• Anna123

Kidneybönor i barnmat?

Kan man ha kidneybönor i barnmat? Alltså, till en 10-11 månaders? Ska man i så fall koka dem? Går det att frysa mat med bönor?
    Tänkte göra nån sorts chili con carne men hade bara kidneybönor. Tänkte dela dem lite så de inte blir så stora.

• Svar på tråden Kidneybönor i barnmat?
  • The Black Lady

Hur blir magen på den lilla då...? Nja, inte att rekomendera...

• Emster

Ja det går bra, koka dem gärna så att de blir ordentligt mjuka. Tänk på att de är väldigt mättande också, det behövs inte så mycket för att en liten ska bli mätt på dem.

• parvati

Du kan även köpa kidneybönor som är färdigkokade på burk, de behöver bara värmas.Mitt barn fick börja med bönor och linser vid 8-10 månaders ålder. Bara man börjar med små portioner så.

• Anna123

Ok, tack för tipsen. Ska testa med bönor.

Min dotter äter nästan lika mycket som min 5 åring och ändå ligger hon på viktkurvan under normal. Så det är bra att hon blir mätt.

• Danitra

Självklart! Min son åt det mycket som plockmat när hans fingrar börjat lära sig gripa små saker. Dom är ju så mjuka och lätta att tugga plus att dom är goda!

• BängtRagnhild

Min sexmånaders äter kidneyböner. Absolut inga problem, fick recept av dietisten och gjorde egen barnmat och då ingck det.

Rekommendera att köpa torkade och koka själv eftersom burk-kidney innehåller en massa salt.

• es82

min fem månaders har fått lite hemkokta kidneybönor i sin puremat som jag ger henne till lunch. tillsammans med kålrot sellerirot och ev morot som man kokar och mixar. man behöver bara ta några st bönor och mixa dem väl.. perfekt näringsrik barnmat

• fluu

Går fint, men börja med att ge lite i taget. Vissa är ju lite känsliga för bönor, ärtor och linser. Du kan köpa torkade bönor och koka(billigare) eller köpa färdigkokta(vissa är det dock lite salt i så ska du ge mycket så se efter hur mycket det är).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Kidneybönor i barnmat?