• S hjärta A

Dras skatten enligt skattetabell på föräldrapenningen?

Som rubriken lyder... någon som vet? {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Dras skatten enligt skattetabell på föräldrapenningen?
  • KlasStures mamma

Det dras bara 27 % på mina pengar så jag antar nej. Tror att det dras vad man betalade när man jobbade om jagh inte minns fel. Alltså kommer man få efterskatt om man inte betalar in extra.

• prinsesstårtan

Det borde det ju göra tycker man....

• Trollmor 86

Hmm får upp massa skriptfel.. men försöker igen.. 

Borde inte föräldrapenningen ligga under denna kategorin? 
    avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till den som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte rätt till jobbskatteavdrag.
    Vet att jag inte behövde betala lika mycket skatt när jag var mammaledig som när jag jobbade i alla fall... 
  • S hjärta A

Fick du restskatt sedan?

• Anne69

Jodå, de drar enligt skattetabell. Dock betalar man högre skatt på föräldrapenning än på motsvarande arbetsinkomst. Föräldrapenning skattas enligt kolumn 5 i tabellen och omfattas inte av det s.k. jobbskatteavdraget. Och Fk drar rätt skatt om föräldrapenningen är den enda inkomsten man har under ett inkomstår. Men tjänar man mer, och särskilt om man ligger över någon av de två brytpunkterna för statlig skatt, så behöver man se över sin totala skatt.

Svar på tråden Dras skatten enligt skattetabell på föräldrapenningen?