• ugglan

inget inbyggt nätverkskort i stationär dator (3 år gammal)

Vi har trådlöst nätverk i huset och det funkar jättebra med min bärbara dator. Nu har vi dock köpt en begagnad stationär också som är ett år äldre. Vi har dock inte fått datorn att koppla upp sig på vårt nätverk och har nu via bredbandsleverantörens support fått rådet att skaffa ett nätverkskort som man sätter i en usb-port.
    Det som är så skumt är att datorn ändå "hittar" nätverket när man klickar på trådlösa anslutningar, man får skriva in krypteringskod osv men sen lyckas den ändå inte ansluta.
    Jag är verkligen intelligensbefriad när det gäller såna teknikgrejer å min man är ändå värre men det känns som att den inte borde känna av nätverket alls om det inte fanns nåt nätverkskort? Eller?

Om vi nu ska köpa en sån usb-sticka för å få igång eländet så undrar jag i så fall om det ska vara nån speciell modell. Enligt bredbandssupporten vi pratade med så skulle den inhandlas i teliabutiken men det är väl inget speciellt med just deras modell av kortet?

• Svar på tråden inget inbyggt nätverkskort i stationär dator (3 år gammal)
  • Christ

Du har helt rätt. Att du ens kan söka efter trådlösa nätverk innebär att det finns ett trådlöst nätverkskort i datorn. Generellt är datorsupportrar i allmänhet, och bredbandssupportrar i synnerhet, sopor och en sund inställning är att utgå från är att allt de säger är antingen utdaterat eller direkt felaktigt.

Och nej, det är inget speciellt med deras nätverkskort utan de vill tjäna en hacka på dig.

• ugglan

Kanske man skulle testa lite till då men jag veta fasiken hur.. känns som om jag provat allt nu.
    En lösning om inget annat funkar är ju att göra på det gamla jobbiga sättet å dra en sladd. Det är faktiskt inte så långt från modemet till datorn.. Är det nån som vet ifall det kan vara dumt på nåt sätt att göra det tillsammans med ett i övrigt trådlöst nätverk? Kan sladden förstöra funktionen till andra datorn eller tv:n på nåt sätt?

• Pappa G

Det kanske kan vara så att drivrutinen till det inbyggda nätverkskortet behöver uppdateras.

En annan vanlig sak är att krypteringsdelen i routern kan behöva ställas om, så att den även accepterar äldre former av kryptering - vilket kanske används av den stationära datorn..

Svar på tråden inget inbyggt nätverkskort i stationär dator (3 år gammal)