• Lilla Linnéa

Någon vars barn som har blivit opererade pga förstorad körtel bakom näsan?

I dag var jag och dottern (snart 3 år) på öron/näsa/hals mottagningen och där har man konstaterat att hon har en förstorad körtel bakom näsan. (polyper)
    Undrar nu om ngn har ett barn som blivit opererad för samma sak?
    Jag vet hur självas ingreppet går tilll å så men undrar hur det har varit sedan.
    Hur har era barn mått efter operationen och har ede varit rädda/ängsliga innan?

• Svar på tråden Någon vars barn som har blivit opererade pga förstorad körtel bakom näsan?
  • mysen71

Mina två flickor har opererat körtlar bakom näsan o det gick lätt o smärtsamt.

Eftersom dom blev sövda så va dom lite slöa o en aningen ledsna efter OP men dom hade inte speciellt ont... lite ömma bara.

Min stora tjej har fått göra samma OP två ggr eftersom körtlarna kom tillbaka... (inget ovanligt)

• mysen71

Smärtfritt skulle det ju stå INTE smärtsamt...*ler*

• Majsan71

Min 5-åring opererades för detta samt satte in rör i öronen för precis en vecka sedan. Det gick väldigt bra. Vi tittade många gånger på sjukvårdsrådgivningens film om Bella som opererar in rör före operationen så att Anton skulle vara förberedd på vad som skulle hända. Nu är han iofs några år äldre än din flicka men om ni vill titta på filmerna så finns de här www.sjukvardsradgivningen.se/barnavd/start.asp

Vi fick komma in på morgonen för en första koll hos läkaren sedan fick vi information av sjuksköterskan och sedan bar det av till operation. Anton fick lugnande och blev rejält påverkad och fnittrade och skrattade om vart annat. Sedan fick vi komma in på operationssalen och så var jag med medans de sövde honom. Jag fick vänta ute i väntrummet men så fort det var klart kom läkaren ut till mig och berättade vad de hade gjort och att allt gått bra. Därefter fick jag gå in på uppvak och sitta där medans han vaknade. De hade satt en pvk i handen iunder tiden han var sövd och den gjorde ont så han var ganska arg för detta men så fort de drog de så blev allt bättre och vi stannade några timmar innan han var pigg nog att kunna åka hem. Vi fick dock gå tillbaka till mottagningen för att läkaren ville kolla en gång till så att allt var OK innan vi åkte hem.

Anton var precis som vanligt sedan men jag var dödstrött den kvällen. Han har inte haft något ont eller tyckt att det varit obehagligt efteråt. Han har kunnat äta som vanligt och lekt har han gjort men han fick stanna hemma från dagis hela förra veckan. All snorighet har faktiskt redan försvunnit och han sover väldigt mycket bättre om nätterna så det känns väldigt bra

• Lilla Linnéa

Tack för svaren och tack för länken med filmerna!

Kom på fler frågor. Får dom kateter? Och får dom dropp?? (ser så läskigt ut o få en sån nål i handen)
    Mådde era barn illa av narkosen?

• Majsan71

Varken kateter eller dropp behövs. Nål i handen sätts (det är ju ingen nål utan en tunn plastslang som ligger i blodkärlet) och den är till för att kunna ge medicin i. Det tog ungefär 35 minuter från det att jag gått ur operationsrummet tills han var färdig och jag fick gå in till honom på uppvaket. Anton mådde inte alls dåligt efter narkosen däremot var han som sagt arg över "nålen" som satt i handen. Lite arg och ledsen var han när han precis började vakna upp ur narkosen men han var liksom inte riktigt vaken ännu då uten någonstans mittimellan.

• peppis

hej

min son på 5 år opererades i april för körteln bakom näsan.
    detta för att han var väldigt snorig jämt samt att han snarkade.
    operationen gick väldigt snabbt och det gick bra. när han vaknade så fick han inte luft som han skulle och fick ta sin astma medicin.
    dagarna efter mådde han mycket bättre än vad jag hade trott att han skulle göra.
    så´själva orerationen gick jätte bra.
    det va efter som vi märkte att sonens tal har blivit värre.
    han pratar inte alls lika "rent" och tydligt som han gjorde tidigare.
    nu har vi vart hos läkaren igen som han har för att se om de ev har tagit bort för stor del av körteln.
    hur som haver så var observanta och ge er inte om det är så att ni tycker att det är skillnad efter.

lycka till

Svar på tråden Någon vars barn som har blivit opererade pga förstorad körtel bakom näsan?