Ca. 1 år efter att vi skaffat katt så började jag bli fundersam. Min son som då var 8 hade sista åren inte varit ofta sjuk blev plötsligt konstant förkyld. Hade rethosta som aldrig gav med sig förrens det blev vår och han började äta sin allergimedicin mot pollen/gräs. Fick då höra att om man är allergisk mot gräs så är det vanligare med pälsdjursallergi. Vi separerade under samma tid och katterna flyttade med mig. När han sen i slutet på hösten slutade medicinera blev han bara sämre och sämre. träffade allmänläkare på vårdcentral som säger att han har astmatiska symptom och skrev ut medicin mot det och säger att han mot nästäppan kan använda aereus(allergimedicin) efter en vecka var han helt bra. Då kände jag att det här är något som inte stämmer, eftersom han aldrig haft förkylningsastma tidigare. Tog då kontakt med barnsköterska och fick göra andningstest och pricktest här före jul. Han visade klar allergi mot pälsdjur, men sköterskan menade på att det inte behövde vara någon fara. Vi ska träffa läkare nu i veckan och jag håller med er att det inte är varken ok att äta medicin jämt el. må dåligt. Har beslutat mig för att hitta nytt hem åt katterna.
Jag har aldrig hört om utslag vid djurallergi utan det brukar vara rinnande kliande ögon, förkylningssymtom el. andningsbesvär. Jag är inte medicinkunnig så det är nog bra om du kollar med bvc också.
tack för era tankar/ svar