Att dela lika på utgifter i hushållet
Hej
Jag och min sambo delar på alla våra gemensamma utgifter som vi haft under varje månad. Men eftersom vi tjänar olika mycket varje månad så gör jag en beräkning på hur mycket var och en har tjänat och den som tjänar mer får betala mer av de gemensamma utgifterna. Om jag under en månad står för 65 % av våra totala inkomster så betalar jag 65 % av alla utgifterna vi haft den månaden. Jag har tyckt att detta verkat mest rättvist eftersom vi också vill ha kvar våra egna pengar att spendera på hobbies och liknande.
Men nu har jag stött på ett problem som uppstår först efter ett antal månader. Jag bifogar en länk med en Excel-uträkning för att förklara det lite lättare.
http://s364.photobucket.com/albums/oo90/Tradera75/?action=view¤t=familjeliv.jpg&newest=1
Vi har båda tillfälliga jobb så ibland tjänar den ena av oss mer eller mindre än den andre. Kortfattat kan jag beskriva problemet så här:
Det blir till en fördel att tjäna mindre de månaderna som hushållet har större utgifter
Det blir till en fördel att tjäna mer de månaderna som hushållet har mindre utgifter
Jag blir tyvärr inte riktigt klok på hur man ska göra det här rättvist. Jag har funderat på att skaffa ett gemensamt bankkonto där vi betalar alla utgifter ifrån samt sätter in våra löner. Men då försvinner möjligheten att även ha våra egna pengar till hobbies och liknande.
Är mycket tacksam om någon har lust och tid att sätta sig in i mitt problem.
Med vänliga hälsningar
Hasse