• Gaytjej

Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?

Har ni alla varit ute i god tid med faderskapsutredning, alltså varit på familjerätten och lämnat kvitton etc för att få den påbörjad redan innan födseln?

Eller har ni väntat på att socialförvaltningen hört av sig? När skedde i så fall det?

• Svar på tråden Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?
  • sweetlina

Vi gjorde det, men som du evt har vi ju en egen donator, men vi tyckte deta var smidigt att ha en dela i det hela avklarat innan dottern föddes så man slapp ha allt hängande över sig när hon väl kom.

• sahara sahara

Vi hade möte inbokat innan BF, men bebisen hann ju komma innan dess. Vi var där i början av december, och fick veta att vi kunde räkna med att utredningen skulle vara nedlagt senast i februari. Snart får jag väl ringa och fråga hur det går.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Egalia

Vi var på familjerätten cirka 3 månader innan beräknad födsel, vi tyckte det var skönt att kunna bocka av något på listan Och det var fort avklarat...Sedan fick vi besked om att den var nerlagd cirka 1,5 månad efter det att H fötts.

Lycka till

• Gaytjej

Tack för svaren!

Vi har faktiskt inte kommit så långt att vi kontaktat familjerätten ännu och nu är det bara fyra veckor kvar till BF. Men det står på dagordningen att ringa på måndag!

Det jag inte förstår är varför utredningen ska behöva ta så lång tid?! Jag menar, hur svårt ska det vara att ta emot ett intyg från kliniken och jämföra det med barnets storlek och BF och vad tusan man gör med? Är det för att man hamnar längst ner i en hög med andra utredningar?
    Tar fastställandet av faderskap lika lång tid för ogifta heteropar?

www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • sahara sahara

I vår kommun har de väldigt, väldigt mycket att göra, och även ett rutinärende som vårt trots allt är kräver att någon sätter sig ner och har ett möte med oss, och sen skriver ihop en "utredning". Mötet tog väl en halvtimme, och skrivandet går väl på en kvart, men har man 300 öppna ärenden så tar allt tid. Sen ska det upp i nämnden, som här har sammanträde varannan vecka. Vi hade som sagt vårt möte i december, och handläggaren hade ingen möjlighet att göra det innan jul. Alltså kunde vi räkna med att få upp det i andra nämndmötet i januari.

Det är lättare för ogifta heteropar där pappan tar på sig faderskapet, just för att det finns en pappa. Det krävs mer för att få lägga ner en faderskapsutredning med resultatet "fader okänd" även om det är via insemination.

• Egalia
    Gaytjej skrev 2010-01-30 11:38:25 följande:
    Tack för svaren!Vi har faktiskt inte kommit så långt att vi kontaktat familjerätten ännu och nu är det bara fyra veckor kvar till BF. Men det står på dagordningen att ringa på måndag!Det jag inte förstår är varför utredningen ska behöva ta så lång tid?! Jag menar, hur svårt ska det vara att ta emot ett intyg från kliniken och jämföra det med barnets storlek och BF och vad tusan man gör med? Är det för att man hamnar längst ner i en hög med andra utredningar?Tar fastställandet av faderskap lika lång tid för ogifta heteropar?
    För oss tog det inte lång tid, själva utredningen tog 10 minuter. Hon kopierade intyget från stork och min frus id-kort och så fick min fru skriva på ett papper. Däremot kan inte utredningen avslutas/läggas ner förrän barnet är fött och har fått sitt personnummer. När barnet fått  personnumret så fixar någon på familjerätten automatiskt att utredningen avslutas/läggs ner. Vår erfarenhet är att det tar lika lång/kort tid för ogifta heteropar, i alla fall med de som vi jämfört med (alla utom ett par i vår mvc-grupp var ogifta). Vi fick inte heller vänta på tid, vi ringde och fick tid veckan efter men det kan ju säkert variera utifrån arbetsbelastning.
  • paprikatingeling

Vi ringde familjeenheten på soc innan BF men fick sen inte tag i rätt person förrän E föddes (eftersom han kom tidigt) då började kvinnan i princip med utredningen i föreväg (dvs hon började skriva i våra uppgifter). Sen fick vi en tid för att komma dit (slutet av dec) då hon fortsatte skriva i uppgifter, tittade på kvittot från Trianglen och frågade dumma frågor. Därefter skickade hon in allt till nästa nämndmöte då faderskapet lades ned. Detta var i slutet av januari.

Nu har vi haft hembesök och har skickat in ansökan till tingsrätten. Tyvärr fick jag komplettera ansökan eftersom jag hade skickat in "fel" sorts personbevis (det måste stå vem jag är gift med, inte bara att jag är gift) så jag har själv lyckats sinka processen en del. Nu kommer detta troligen inte upp på nämndmötet i slutet av mars utan i slutet av april. Därefter skickas familjerättens rekomendation till tingsrätten.

Svaret på frågan är alltså: nej, vi väntade inte på kallelsen från soc.

Just det, nedläggningen av faderskapsutredningen tar lång tid eftersom det måste upp i nämnden som har möten olika ofta/sällan (vår har en gång i månaden). Fastställandet av faderskap för sambo-heteropar görs på det där mötet hos soc genom att pappan skriver på ett papper. Det måste alltså inte beslutas i nämnden. Däremot kommer nog kallelsen från soc lika snabbt eller långsamt.

• Apolline

Plockar upp denna tråd eftersom det börjar bli dags för oss att förbereda på faderskapsutredningen. Har bokat tid hos familjerätten 3 veckor innan BF.

Vilket intyg har ni haft med er från den danska kliniken?
    Jag mailade Trianglen och bad om intyg på att och när jag gjort IVF där, de svarade att jag skulle få detta efter att barnet var fött. ?? Då ringde jag och sa att jag behövde det innan, och de skickade då en utskrift av min journal. Men kan denna verkligen räcka, eller behövs ett mer formellt intyg med stämplar o dyl?

Behövs personbevis? På den som ska föda eller båda? Eller båda behöver kanske inte vara med egentligen, utan bara den som ska föda?

Räknar inte riktigt med att denna kommun har full kontroll på vad som gäller för tjejpar som väntar barn på eget bevåg, därför känns det bra om åtminstone jag vet.
     :)

• sahara sahara

Vi fick ett kvitto från kliniken när vi betalade för inseminationen, och det var det vi visade upp under faderskapsutredningen. Plus våra körkort. Inga personbevis behövdes (förrän till adoptionsansökan).

• Apolline
    sahara sahara skrev 2010-05-17 15:19:19 följande:
    Vi fick ett kvitto från kliniken när vi betalade för inseminationen, och det var det vi visade upp under faderskapsutredningen. Plus våra körkort. Inga personbevis behövdes (förrän till adoptionsansökan).
    Tack för svar! Jag fick dock inget kvitto på betalningen från kliniken, gjorde en banköverföring bara...

Tänkte att man borde behöva personbevis för att visa att man inte är gift med en man, för då behövs ju ingen faderskapsutredning?

Behövde ni vara med båda två? Vi hade ändå förvisso tänkte vara det, särskilt eftersom jag tror det är samma handläggare som gör adoptionsutredningen sen, men är nyfiken på om det är egentligen är ett krav.
Svar på tråden Faderskapsutredning (och sen närståendeadoption) - har ni skyndat på den?