• Shagwell

Hur är er livmoder/moderkaka placerad?

Bara en fråga, min moderkaka sitter fast på framväggen..är det det vanligaste eller?
    Man får liksom inte så mycket respons från BM om man inte frågar.
    Läste bara någonstans (minns inte vart) om någon som haft problem vid förlossningen pga att moderkakan var placerad på framväggen...

Någon som vet?

Kram

• Svar på tråden Hur är er livmoder/moderkaka placerad?
  • Mjölk

Jag har min placerad i framväggen, dvs livmodern är "bakåtsträvande". Har ingenting att göra med hur förlossningen kommer att bli! Det vanligaste är moderkaka i bakväggen.

• Mamma 80

Jag hör väl till normalfallet, dvs jag har moderkakan i bakvägg.
    Vad jag har förstått så kan det bli problem om moderkakan ligger i framvägg och liksom hamnar i vägen vid en förlossning..men mer än så vet jag inte...någon annan kanske??

• zazla

jag har moderkakan i framvägg och bm har inte sagt något om att det ska bli något konstigt vid förlossningen. Det enda var väl att sparkarna kom senare än hos de flesta andra. Jag kände ingen jättetydlig spark förrän i vecka 21.

• Netta74

har moderkakan i bakvägg, har haft det de två gångerna tidigare också.

• Uppsala78

Shagwelle: Om det finns risk för att moderkakan växer så långt ner så den hamnar framför barnet vid förlossningen (placenta previa) så ser man det på UL, så om de inte sa något om moderkakans placering då så är det nog ingen fara.

• Shagwell

Nej de sade inget om att den växte framför, det står bara placenta: Framvägg. Har liksom inte funderat så mycket på det förrän jag läste den där artikeln om en som fick problem, då började jag undra om det var problem med att den var placerad i framvägg. Kanske är det därför som min mage vart så sén? för att min livmoder är bakåtsträvande? Dvs den hade gott om plats bakåt?

Nu har jag dock en fin "vägbula"
    kram

• Mjölk

Shagwell: Ja, magen får man lite senare om livmodern är bakåtsträvande, dessutom känner man av fosterrörelserna senare. Fast det är såklart väldigt olika från kvinna till kvinna.

• Kokos Kajsa

Föreliggande moderkaka innebär att moderkakan ligger för modermunnen så attt barnet inte kan komma ut. Lågt sittande moderkaka innebär att moderkakan når så gott som ner till modermunnen utan att ligga för, det kan också leda till ökad risk att flikar nedtill lossnar och orsakar blödningar.

Det kanske var något av ovanstående som du läste om? Att ha moderkakan i framvägg leder inte i sig till några komplikationer!

Svar på tråden Hur är er livmoder/moderkaka placerad?