• Anonym

Vad betyder väldigt sparsam mens?

Vad betyder det rent mediciniskt när man har väldigt sparsam mens? Om man blöder mindre än 36 timmar och knappt något blod alls?

• Svar på tråden Vad betyder väldigt sparsam mens?
  • Anonym (också)

puffar för det undrar ja också.
    TS hur gammal är du?

• Anonym (absolut)

Som lekman (eller kanske lekkvinna) skulle jag tveklöst klassa det som 'väldigt sparsam mens'. Tror det snarare är en subjektiv uppfattning än ett vedertaget begrepp (men någon kunnig får gärna rätta mig här..)

Själv anser jag mig ha en 'sparsam' mens, vilket för min del innebär 24-30 timmar med normal blödning och sedan 3-4 dagar med bara lite blodstänk. Tror mängden även kan bedömas utifrån hur ofta du behöver byta skydd, samt hur god uppsugningsförmåga dessa måste ha för att funka för dig.

• Anonym

Med sparsam menar jag så här,

För 10 år sen när jag var 25 så gick det åt ett helt paket bindor vid varje mens, så runt 16 bindor under 5 dagar.

Idag (sen sep. 08) så blöder jag högst 2 bindor på hela mensen och den varar högst i 36 timmar. Efter det behöver jag bara trosskydd som får lite smuts i dom i några dagar.

Jag hade nyss mens och blödde i 12 timmar och det gick bara åt en binda. Sen har jag haft trosskydd i 2 dagar men det är bara lite stänk i dom.

Jag har inte fött barn nånsin.

Vad tror ni att det handlar om?

• Anonym (absolut)

Då är du 35 med andra ord? Tror det är en helt normal förändring i blödningsmönster pga ålder och hormoner. Är 34 och har märkt hur mensen minskat i omfattning framförallt de sista 2-3 åren. Min gynekolog undersökte mig för ett par år sedan då jag blev bekymrad över detta. Hon menade på att det är en helt normal åldersförändring pga hormoner, ägglossningen fungerade som den skulle.

Är du orolig, tycker jag du ska kontakta din gyn och be denne kolla. Som jag uppfattade saken, hänger inte mängden mens ihop med förmågan att bli fertil om det är det som bekymrar dig. Men det kan ju vara skönt att veta om allt är bra eller inte, oavsett.

• Anonym
    Anonym (absolut) skrev 2010-01-07 00:30:45 följande:
    Då är du 35 med andra ord? Tror det är en helt normal förändring i blödningsmönster pga ålder och hormoner. Är 34 och har märkt hur mensen minskat i omfattning framförallt de sista 2-3 åren. Min gynekolog undersökte mig för ett par år sedan då jag blev bekymrad över detta. Hon menade på att det är en helt normal åldersförändring pga hormoner, ägglossningen fungerade som den skulle. Är du orolig, tycker jag du ska kontakta din gyn och be denne kolla. Som jag uppfattade saken, hänger inte mängden mens ihop med förmågan att bli fertil om det är det som bekymrar dig. Men det kan ju vara skönt att veta om allt är bra eller inte, oavsett.
    Men hur lite blöder du när du skriver blöder normalt?

Jag har väldigt tunn slemhinna sades det under förra året och man misstänkte att jag inte hade äl. Jag ska gå till gyn igen nu och gå till botten med det här.
  • Anonym (absolut)
    Anonym skrev 2010-01-07 16:09:44 följande:
    Men hur lite blöder du när du skriver blöder normalt? Jag har väldigt tunn slemhinna sades det under förra året och man misstänkte att jag inte hade äl. Jag ska gå till gyn igen nu och gå till botten med det här.
    Med normalt syftar jag till vad som är normalt för var och en individ. Dvs att det blir onormalt vid ett förändrat blödningsmönster hos en själv.

Sedan finns det väl någon slags generell uppfattning om att normal mens är att blöda 4-7 dagar och behöva byta skydd några gånger per dag. Mer eller mindre än så är nog att betrakta som 'riklig' eller 'sparsam' mens, skulle jag tro.
Svar på tråden Vad betyder väldigt sparsam mens?