• Anonym (tandvård)

Frikort och tandvård???

Jag går på aktivitetsersättning och samtalsterapi för borderline personlighetsströning och har fått ihop ett frikort, nu gör mina tänder ont så jag ska till tandläkaren, kan jag använda mitt frikort? Eller kan jag få ett annat kort så att det inte kommer att kosta så mycket?

• Svar på tråden Frikort och tandvård???
  • EJai

Nej frikort funkar inte. Tandläkaren har att efter man kommit över en summa på 3000kr så får man lite billigare mins ej hur mkt. Kanske ev man kan få tadet på delbetalning. Oftast gör man e undersökning för ca 6-800kr och sen säger dem om man har hål och ger kostnadsförslag. Sen får du ta beslut själv vad du vill fixa

• sirisdotter

Tänder anses av samhället inte höra till kroppen...   och ingår alltså inte i vanliga frikortet. 
    Betr. tandvård finns andra system med mängdrabatt för det tandläkare/tandhygienist gör inom ett år, plus rabatter för vissa åldersgrupper; ungdomar och äldre.

• Anonym (tandvård)

Varför står det viss tandvård bakom frikortet?
    Jag hittar ingen information någonstans!

• Namnam

Man får hjälp med halva kostnaden mellan 3000-15000kr (om tandläkaren håller sig till referenspris) efter det är det 85%

http://www.forsakringskassan.se/nav/be536fe7f29a1224c8ac4bffceb23f45

referenspriser
    http://www.tlv.se/tandvard/referensprislista/

Man har nu också rätt till tandvårdsbidrag 1gång om året

Till och med det år som du fyller 29 är bidraget 300 kronor per år. Från och med det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 74 är bidraget 150 kronor per år. Från och med det år du fyller 75 är bidraget 300 kronor per år. http://www.forsakringskassan.se/nav/c5f890221d1d1d96c41dfac630bc2015
  • Anonym (tandvård)
    Namnam skrev 2010-01-04 23:56:10 följande:
    Man får hjälp med halva kostnaden mellan 3000-15000kr (om tandläkaren håller sig till referenspris) efter det är det 85% www.forsakringskassan.se/nav/be536fe7f29a1224... referenspriser www.tlv.se/tandvard/referensprislista/ Man har nu också rätt till tandvårdsbidrag 1gång om året Till och med det år som du fyller 29 är bidraget 300 kronor per år. Från och med det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 74 är bidraget 150 kronor per år. Från och med det år du fyller 75 är bidraget 300 kronor per år. www.forsakringskassan.se/nav/c5f890221d1d1d96...
    Tack det vet jag min fråga var mest att varför står det bakom frikortet att viss tandvård ingår? Vilken tandvård? Jag hittar ingen information någonstans om det!
  • Namnam

Nu har jag hittat det

Man måste bli skickad på remiss från läkare

Tandvård

Inom tandvården gäller högkostnadsskydd inte för vanliga tandvårdskontroller eller behandlingar, men däremot om du behöver viss tandvård som en del av en medicinsk behandling. I så fall behöver du en remiss från din läkare. Högkostnadsskyddet gäller också för dig som är äldre och har ett stort vårdbehov. Då måste du få ett så kallat tandvårdsstödsintyg. Det kan till exempel skrivas av en föreståndare vid sjukhemmet eller gruppbostaden, biståndsbedömare i kommunen, distriktssköterska eller läkare som känner dig väl.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Hogkostnadsskydd/

• Anonym (tandvård)
    Namnam skrev 2010-01-05 00:10:03 följande:
    Nu har jag hittat det Man måste bli skickad på remiss från läkare Tandvård Inom tandvården gäller högkostnadsskydd inte för vanliga tandvårdskontroller eller behandlingar, men däremot om du behöver viss tandvård som en del av en medicinsk behandling. I så fall behöver du en remiss från din läkare. Högkostnadsskyddet gäller också för dig som är äldre och har ett stort vårdbehov. Då måste du få ett så kallat tandvårdsstödsintyg. Det kan till exempel skrivas av en föreståndare vid sjukhemmet eller gruppbostaden, biståndsbedömare i kommunen, distriktssköterska eller läkare som känner dig väl. www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattig.../
    Tack, du är en pärla!
  • Anonym (tandvård)

Jag har för mig att man kunde söka med särskilda handikapp genom LSS, gäller borderline personlighetsstörning till den gruppen?
    Jag har verkligen inte råd med tandläkaren med aktivitetsersättningen!

• Namnam

Om det är "akut" kan du vända dig till soc om hjälp stöd men vet inte riktigt vilka riktlinjer de har.

• sirisdotter
    Namnam skrev 2010-01-05 00:10:03 följande:
    Nu har jag hittat det Man måste bli skickad på remiss från läkareTandvård Inom tandvården gäller högkostnadsskydd inte för vanliga tandvårdskontroller eller behandlingar, men däremot om du behöver viss tandvård som en del av en medicinsk behandling. I så fall behöver du en remiss från din läkare. Högkostnadsskyddet gäller också för dig som är äldre och har ett stort vårdbehov. Då måste du få ett så kallat tandvårdsstödsintyg. Det kan till exempel skrivas av en föreståndare vid sjukhemmet eller gruppbostaden, biståndsbedömare i kommunen, distriktssköterska eller läkare som känner dig väl.www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattig.../
    Anonym (tandvård) skrev 2010-01-05 00:12:01 följande:
    Tack, du är en pärla!
    Vad konstig sidan blev...  Om man har Sjögrens syndrom, där ett symptom är att man blir mycket torr i munnen, kan man få gratis tandvård - det kan vara något sådant som avses.
  • Namnam
    sirisdotter skrev 2010-01-05 00:27:44 följande:
    Vad konstig sidan blev... 
    Tror det var jag som förstörde den med mitt första inlägg {#lang_emotions_embarassed}
Svar på tråden Frikort och tandvård???