• stockr­osen
    Äldre 5 Jan 00:11
    28149 visningar
    21 svar
    21
    28149

    Hur långt mellan tv och soffa och hur stor tv har ni?

    Hej,

    Vi skall köpa ny tv men vi är osäkra på storleken.
    Vi har ca 5,5- 6 meter mellan vår tv-vägg och soffa och funderar på att köpa en 47 tums tv. Fast vi hade egentligen tänkt oss en 52 tummare men nu hittade vi en ganska billig 47 LCD som vi kanske köper.

    Men är den "för liten"`med tanke på att det är långt mellan tvn och soffan?
    (kan tilläggas att vi gillar att glo på tv)

    HUR ser det ut hemma hos er när det gäller avståndet samt tvstorleken?
    Är ni nöjda?
    Berätta

  • Svar på tråden Hur långt mellan tv och soffa och hur stor tv har ni?
  • Äldre 5 Jan 03:10
    #1

    Har hört att man kan utgå ifrån att ha 10 x tum per meter till soffan. alltså 30 tum med 3m till soffan osv. Vet inte hur de funkar, har en 46 tum med runt 4,5-5 m till soffan.  I början var det skitsvårt att se allt som visades för bilden va såååå stor, man hann inte med att kolla på hela bilden, nu har man vant sig o de e lagom tycker jag =)

  • Äldre 5 Jan 03:18
    #2

    Jag har en 50" på ungefär 4 meters avstånd. Det tycker jag är lagom. Hade/har möjlighet att placera den på 7 meters avstånd också men det blev/blir lite för smått i mitt tycke.

    Tror att man vänjer sig vid det mesta sålänge det inte är helt out of bounds.

  • Thomas­KBA
    Äldre 5 Jan 03:18
    #3
    stockrosen skrev 2010-01-05 00:11:32 följande:
    Hej,Vi skall köpa ny tv men vi är osäkra på storleken.Vi har ca 5,5- 6 meter mellan vår tv-vägg och soffa och funderar på att köpa en 47 tums tv. Fast vi hade egentligen tänkt oss en 52 tummare men nu hittade vi en ganska billig 47 LCD som vi kanske köper. Men är den "för liten"`med tanke på att det är långt mellan tvn och soffan?(kan tilläggas att vi gillar att glo på tv)HUR ser det ut hemma hos er när det gäller avståndet samt tvstorleken? Är ni nöjda?Berätta

     


    Ni behöver nog en 52" ja, men varför lcd ?, och man skall välja plasma när man går över 32", jag har ca 3-4 m till min 42, o det känns lagom, kör även med projektor men inte satt upp den än, blic ca 80-100" då , lycka till


     


    Thomas

  • Äldre 5 Jan 03:26
    #4

    Men man ska ju ha i åtanke att välja rätt format till rätt ändamål oxå =) plasma e inte att rekomendera om man tänker använda tv ihop med dator och tv spel mycket.. Har jag hört!! :)

  • Thomas­KBA
    Äldre 5 Jan 03:34
    #5
    Blitz skrev 2010-01-05 03:26:04 följande:
    Men man ska ju ha i åtanke att välja rätt format till rätt ändamål oxå =) plasma e inte att rekomendera om man tänker använda tv ihop med dator och tv spel mycket.. Har jag hört!! :)

     


    Fel. var dom gamla plasma dvs G1 , kör både xbox360 i 1080 dvs fullHd, samt en HTPC, och det på plasma.. kanon bild ingen släpande bild och det svarta är svart. men du har rätt man skall jämföra tv apparater, men ingen lcd i mitt hem inte..

  • Äldre 5 Jan 08:23
    #6

    Lcd eller plasma är ju lite svårt att generallisera,det beror ju helt på vad man ska ha tv:n till...Själv skulle jag inte köpa annat än en LED-tv idag..Men det är ju jag det!

    Hur som helst så brukar 10xtum regeln stämma bra...Så i ert fall skulle jag satsa på en 52" om jag vore er.

    Lycka till!


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • stockr­osen
    Äldre 5 Jan 09:26
    #7

    Tack för era svar. Ja helst en 50-tummare säger jag också men nu börjar min man bli lite snål. Då tycker jag att vi kan vänta i så fall....

    Plasmatv är verkligen billiga. Men det är inte någon som rekommenderar plasma. Först och främst så drar de väldigt mkt ström och sen så fungerar de inte bra med spel. Det säger de flesta men JAG kan inte så mkt om det. Men det är den höga energiåtgången som gör att många inte köper den.
    Dessutom så har de slutat att tillverka plasma nu sa någon på Siba.

    Jag får ta mig ett snacka med min man igen. Tack för era svar

  • Pyress­on
    Äldre 5 Jan 09:29
    #8

    hej
    vi har knappt 3 meter mellan soffan och tvn och vi har en 46 tum,alldeles perfekt tycker jag,50 tum blir för stort

  • stockr­osen
    Äldre 5 Jan 10:13
    #9
    Pyresson skrev 2010-01-05 09:29:38 följande:
    hejvi har knappt 3 meter mellan soffan och tvn och vi har en 46 tum,alldeles perfekt tycker jag,50 tum blir för stort
    Ja, det låter jättebra med 3 meter. Men om du tänker dig 2 meter till så hade den vart för liten eller hur?

    ***************
    Funderar vidare på det här med plasma.
    Det kanske är de gamla plasmaburkarna som inte var så bra att spela spel på?
    Måste kolla energiåtgången på plasma också.....
    Skall kanske starta en tråd och höra med andra plasmaägare?

    Det hade vart så kul med en stor tv men pengarna räcker inte till riktigt till allt man vill ha...
  • StarkM­amma
    Äldre 5 Jan 10:15
    #10

    Har ca 4 meter mellan tv:n och soffan och har en 48" LED tv. Helt perfekt.


    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
Svar på tråden Hur långt mellan tv och soffa och hur stor tv har ni?