• Caeruleus

1a barnet med huvudmått större än 38cm. Hur gick det med syskonet?

Oroar mig inför förlossningen av son nr2. Första sonen hade 38cm och bebisen i magen hade redan på RUL ett större huvud än snittet.

Ni som fött barn med större huvud, hur gick det för er med barn nr 2?
    Sprack ni mer eller mindre?

• Svar på tråden 1a barnet med huvudmått större än 38cm. Hur gick det med syskonet?
  • Caeruleus

Åh hoppas det blir så för mig med.

Nyfiken på om någon haft lika stort med andra barnet men ändå spruckit betydligt mindre än med första.

• Upptagen

Jag är också nyfiken. Min dotter hade 38 i huvudmått och dessutom kom hon ut i vidöppet läge. Brast massor!

Finns det något hopp denna gång?

• Bonanza

Första barnet hade 40 cm. Fastnade och drogs ut med sugklocka. Brast massor och blev klippt och fick ett helt broderi där nere. Hade sjukt ont efteråt.

Andra barnet hade 39.5 cm. Kom ut hur snabbt och lätt som helst. Några få ytliga bristningar och några få stygn, varav ett på livmodertappen! Hade knappt ont alls efteråt.

• Kajee

Jag sprack inte alls med någon av barnen - trots stora huvuden. Men med de två sista fick jag göra ett sent ultraljud för att mäta huvudomfånget eftrersom jag har ett ganska precist bäckenmått också. Det var i alla fall lugnande att veta att förlossningarna (förmodligen) skulle gå bra, vilket de också gjorde. Första barnet tog 36 timmar, nummer två 4 och numer tre 11 timmar.
    Läkaren sa att jag hade bra bäckenbottenmuskelatur (mycket knipningar har det varit) och att det var därför som jag inte sprack.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Upptagen
    Kajee skrev 2010-01-05 18:13:33 följande:
    Jag sprack inte alls med någon av barnen - trots stora huvuden. Men med de två sista fick jag göra ett sent ultraljud för att mäta huvudomfånget eftrersom jag har ett ganska precist bäckenmått också. Det var i alla fall lugnande att veta att förlossningarna (förmodligen) skulle gå bra, vilket de också gjorde. Första barnet tog 36 timmar, nummer två 4 och numer tre 11 timmar.Läkaren sa att jag hade bra bäckenbottenmuskelatur (mycket knipningar har det varit) och att det var därför som jag inte sprack.
    Åh, kan man mäta huvudmåttet? Jag har frågat förlossningsläkare men enligt dem kan man inte mäta på det sättet, vilket kändes lite konstigt.

Jag ska göra ett tillväxtul för att se till så bebisen inte är så stor, men vill gärna mäta huvudet också om det går...
  • Kajee
    Upptagen skrev 2010-01-05 18:19:24 följande:
    Åh, kan man mäta huvudmåttet? Jag har frågat förlossningsläkare men enligt dem kan man inte mäta på det sättet, vilket kändes lite konstigt.Jag ska göra ett tillväxtul för att se till så bebisen inte är så stor, men vill gärna mäta huvudet också om det går...
    Tja på mig gjorde dom ju det. Det var iofs en massa år sen - mina två yngsta barn är 11 och 8 år idag, men tekniken bör ju knappast gå bakåt....
  • Upptagen
    Kajee skrev 2010-01-05 18:21:22 följande:
    Tja på mig gjorde dom ju det. Det var iofs en massa år sen - mina två yngsta barn är 11 och 8 år idag, men tekniken bör ju knappast gå bakåt....
    Nej, eller hur! Känns ibland som om sjukhuset här har noll koll, för jag får samma svar på alla frågor jag har:

-Det går inte!

Märkligt att allt jag frågar om verkar gå på andra håll i landet? :S
  • Caeruleus

Bonanza -  det lät ju jättebra att det gick så pass mycket bättre vid den 2a födseln. Precis det hoppas jag på.

Kajee - hur kan bäckenbottenmuskulaturen göra att du inte spricker? Jag trodde det var typ hudens tänjbarhet i förhållande till storlek på huvudet och hur snabbt allt det går.

Jag hoppas absolut att man kan mäta huvudet. Man mäter ju huvudet på RUL så 17 måste man kunna göra det senare oxå...eller?

• Kajee
    Caeruleus skrev 2010-01-05 20:51:56 följande:
    Bonanza -  det lät ju jättebra att det gick så pass mycket bättre vid den 2a födseln. Precis det hoppas jag på.Kajee - hur kan bäckenbottenmuskulaturen göra att du inte spricker? Jag trodde det var typ hudens tänjbarhet i förhållande till storlek på huvudet och hur snabbt allt det går.Jag hoppas absolut att man kan mäta huvudet. Man mäter ju huvudet på RUL så 17 måste man kunna göra det senare oxå...eller?
    Inte en aning - det var så läkaren sa...
    Sprack inte ens med första banet - och hon togs med klocka... Läkaren ville klippa, men bm stoppade honom. Och tur var det...
  • Caeruleus

Riktigt skönt för dig att hon han stoppa honom från att klippa.
    Nästa vecka skall jag på Animasamtal för att förbereda mig inför forlossningen. Ska fråga Bm då om muskulaturen påverkar. Om det är så kommer jag att lägga mig i hårdträning, det är en sak som är säker .

• Miss Maya
    Upptagen skrev 2010-01-05 18:19:24 följande:
    Åh, kan man mäta huvudmåttet? Jag har frågat förlossningsläkare men enligt dem kan man inte mäta på det sättet, vilket kändes lite konstigt. Jag ska göra ett tillväxtul för att se till så bebisen inte är så stor, men vill gärna mäta huvudet också om det går...
    Joo de kan mäta huvudmåttet. Min bebis mätte de huvudmåttet på i vecka 38+2 och läkaren så då att dottern hade ett huvudmått som var mindre än snittet. Och det stämde nog väl. Hon hade bara 33 cm i huvudmått när hon kom ut en vecka senare.
  • Upptagen
    Miss Maya skrev 2010-01-06 18:19:06 följande:
    Joo de kan mäta huvudmåttet. Min bebis mätte de huvudmåttet på i vecka 38+2 och läkaren så då att dottern hade ett huvudmått som var mindre än snittet. Och det stämde nog väl. Hon hade bara 33 cm i huvudmått när hon kom ut en vecka senare.
    Som jag trodde att det bara var ett svar taget ur luften som jag fick.

Ska kolla upp det där lite mer noga vid tillväxtultraljudet... för det känns som om huvudmåttet är viktigare än själva kroppsvikten...
  • Norrlänning i Småland

Mitt första barn hade 38,5 och mitt andra 365, det gick jättebra!!

Svar på tråden 1a barnet med huvudmått större än 38cm. Hur gick det med syskonet?