• Ignalina

Hittat en knöl i bröstet

Jag är 29 år gammal. 

För en vecka sen upptäckte jag en knöl i mitt en bröst. Den är typ 1x1 cm eller det är lite svårt att säga, det känns som den "går ihop" med andra knölar i bröstet. Jag har alltid haft knöliga bröst.... t o m armhålorna har varit knöliga. Under mina två graviditeter har mina bröst växt enormt och även under amningen har jag har "problem" med extramt knöligt och ömma bröst. 
    Jag har tyvärr inte fått in någon bra rutin med att kolla mina bröst - jag gör det lite då och då, ngr gånger i veckan kanske och jag hittar ofta små knöler som kommer och går. Jag har inte vart så bekymret förrut som nu och det beror på att bröstet där knöen finns har förändrats lite.... jag har ammat två barn och gått ner 25 kilo sedan dess så jag förstår såklart att brösten inte ser ut som innan jag gjorde den resan. JAg har ngr små sträkmärken och huden har blivit lite mer hängig och slapp. Nu läste jag att bröstcancer kan visa sig som hudförändringar på bröstet!! Jag har en vecka kvar tills mensen kommer och vet att brösten kan förändra sig innan mens men knölen upptäckte jag för en vecka sen, dvs två veckor innan mens. Bör jag avakta tills mensen kommit eller söka läkare med en gång???
    Snälla va tycker ni? 
  • Svar på tråden Hittat en knöl i bröstet
  • The Black Lady

Jag hade åtminstone ringt och rådfrågat kvinnokliniken...

• mirete

Bättre att ringa en gång för mkt, än en gång för lite.

• VulgusProfanum

Jag tycker att du ska kontakta din VC snarast möjligt så att de får göra en undersökning och skicka dig vidare för mammografi.

Knölar ska man alltid kontrollera och oftast så är det inget allvarligt men det är viktigt att ändå få det fastställt.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Ignalina

Ni har rätt, jag ska göra det. Är det min husläkare jag ska gå till? Kan man lita på att han vet hur en cancerknöl känns eller är det bättre att ta direkt kontakt med en bröstmottagning? 

• The Black Lady
    Ignalina skrev 2010-01-05 10:01:07 följande:
    Ni har rätt, jag ska göra det. Är det min husläkare jag ska gå till? Kan man lita på att han vet hur en cancerknöl känns eller är det bättre att ta direkt kontakt med en bröstmottagning? 
    Jag ahde som sagt ringt kvinnokliniken.. men det går säkert att ringa VC oxå....
  • SailorGirl

Kolla upp det!
    Men försök att inte oroa dig för mycket: Det finns de som får vätskefyllda cystor som inte är någonting och det kan vara svullna körtlar.

• VulgusProfanum
    Ignalina skrev 2010-01-05 10:01:07 följande:
    Ja visst känner läkaren om det är en knöl som verkar suspekt och du kommer också att få en remiss till mamografi.
    Du kan ringa VC men du kan även försöka som några skriver med KK. Ring och se var du snabbast kan få en tid.
  • Pysselgalningen

Ring KK eller husläkaren, vilket som så får du en tid för undersökning och sen troligen en remiss till mammografin. För mig tog det lite drygt 1½ månad innan allt var över. Å då fick jag ta cellprover från knölen då dom inte såg nå bra på scanningen. Men det visade sig vara en "knöl" bara, troligen någon form av muskelknut eller overksam bröstkörtel.
    Idag är den borta för mig men jag har lärt mig att kolla brösten då och då, även fast jag bara är 27 så vet jag att det GÅR faktiskt att få cancer tidigare även fast läkarna säger raka motsatsen.

Btw... här i Sundsvall har dom iaf som regel att försöka kolla upp alla knölar, oavsett ålder och "riskbedömmning".

• VMS

Jag är i samma sits som dig... Samma ålder och har också en knöl i bröstet som upptäcktes i nov.

Jag ringde vc och fick komma dit samma dagen och läkaren skickade en remiss till mammografi och ultraljud. Fick tid där bara 1.5 v senare så det gick jättesnabbt.

Läkaren på mammografin tror att jag bara har en bindevävsknuta som är helt ofarliga och vanliga att få hos kvinnor i ung ålder. Så det kan ju vara det du har också...

Men oavsett så väntar jag nu på en tid hos kirurgen för att ta bort den då vi har bröstcancer i familjen och bindevävsknutor kan om man har riktigt otur utvecklas til en tumör på lång sikt. Och så tyckte läkaren också att jag skulle ta bort den på grund av att den var så stor. (över 2x2 cm)

Så ring till din läkare och få en tid och be också om en tid till mammografi för det är bättre att kolla en gång för mycket.

Lycka till

• Ignalina

Tack för alla svar, tack för att ni bryr er. Jag ringde sjukvårdsupplysningen samma kväll som jag skrev mitt inlägg här och dom rådde mig att vänta tills mensen kom (eftersom det var så nära) och sedan ta kontakt med min husläkare. Nu har jag haft mens och knölen är borta. Mina bröst är fortfarande knöliga men det har de alltid varit, den nya knölen som jag kände vet jag inte vad var men nu är den iaf borta och det känns bra. Den rädslan och ångesten jag kände dessa dagar har fått mig att verkligen ta detta på allvar, jag ska verkligen ta kontakt med VC om jag upptäcker en knöl igen som inte går bort. 

Åter igen tack för alla svar!
    Önsker dig lycka till VMS! {#lang_emotions_heart}
  • VulgusProfanum
    Ignalina skrev 2010-01-16 20:21:43 följande:
    Tack för alla svar, tack för att ni bryr er. Jag ringde sjukvårdsupplysningen samma kväll som jag skrev mitt inlägg här och dom rådde mig att vänta tills mensen kom (eftersom det var så nära) och sedan ta kontakt med min husläkare. Nu har jag haft mens och knölen är borta. Mina bröst är fortfarande knöliga men det har de alltid varit, den nya knölen som jag kände vet jag inte vad var men nu är den iaf borta och det känns bra. Den rädslan och ångesten jag kände dessa dagar har fått mig att verkligen ta detta på allvar, jag ska verkligen ta kontakt med VC om jag upptäcker en knöl igen som inte går bort.  Åter igen tack för alla svar! Önsker dig lycka till VMS! 
    Vad skönt att läsa *kram*
Svar på tråden Hittat en knöl i bröstet