Jag har arbetat på fritids för barn på lågstadie nivå. Jag har inte gått barn/fritid på gymnasiet och har i grunden ingen egentlig utbildning direkt anpassad mot barn/fritidsverksamhet. Däremot har jag läst en friskvårdsutbildning där det ingcik pedagogik och ledarskap för gympa/friskvårdsaktiviteter bl.a. samt efter denna utildning även arbetat som gympaledare för yngre barn i ca 2 år innan jag fick arbetet som fritidspedagod.
Mina arbetsuppgifter var att ha översyn över barnen under eftermiddagarna. Hjälpa till där barnen ville/behövde ha hjälp med pyssel o knåp. Lösa tvister, fungera som en vuxen som sätter regler, hitta på aktiviteter och genoföra dessa med barnen, ex. gå till gympasalen, uteaktiviteter som snurra hopprep, sparka boll, ordna tävlingar. Bemöta föräldar och rapportera om dagen när det behövdes. Det var ett rätt fritt arbete där man själv fick planera aktiviterer/ha spontana idéer och jag trivdes jättebra med både barn och kollegor.
Lönen för mig som ej hade en "riktig" utbildning låg på 18.000 i månaden som ingångslön.
Har för mig att friskvårdsutbildning/Fritidsledare är ungefär motsvarande utbildningar, kanske att fritidsledaren fokuserar mer på utomhus aktiviterer medan friskvård fokuserar mer på kroppen. Dock var vi ute relativt mycket på min utbildning även fast det var en friskvårdsutbildning, seglade, hajkade, tältade. Så det beror helt på vilken utbildning du väljer. Kanske även komvux har någon utbildning, annars kan du alltid söka distans skolor :) Är rädd för att de där utbildningarna till fritidsledare inte finns kvar längre, möjligtvis några enstaka, detta i.o.m. att många fritidsgårdar läggs ner vilket förstås är tråkigt då det behövs för ungdomarna. Tror det fanns fler sådana förut.