• Kiwigakruse

Att dela lika på utgifter i hushållet

Hej

Jag och min sambo delar på alla våra gemensamma utgifter som vi haft under varje månad. Men eftersom vi tjänar olika mycket varje månad så gör jag en beräkning på hur mycket var och en har tjänat och den som tjänar mer får betala mer av de gemensamma utgifterna. Om jag under en månad står för 65 % av våra totala inkomster så betalar jag 65 % av alla utgifterna vi haft den månaden. Jag har tyckt att detta verkat mest rättvist eftersom vi också vill ha kvar våra egna pengar att spendera på hobbies och liknande.

Men nu har jag stött på ett problem som uppstår först efter ett antal månader. Jag bifogar en länk med en Excel-uträkning för att förklara det lite lättare.
    http://s364.photobucket.com/albums/oo90/Tradera75/?action=view&current=familjeliv.jpg&newest=1

Vi har båda tillfälliga jobb så ibland tjänar den ena av oss mer eller mindre än den andre. Kortfattat kan jag beskriva problemet så här:

Det blir till en fördel att tjäna mindre de månaderna som hushållet har större utgifter
    Det blir till en fördel att tjäna mer de månaderna som hushållet har mindre utgifter

Jag blir tyvärr inte riktigt klok på hur man ska göra det här rättvist. Jag har funderat på att skaffa ett gemensamt bankkonto där vi betalar alla utgifter ifrån samt sätter in våra löner. Men då försvinner möjligheten att även ha våra egna pengar till hobbies och liknande.

Är mycket tacksam om någon har lust och tid att sätta sig in i mitt problem.

Med vänliga hälsningar
    Hasse

• Svar på tråden Att dela lika på utgifter i hushållet
  • The Black Lady

Det där med att dela upp procentmässigt tycker jag bara är ett enda stort krångel... vi har gemensam ekoomi oavsett inkomster/utgifter och vi är båda nöjda med det...

• Hannah76

Varför inte betala räkningarna och lägga undan till mat, hygien och dyl - sen splitta det som är över?

• Fru Kenob

När jag och min man hade delad ekonomi så delade vi räkningarna mitt av. Min man tjänade dock nästan 10 000kr mer än mig så han hade så klart mycket mer pengar över. Och det tyckte jag var okej. Jag hade turen att min man va väldigt generös och betalade mycket av mina nöjen när vi var ute tillsammans.
    har man delad ekonomi så tycker jag att men delar 50/50.

Annars kan ni lika gärna ha gemensam ekonomi.

• Pumpkin
    Hannah76 skrev 2010-01-05 12:18:49 följande:
    Varför inte betala räkningarna och lägga undan till mat, hygien och dyl - sen splitta det som är över?
    Precis, så har vi gjort i perioder. Alla pengar har gått in på ett konto, räkningarna har betalats därifrån, pengar till gemensamt sparande har dragits och vi har låtit en del av pengarna ligga kvar där för gemensamma utgifter. Övriga pengar har vi delat rakt av på och satt in på våra egna konton.

Nu har vi dock alla pengar gemensamt.
  • Alfonsina

Vi har tillsammans kommit överens om en summa som är våra egna "fickpengar", då ingår inte uteluncher och annat nödvändigt utan bara rena slösapengar. Detta har vi då på våra egna konton och får göra vad vi vill med.

Allt annat som blir över efter att allt är betalt sparas.

• Nataliesliv

Räkna ut en ungefär årsutgift för hushållet istället. Månadsvis är det ju så himla "orättvist" speciellt om ni tjänar olika mycket från månad till månad.

Vi är inte så himla kinkiga med att man ska betala exakt lika mycket, men jag räknade ut en snitt utgift per månad (men hjälp av årsutgifterna) och vi betalar en viss summa till ett gemensamt konto varje månad. Från det gemensamma kontot betalas alla gemensamma utgifter. Sen har man egna konton som man kan göra "vad man vill" med.

Om det blir krångligt med inkomster då ni har olika, gör en ungefärlig. Allt kan inte vara exakt jämt och rättvist. (Vi har månadslön, så där är det lätt att veta för oss).

Vi betalar lite extra än vad som behövs varje månad för att säkra upp för räntehöjningar osv. Sen kan man ju ta från de pengarna när man ska renovera, resa osv.

Lycka till!

/Natalie
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Hannah76 skrev 2010-01-05 12:18:49 följande:
    Ja exakt. Blir ju rättvist. 

Nu har vi visserligen barn och att inte ha ekonomin gemensam är inte ett alternativ för oss. Vi tjänar nästan lika, min man 2000 kr mer per månad ca så det är skit samma.

Egna hobbies, intressen? Ja det får man se om det blir något över till när räkningar och pengar till mat (ALLT inräknat, hygien mm oxå) är undanlagt.

Min bil t ex är DYR varje månad med lån, mkt bensin (jobbar över 3 mil från hemmet), försäkring mm mm men vi splittar på allt eftersom han oxå åker i den och barnen + att vi har ju den när jag/vi handlar mat eller annat till hemmet.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
  • Alle

Vi behåller en fast summa för eget bruk på våra respektive lönekonton, resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar samt sparande dras.

Pengarna som var och en har kvar får man förvalta fritt Funkar jättebra för oss, trots att vi har ganska stor löneskillnad oss emellan.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

TS - tittade på ditt excelark, det verkar krångligt att hålla på och betala till varandra sinsemellan.

Vi har ett omfattande excel-ark som fungerar både som kassabok, budget och balans och resultaträkning med hjälp av formler.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • lalala

Ja... vad är rättvist? Jag tror olika människor tänker olika.

Är det rättvist om:
    - båda betalar lika mycket, i kronor? (En har mer kvar.)
    - båda betalar lika mycket, i procent mot hur mycket man tjänat? (En betalar mer.)
    - båda får lika mycket kvar? (En betalar mer.)

Alla sätt är rätt. Och fel.

• sommar2001

Vi sätter undan samma summa till ett räkningskonto varje månad.
    Har räknat ut vad vi har för total årskostnad. Vissa månader har vi räkningar för 4000kr och andra för 20 000 kr.
    Ni kan ju göra på samma sätt, räkna ut totalkostnaden och sätta undan en summa varje månad som baseras på den. De pengar ni får över kan ni antingen behålla själva eller dela lika.

• Kiwigakruse

Hej igen

Tack så mycket för era svar. Det var intressant att läsa om hur olika hushåll gör med sin ekonomi.

Än så länge har jag inte bestämt mig för hur jag ska lägga upp vår ekonomi. Men det kommer helt klart bli någon förenkling med gemensamt konto för alla utgifter eller liknande. Är ganska trött på allt räknande fram och tillbaka. Och som flera av er kommenterat så är det nog väldigt svårt att få det 100 % rättvist

Hälsningar
    Hasse

Svar på tråden Att dela lika på utgifter i hushållet