• camillas1985

Hur ska jag tillaga en hel fryst lax?

Köpte en hel lax då ica hade billigt men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Vet att min mamma brukar göra i ugnen men då är det bara en sida hon gör och den här är hel (-huvud och så). Kan man göra den hel eller måste jag tina den och dela på den? Vad kryddar man med och hur länge brukar den behöva vara i ugnen? Hur många grader ska ugnen stå på och vad brukar ni ha till? Ja berätta allt.

• Svar på tråden Hur ska jag tillaga en hel fryst lax?
  • Redbit

För att tillaga en hel sida, sök recept på "lax på saltbädd". Mums!

• Parniara

Bor i Norge så vi äter ofta lax {#lang_emotions_laughing}Lägg hela frysta laxen i en rimmlag (se vanlig kokbok) i nåt dygn eller två till den har tinat helt 

Sen lägger du den hel i ugnen på 150 grader. Steker den till ryggfenan släpper om du drar lite lätt i det. Brukar ta ca 1 timme för mig. Den tillagade laxen går utmärkt att frysa sen. Lätt att ta fram och ha i allt från pasta till gratänger.

• k girl

En hel lax är väldigt mycket mat... Oavsett måste du ju tina upp den innan du tillagar den. Jag skulle, om jag var du: Ta fram och tina. Filea laxen. Dela sidorna i hälften och lägg de båda översta bitarna på gravning. Alternativt tillaga en sida på valfritt sätt, koka laxköttet på den andra sidan och frys ner det för att göra exempelvis laxlasagne eller fiskpudding senare.

• Zixi

1) Bjud över gäster då det blir mycket mat

2) Tina laxen

3) Sätt på ugnen på 200 grader

4) Fyll tomrummet (där alla inälvorna bott) med goda saker. Du kan stoppa i precis vad du gillar, oliver, örtkryddor, chili, citron etc etc etc

5) Skåra ovansidan av laxen lite och gosa in kryddor i skårorna

6) Sätt en stektermometer i den tjockaste delen av köttet

7) Låt stå i ugn tills laxen nått 58 grader celsius

.........................................................................................

Servera med goda tillbehör.

Vid servering så lyfter man av skinnet på den övre delen av fisken och tar sedan försiktigt bitar av fisken och undviker benen. När den övre delen är uppäten tar man tag i huvudet och lirkar loss hela ryggraden med alla ben. Sen är det fritt fram att äta den nedre delen oxå. Överbliven lax sparas i kylen till andra rätter.

Juli - 2010
  • camillas1985

Skulle vilja att min 11 månaders också kunde äta av den så att salta den en massa är nog inte så bra. Gravad lax gillar jag tyvärr inte så det blir det inte heller. Får se vad jag gör med den men tack för tipsen.

Svar på tråden Hur ska jag tillaga en hel fryst lax?