• Anonym (förstår inte)

Barn som slår sig själv..

Hej.

Jag undrar om någon annan förälder här har problem med sina barn, som slår sig själva. När det blir ledsna eller arga tex. Vår son gör nämligen det och jag förstår inte varför?

Ibland får han utbrott och blir vansinnig och kastar saker och skriker och 
    allt sånt. Och för ingenting, det kan handla om att nu ska han sova, och då får han för sig att han ska leka och säger vi då nej. Då blir det krig och sängkläder nallar och allt flyger iväg ut i rummet. Det är småsaker som får han att explodera. Och det går inte att lugna ner han. Det tar kanske 1 timme innan han slutat. Och det är vid dessa tillfällen som han slår sig själv, typ på armen eller i huvudet. Och då håller vi fast hans händer så han inte kan. Men jag har inte varit med om detta förut.. så jag vet inte vad man ska göra. Eller om det är normalt. 
    Har någon några råd att ge? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 15:18
    Barnet är 8år.
  • Svar på tråden Barn som slår sig själv..
  • The Black Lady

Kontakta BUP för rådfrågning, det är inte normalt.....

• Anonym

Funderar på samma sak då min ettåriga dotter börjat med samma beteende. När man säger till henne, tar något ifrån henne som hon inte får leka med etc så slår hon sig i huvudet med båda händerna. =(

• Danitra
    The Black Lady skrev 2010-01-05 15:04:11 följande:
    Kontakta BUP för rådfrågning, det är inte normalt.....
    Lite väl drastiskt uttalande!
    Vår son gör så ibland när han blir arg och måste få utlopp för det. Men han slår inte mycket och det går rätt fort över så jag ser det knappast som ett problem.
    Men självklart kan man behöva söka hjälp om det känns ohanterbart.
  • The Black Lady
    Danitra skrev 2010-01-05 15:10:31 följande:
    Lite väl drastiskt uttalande! Vår son gör så ibland när han blir arg och måste få utlopp för det. Men han slår inte mycket och det går rätt fort över så jag ser det knappast som ett problem. Men självklart kan man behöva söka hjälp om det känns ohanterbart.
    Nja, håller han på en timme så är det allvarligt.. så varför inte råda henne att rådfråga BUP?
  • Danitra
    The Black Lady skrev 2010-01-05 15:12:00 följande:
    Nja, håller han på en timme så är det allvarligt.. så varför inte råda henne att rådfråga BUP?
    Om han slår sig själv i en hel timme så låter det rätt allvarligt men jag uppfattade det mer som att utbrottet höll på så länge.
    Men visst ska dom söka hjälp om dom har svårt att hantera det och tycker det känns fel. Men att, som du gjorde, helt klart konstatera att det inte är normalt tycker jag är att döma lite snabbt.
  • Anonym (förstår inte)
    Danitra skrev 2010-01-05 15:02:50 följande:
    Hur gammal är han?
    8 år. 
  • Danitra
    Anonym (förstår inte) skrev 2010-01-05 15:19:16 följande:
    8 år. 
    OK, då tycker jag att han låter lite väl gammal för att agera så. Ta kontakt med BUP eller skolhälsovården tycker jag.
Svar på tråden Barn som slår sig själv..