• lillsussan

Resa med bebis under 2 månader

Hoppas finna svar hos några resvana föräldrar där ute.

Jag och min man väntar vårt första barn i slutet på maj och vi vill gärna åka på semester tillsammans med några nära vänner 17-24 juli. Det lutar åt Kroatien och vi har hittat direktflyg som tar 2,5 timmar och ett hus som har AC och ligger 10 m från havet m tvättmaskin.

Vi har hela tiden tänkt att det kommer lösa sig, men hur är det egentligen att resa till ett varmt land när bebisen bara är 1,5 månad? Har förstått att man skall amma på vid avgång och landning och givetvis inte lämna barnet i solen. Vi hade väl tänkt oss att ha barnet i huset mitt på dagen och att en av oss får sola vid husets altan och den andra kan hänga med vännerna på stranden som finns några hundra meter bort - så självklart skall bebisen inte ligga på stranden.

Annat att tänka på? Funderar på om det räcker att ta med bugaboon med bilbarnstolsdelen så kan den både användas som liggdel och och bilstol.

All hjälp välkomnas!

• Svar på tråden Resa med bebis under 2 månader
  • Anatha

Jag skulle aldrig sätta mig på ett flygplan med ett så litet barn om det inte var till något jätteviktigt. Små barn är väldigt infekionskänsliga och flygplan är rena paradiser för diverse smittor.

Jag skulle heller inte lita på hygienen m.m. Det kan ju vara väldigt varmt där den tiden och det är ju superjobbigt för så små barn. Hur är det med AC vuxna brukar ju kunna bli sjuka av det hur är det för små barn?

Du kan väl inte amma vid avgång och landning jag tror inte du får ha barnet fastspänt så det går, eller så gäller det bara äldre barn.

• Mariohn
    Anatha skrev 2010-01-05 17:24:51 följande:
    Jag skulle aldrig sätta mig på ett flygplan med ett så litet barn om det inte var till något jätteviktigt. Små barn är väldigt infekionskänsliga och flygplan är rena paradiser för diverse smittor. Jag skulle heller inte lita på hygienen m.m. Det kan ju vara väldigt varmt där den tiden och det är ju superjobbigt för så små barn. Hur är det med AC vuxna brukar ju kunna bli sjuka av det hur är det för små barn? Du kan väl inte amma vid avgång och landning jag tror inte du får ha barnet fastspänt så det går, eller så gäller det bara äldre barn.
    Dessutom får spädbarn lätt ont i öronen vid tryckskillnad och det är absolut inte säkert att du, TS, har läkt ordentligt. Att upptäcka livmoderinfektion på semestern kan vara lagom roligt och eventuella stygn som börjar bråka kan behöva kollas upp. Det är för tidigt att åka!
  • lillsussan

Oj då, det var ju inte så positivt. Blir faktist lite förvånad då min barnmorska inte har sagt något om detta. Vi har pratade med henne före nyår om att vi vill göra en resa under sommaren och det hon har sagt är att "det är bättre att resa när dem är riktigt små än när dem börjar gå och krypa - då finns det större risk att något illa händer". Jag får nog helt enkelt försöka ringa henne på torsdag för att stämma av alla saker som flygresa, infektioner och värmen/AC.

• Anatha

Du ska nog också tänka på att det inte är säkert att du föder på BF du kan ju lika gärna gå över tiden med två veckor.

• Tigerwoman

Nej, det är FEL! Små barn får INTE lätt ont i öronen, det är precis tvärtom. Ju mindre barn desto mindre risk för ont i öronen. Men det är precis som vanligt, de som INTE gjort en resa med så litet barn "vet" att det är en dålig idé..... Det är klart ni kan åka, resan är kort och jag tycker man ska utgå ifrån att både man själv och bebis mår bra. Varför ska man måla fan på väggen??? Skulle något vara medicinskt fel så har man avbeställningsskydd. Det finns ju bebisar i Kroatien också, och de överlever alldeles utmärkt!

• Anatha
    Tigerwoman skrev 2010-01-07 13:46:24 följande:
    Skulle något vara medicinskt fel så har man avbeställningsskydd. Det finns ju bebisar i Kroatien också, och de överlever alldeles utmärkt!

Då måste du ha läkerintyg på det och inte bara att du känner dig hängig efter förlossning. Visst överlever barn i alla länder men då många länder har en annan hygien och bakterieflora så blir ofta både barn och vuxna sjuka. Men det riskerar man ju alltid när man reser.
  • Mariohn
    Tigerwoman skrev 2010-01-07 13:46:24 följande:
    Nej, det är FEL! Små barn får INTE lätt ont i öronen, det är precis tvärtom. Ju mindre barn desto mindre risk för ont i öronen. Men det är precis som vanligt, de som INTE gjort en resa med så litet barn "vet" att det är en dålig idé..... Det är klart ni kan åka, resan är kort och jag tycker man ska utgå ifrån att både man själv och bebis mår bra. Varför ska man måla fan på väggen??? Skulle något vara medicinskt fel så har man avbeställningsskydd. Det finns ju bebisar i Kroatien också, och de överlever alldeles utmärkt!
    Läs på lite om örat hos spädbarn, tryckproblem och matsmältning är du snäll. 
  • Tigerwoman

Jag behöver inte läsa, jag har pratat med en överläkare och två barnläkare om det där med öronen, dessutom har jag väldigt mycket egen erfarenhet av att flyga med riktigt små barn.

• lillsussan

Oj, vilken hård diskussion som kom upp pga mitt inlägg.

Jag har förstått att andra har flygit med sina barn som varit under två månader och min barnmorska har också sagt att det inte skall vara några problem. Sedan så kan jag så klart inte förvänta mig att det blir samma avslappnande semester som vi har njutit av tidigare, men å andra sidan kan ju inte livet i övrigt stanna upp helt för att man väljer att bli en större familj.

Jag och min barnmorska skall prata mer om detta när vi ses på onsdag.

• resemamman

Vi har rest mycket med våra barn, från att de var bara ett par veckor gamla. Första utlandsresan var första sonen 8 veckor. Det var nog den enklaste resan vi gjort med barn ! Maten välpacketerad och alltid lagom varm (ammade), ingen som kröp/sprang iväg, stoppade saker i munnen etc etc. Dessutom sover de flesta barn rätt mycker när de är bara ett par månader. Så det kan visst bli en bra semester!

Min upplevelse är samma som Tigerwomans, att riktigt små barn inte reagerar på tryckförändringarna i flyget. När de blir över 1 år så kan de gnälla mer...

Ang vagn så tänkte vi precis som TS, att ta chassi + bilstol och skippa liggdelen. Vi valde till slut att ta hela liggdelen (+babyskydd) och var oerhört nöjda med det valet. Min son sov mkt bättre i liggdelen än i babyskydd, och kunde även sova där på nätterna.

Ska även tillägga att sonen hade ganska mkt kolik när han var 2 månader - men av någon konstig anledning så skrek han mindre på resan! Sover dåligt gör man ju oavsett var man är med en liten bebis... så varför inte ta chansen att få lite miljöombyte och värme !

Svar på tråden Resa med bebis under 2 månader