• Vildblomman

Att hoppa av nu så här i slutet av terminen?

Jag vill inte studera längre. Jag kommer inte klara min kurs och tanken på att förska ta igen tentorna under våren är mig för övermäktigt. Jag vill inte fortsätta helt enkelt.

Vad händer om jag hoppar av min studier just nu? Terminen slutar väl 17 januari tror jag.  Betala tillbax till csn direkt antar jag man får göra.

Ingen som varit i liknande sists?

jag är antagen till en kurs i vår. vad händer med den? måste jag skriva till den skolan som har kursen?

• Svar på tråden Att hoppa av nu så här i slutet av terminen?
  • Neko

Om du anmäler direkt då du hoppar av ska du inte behöva betala tillbaka det du redan fått. Det gör inget ifall du inte har klarat tentor etc, fast du kan få svårt att få mer CSN sedan ifall du inte tagit de poäng du ska. Men du behöver bara betala tillbaka ifall du slutar, får mer CSN och anmäler att du hoppat av i efterhand.

• Vildblomman

så jag kan alltså hoppa av så här i slutet av terminen? Men om jag hoppar av kursen kan jag väl inte gå om den senare?

Jag funderar på att göra tentan på fredag och se hur den går..Men jag vet inte. har ju tre tentor till jag måste göra om... men jag vet inte omjag vill göra dem eller inte. Just nu vet jag att jag verkligen inte vill plugga och jag känner jag kan verkligen nte inte bli godkänd. Om jag hoppar av nu kanske jag kan få csn redan nu?

• casham

du kan ju ta studieuppehåll?
    så kanske du orkar plugga senare?

• Vildblomman

Jag tror inte det är det här jag vill. Det känns inte som om det är det jag vill.

Om jag hoppar av nu kan jag få akassa då?  någon som vet

• Tecken
    Vildblomman skrev 2010-01-05 16:13:46 följande:
    Jag tror inte det är det här jag vill. Det känns inte som om det är det jag vill.Om jag hoppar av nu kan jag få akassa då?  någon som vet
    Ja, du kan få a-kassa, men det beror ju på om du uppfyller villkoren (t ex är med i a-kassa, jobbat viss tid innan studierna, inte planerar att plugga igen inom ett år osv.).
  • Vildblomman
    Tecken skrev 2010-01-05 18:45:16 följande:
    Ja, du kan få a-kassa, men det beror ju på om du uppfyller villkoren (t ex är med i a-kassa, jobbat viss tid innan studierna, inte planerar att plugga igen inom ett år osv.).
    jag har jobbat sedan hösten började 60% natt... och jag har inte planer på att studera
  • Tecken
    Vildblomman skrev 2010-01-05 20:43:54 följande:
    jag har jobbat sedan hösten började 60% natt... och jag har inte planer på att studera
    Ring din a-kassa för säkerhetsskull.
  • Una Estrella
    Du ska inte bara göra färdigt kurserna då, för dom kan du ju kankse tillgodoräkna om du hittar nån annan utbildning....ofta går ju det! så slipper du ha kämpat i "onödan" och ändå inte ha dem.
  • Vildblomman
    Una Estrella skrev 2010-01-05 23:20:58 följande:
    Det är alldelse för mkt kvar för jag ska orka rent mentalt... 4 st tentor en analys och en komplettering från hösten. och en hemtenta från sommaren. läste 15hp i somras och har 30 tidigare. Jag vet iinte hur min matematik hemtenta ska bli godkänd när jag måste göraom hela, hela tiden.
  • ming

Jag fick betala tillbaka studiemedel när jag hoppade av en kurs förra året, i slutet av terminen, så risken finns att du får betala tillbaka. Betalar du tillbaka så ska det inte påverka om du har rätt till studiemedel senare.

Svar på tråden Att hoppa av nu så här i slutet av terminen?