• KiaFamily

Barn födda i V 35..... hur är/var dom i sin utveckling??

Hejsan. Jag födde sonen i V 35+3. Allt var bara fint med han, vi låg inne på Neo i 2 veckor, lite övervakning & han skulle pigga till sej & orka äta.

Nu är han 2 mån & 3 veckor. Har börjat lyfta nacken, oftast när han ligger mot våran axel & ska rapa. Är inte så intr av att ligga på mage & träna...... Blicken har han börjat fästa, men tycker oftast att tittar förbi eller ovanför mej. Lite intr av nån leksak, men inte mycket. Inget joller vad jag tycker.

Så jag är bara lite nyfiken på hur andra barn, som är födda i samma vecka, är/varit i sin utveckling. Jag jämför inte, & vet att alla är olika. Är oxå beredd på att sonen kan vara något sen pga tidig födsel.

• Svar på tråden Barn födda i V 35..... hur är/var dom i sin utveckling??
  • millanmy

min lilla tjej föddes oxå i vecka 35. nu e hon 18 månader men e som vilken annan unge som helst! käkar, leker, busar osv. jag va lite rädd att hon skulle bli liten o tanig o sjuk, för det hade jag hört att det e vanligt. klart att det e olika från barn till barn. men jag tror bara att man inte ska stressa upp sig, allt kommer när barnet e redo.

jag lät henne äta när hon va hungrig, sova när hon va trött. hade inte en massa regler med tider som många verkar ha, o det har gått hur bra som helst. (så e det fortfarande såklart) :)

lycka till me din lille guldklimp:)

• Proletariatet

Min son föddes i v.35+1, låg på neo fem dagar och han ammades helt från tredje dagen.
    Han har varit lite "sen" med utvecklingen, men det var även jag som bebis trots att jag inte var prematur och i v.35 behöver man ju inte korrigera i regel så jag tror nog att han hade varit så ändå.
    Han fyller två år i april och hänger med bra i utvecklingen.

• sahara sahara

Min dotter är född i 35+0, och är nu två månader.

Det där med amningen fattade hon aldrig, men jag vet inte om det har att göra med att hon kom för tidigt eller inte.

Hon lyfte på huvudet nästan direkt, och blir mer och mer stadig i nacken. Framför allt när hon ligger på magen på någon vuxen lyfter hon gärna för att titta, men även om hon ligger på en filt eller i vår säng. Det är kul att ligga på magen en stund, men efter ett tag verkar hon bli frustrerad över att hon inte kommer någonstans.

BVC-tanten sa att hon fokuserade och följde bra, men jag ser inte det. Jag tycker mest att hon tittar ut i tomma intet. Eller så har vi tomtar som springer i taket. Leksaker är fullständigt ointressanta. Förutom mobilen som hänger över skötbordet på bvc - den är superspännande.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • SuzyQgirl

Min dotter föddes 35+5 & har inte varit sen i utveckligen utan snarare tvärt om. (Snart 3år nu.)

• Jag kom inte på något bättre

Min dotter föddes 35+2, och är nu 2 månader och 3 veckor gammal (ungefär som ditt barn :) )
    Hon är starkare i nacken än andra barn i hennes ålder, hon har växt om andra bebisar i samma ålder som är födda "rätt" tid, men väger "bara" 5 kg, men det är riktigt tjocka valkar hon har överallt ;)

Hno är väldigt pratsam och säger aiiiiiiii, aaaa och ooooooo i olika tonlägen och olika volym, däremot så är hon riktigt dålig på att säga till ifall det är blöjbyte, men duktig på att säga till vid mat tid ;)

Hon älskar att följa med blicken ifall man går någonstans, och är extremt facinerad av våran gröna tavla vid namn "ko" som hänger bakom soffan, när det är rapdag så är det alltid den som får hennes uppmärksamhet :)

däremot så är hon inte så intresserad av leksaker eller babygym, det är mig och hennes mormor som är skojjiga.

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Lisandra

Jag födde min son i v 35+5.
    Idag är han tre månader och jag tror han utvecklas precis som han ska, tvärtom så är han nog väldigt tidig med saker o ting, på sin två månaders dag så vände han sej från mage till rygg och har sen dess gjort de:)
    han lyfter även på nacken hela tiden när han ligger på rygg!
    Och ler massor o sparkar med ben o armar, däremot så är han inte så intresserad av leksaker o inte av babygymet, för där somnar han istället haha:)

Svar på tråden Barn födda i V 35..... hur är/var dom i sin utveckling??