• AronNora

min treåriga dotter slår mig!

vad göra när ens treåriga dotter regelbundet anfaller och slår en?
    det är mest jag, hennes mamma, som råkar ut för attackerna. värst är när hon plötsligt hänger sig med all sin kraft i håret. gör fruktansvärt ont.
    hon är en mycket söt, smart och otroligt verbal tjej som svänger mellan att vara jättegullig och kelig - för att plötsligt svänga om, skrika, sparkas och anfalla med all sin kraft.
    jag fattar att det är trotsåldern men det här har pågått i nästan ett år nu och bara blivit värre. hon är vårt enda barn och vi har alltid varit mjuka med henne, ägnat henne total uppmärksamhet och förmodligen skämt bort henne en del - både med presenter och ömhet. kanske har vi inte visat tillräckligt tydliga gränser.
    nu har det kommit till en punkt att vi måste ta henne i armen och banna henne ordentligt. det är verkligen inte roligt när dagarna bara fylls med "nej" och "så får du VERKLIGEN inte göra".
    kan det hänga ihop med att hon bytte dagis för några månader sedan?
    finns någon annan som råkat ut för något liknande.

• Svar på tråden min treåriga dotter slår mig!
  • EJai

Tycker hon låter som en 3åring. Min dotter kan bli jobbig och slå bita nypas när hon tycker jag e tråkig och inte riktigt fattar hur hon vill att jag skall leka med henne. Hon är 2 år +

• AronNora

och vad gör du då, när hon slåss?

• EJai

Brukar avleda henne och locka henen med något jag vet att hon gillar att göra. tex läsa bok eller måla. SÄga till henne att jag blir ledsen och att jag inte vill leka med henne om hon skall slås eller nypas. Men om jag får kramar och pussar blir jag glad.

Är väll typ vad man kan göra.

• AronNora

okej - vi är helt förbi avledningsfasen. inget sånt funkar längre.
    läste just tråden om 4,5åringen och kände igen mig i allt - och jag som hoppades att det skulle gå över inom nåt år...

• EJai

hehe små barn små problem stora barn större problem.

Men det e ju mkt som händer och utvecklas inom dem. Man får helt enkelt ta det. Bara att gå till ett annat rum å andas djupt å räkna långsamt till 10 :-P

• Stugmamman

Jag brukar fråga min 3-årige son vad det är han vill när han oprovocerat kommer fram och slår mig. Förklarar att man måste säga vad man vill istället för att slåss. Oftast säger han då att han tycker jag är tråkig och att han vill att jag ska komma och leka med honom. Vi kan göra upp att jag ska läsa färdigt tidningen tex och sedan kommer jag och leker, eller att vi läser tidningen tillsammans istället.

• Hägris

Jag gjorde så här, ungen slog mig, jag vände mig arg om och sa:

Slår du mig igen så slår jag tillbaka!
    Så, gör det nu då, du får börja sedan slår jag tillbaka jättehårt!

Nej, hon vart aldrig mera sugen på att slå mig....

Jag vet att det inte är så pedagogisk men jag ska inte behöva ta stryk av mina barn!

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Dieselmom

Ett sådant beteende är helt oacceptabelt hos oss. Sonen försökte slå oss några gånger för ett tag sen men det fick vi snabbt ur honom. Hur? Vi var stenhårda på just den punkten, talade om för honom att det är fel, varför det är fel och när han endå fortsatte så slutade vi förklara (för det hade vi ju redan gjort några gånger) och höll fast hans armar och sa klart, högt och tydligt "Sluta/Lägg av/Nu räcker det" etc och sa till honom att vi inte vill leka eller lyssna på honom när han gör så. Det tog ett par dagar sedan var det beteendet borta. Det viktiga är att man är konsekvent och att "alla" inblandade i hushållet gör på samma sätt.

Får man ett slag "mitt från ingenstans" är det inte lätt att hindra det, men däremot efter all er erfarenhet så borde ni veta när nästa slag kommer och kunna hindra henne innan hon hinner träffa. Det är inget fel i att fånga upp en arm som kommer flygandes mot ens kroppsdel. Jag menar absolut inte att ni ska ta i så hårt att ni skadar barnet, det hoppas jag att ni förstår, men tillräckligt stadigt för att hon inte ska fullfölja slaget. Du TS säger att detta har pågåt i ett år och undrar om det har med dagisbytet att göra för några månader sen. Eftersom slagen började långt innan så har jag svårt att se sambandet. Hur är hon på förskolan annars då?

• Dieselmom

Hägris: Hade du slagit tillbaka jätehårt om h*n faktisk slog dig ändå? man måste kunna fullfölja sina hot annars sätter man sig själv i skiten. Du hade tur eftersom ditt barn inte vågade, men nästa barn kanske slår endån..

• Hägris
    Dieselmom skrev 2010-01-05 20:00:31 följande:
    Hägris: Hade du slagit tillbaka jätehårt om h*n faktisk slog dig ändå? man måste kunna fullfölja sina hot annars sätter man sig själv i skiten. Du hade tur eftersom ditt barn inte vågade, men nästa barn kanske slår endån..
    Det må ju varje förälder kunna avgöra själva, en unge van att få slåss skulle nog slå, jag var rätt trygg i att det inte skulle hända. Mina barn vet att om jag säger något så händer det. Ex Uppföra sig i affären annars går vi ut, och gör det.
    Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Dieselmom
    Hägris skrev 2010-01-05 20:26:40 följande:
    Det må ju varje förälder kunna avgöra själva, en unge van att få slåss skulle nog slå, jag var rätt trygg i att det inte skulle hända. Mina barn vet att om jag säger något så händer det. Ex Uppföra sig i affären annars går vi ut, och gör det.
    Absolut, håller med dig, ville mest förtydliga för andra som i all hast kanske glömmer bort den här viktiga biten.
  • canmamma

Ibland hjälper det att visa HUR man får vara arg: "I den här familjen slåss vi inte när vi är arga! Vi stampar med fötterna/slår på kudden/morrar/korsar armarna" eller vad ni nu gör . Det hjälper om det är något fysiskt för det blir liksom mer tillfredsställande... Berätta också för henne när ni verkligen ÄR arga, särskilt om det inte syns på utsidan, och hur ni hanterar det. Jag insåg att om jag hanterar min ilska som jag brukar så kan det helt osynligt på utsidan och det hjälper ju inte någon som förebild. Jag får helt enkelt berätta vad som pågår inuti.

Lite svamligt men du kanske förstår ändå.
  • Dieselmom

Håller med dig Thy. Glömde skriva det i mina förra inlägg oxå, tala görna om för barnet hur det får göra när denne blir arg, för abli arg får man ju självklart!

Svar på tråden min treåriga dotter slår mig!