• maggan79

byta från babyskydd till bilbarnstol.. tips!

Lilleman♥ är nu 8 månade men väger redan 10,5 kg och det börjar bli trångt i babyskyddet. Ska byta till bilbarnstol. Vill veta vilken stol ni har & vad ni tycker om den.. gärna pris oxå.

Vill ha en bra prisvärd stol!

skriv gärna{#lang_emotions_nalle}

• Svar på tråden byta från babyskydd till bilbarnstol.. tips!
  • Viggo och pyrets mamma

Vi har en Acta Graco duo logic 2 och jag är väl någorlunda nöjd med den, tyvärr har både vi och ettvänpar av oss problem med att barnet växt ur dne fort, den är inte optimal om man har ett barn som ligger öv er normalkurvan om man säger så (min son ligger 1,5 kurva över normalkurvan i längd), våra vänner fick byta stol till en med mer benutrymme när deras pojk var dryga 2. Kan tänka mig att vi kanske också måste det, han tar redan nu i med fötterna mot ryggstödet på sätet (han är snart 21 mnd, och har haft stolen i 1 år). Sen tycker jag det är bökigt att få honom över kanten på stolen när han ska sättas i den (speciellt om han inte är samarbetsvillig), men det som gör den bra är att den är ställbar i 3 olika lägen vilket är bra om han somnar i stolen för då är dte bara att lägga mer lut på den, samt att man kan använda den ända från nyfödd om man vill, man kan alltid få en stol som sluter tätt om barnet. Prismässigt ligger den nog som de allra flesta stolar i mitten nånstans, varken jättebillig el jättedyr, tror vi betalade runt 1800 för vår.

Ett år går så fort... Viggo 080425
  • LillaFlingan

vi valde att köpa Britax Secura Hi-Way på inrådan av Babyproffsen.
    Är jättenöjda och sonen sitter kanon i den! :)

• maggan79
    LillaFlingan skrev 2010-01-05 21:19:04 följande:
    vi valde att köpa Britax Secura Hi-Way på inrådan av Babyproffsen.Är jättenöjda och sonen sitter kanon i den! :)
    från vilken ålder(kg) passar den och hur länge kan man ha den.. pris? :)

Ska ta mig till babyproffsen jag med o kolla runt lite.. är inte riktigt nöjd med den jag har så denna gång vill jag bli jättenöjd :)
  • Bullan1978

Maxi Cosi Mobi: Har fått höga poäng i säkerhetstest vi fann på nätet innan köpet. Den är populär och från 9-25 kg bakåtvänd. Den kan lutas bakåt i 3 lägen under bilfärd. Den är snygg (iaf den svarta och den gråa). Den kan monteras på alla platser i bilen. Observera dock att den är ganska stor så den måste prövas i bilen innan så den inte skymmer sikten.

Köpte bilstol strax innan jul åt min 9 månaders tjej som väger ca.10 kg. Fick den monterad av Babyproffsens säkerhetsbutik (på Fleminggatan, Sthlm). Det ingick i priset. Vi ville ha den i framsätet och de monterade den där. Men vi insåg att den satt mkt bättre i bakstätet så de monterade om den åt oss. Vår lilla tjej trivs. Men det är svårt att vet hur det fungerar när hon blir äldre och tyngre.

Den kostade ca.1200:-

• Joico
    LillaFlingan skrev 2010-01-05 21:19:04 följande:
    vi valde att köpa Britax Secura Hi-Way på inrådan av Babyproffsen.Är jättenöjda och sonen sitter kanon i den! :)
    Hmm, köpte ni en Britax Secura eller en Britax Hi-way? Det är nämligen två olika stolar...

Jag skulle rekommendera Britax Hi-way eller Britax Multi-tech. Ert barn har uppnått viktgränsen för båda stolarna (Hi-wayen är från 0kg, och MT från 9kg). Men prova i bilen innan ni köper Båda stolarna är godkända till 25kg bakåtvänt
  • Hanna36

Har bytt med pojkarna till vanlig bilstol vid 4 månader, då hade de vuxit ur babyskyddet. Besafe izi har de haft, är jättenöjd med den.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • maggan79

tack för alla bra svar :)

• Dr Mupp

Vi har bytt till Britax freeway eftersom små sitter så bra i den. När de sen blivit äldre har de fått byta till Britax Two-way som ju räcker i evigheter.

• cicci85

Vi har en britax secura som jag är supernöjd med! 0-25 kg på alla platser, ställbart läge under färd och superbra sidoskydd.

britax twoway 9-25 kg, en mycket rymlig stol som sonen förhoppningsvis får plats bakåtvänt i till närmare 6 år. Bra om man inte har egen bil, lätt att montera och flytta, kan ta mycket liten plats och passar i alla bilar.

Aktagraco duoflex xtp, 0-18 kg i bak men till 25 kg i fram. Skulle inte rekommendera den.

Men om jag skulle köpa en ny bilbarnstol nu skulle jag vilja ha en britax multi-tech!

Prova stolen i bilen ordentligt och tänk på att om ni köper en stol som är godkänd bara till 18 kg måste ni kasnke köpa en till bakåtvänd till 25 kg sen... 

• Gladskit

Vi bytte från en Acta Graco med bas till Britax Two-way när sonen var 5-6 månader ungefär. Two-wayen var då den enda som inte kändes trång för honom när vi testade i affären, många stolar upplever jag som rätt trånga och smala och jag tänkte att Two way var den stol som skulle funka längst.
    Nu är min pojke nästan fyra år och han sitter fortfarande bra i den. Han åker bakåtvänt i baksätet.

• Sandra N

Vi bytte till en Britax hiway när sonen var 5 mån! Vi trivs jätte bra med den =) Innan ni köper stol kom dock håg att prova den i bilen först! Vi tänke först på en maxi cosi mobi men den passade inte i framsätet

Lycka till!

• Jonki

Vi har Brio Zento tycker den är väldigt klumpig o tar mycket plats. Till barn nummer två kommer vi att sälja den o köpa någon annan.

• Rocktroll

Vi köpte en britax hi way för bara någon vecka sen och är supernöjda :) hittade ett erbjudande här i göteborg där den kosta 1899 :-. En toppenstol till ett superbra pris. Snacka om lättnad när dottern slapp trängas i det lilla babyskyddet längre.

Vilda 090425
  • Miss Lau

Min 6 mån sitter sedan en månad tillbaka i en Freeway och han sitter superbra! Så jag hade köpt en Hi-way (efterföljaren till Freeway).

• RebeccaE

Köpte nyligen en Britax Multi Tech, har inte hunnit använda den så mycket men är änsålänge nöjda.

Svar på tråden byta från babyskydd till bilbarnstol.. tips!