• Anonym (??)

Är det skillnad på allergi och överkänslighet?

För kanske 1,5 år sedan gjorde jag lite tester för att se om jag är allergisk mot något - mat eller pollen. Och allt visade negativt! Jag sa särskilt till om vissa saker att testa emot, som ananas, apelsin, kiwi, ägg och tomat. Men som sagt; Negativt på allt.

När jag äter kiwi och ananas kliar det som myggbett i halsen.
    Ägg blir jag dålig i magen av och väääldigt gasig!
    Apelsin och tomat får jag massvis med blåsor av i munnen!

På Julafton fick jag i mig mat som det va tomat i... nu flera veckor efter har jag fortfarande 7 blåsor i munnen som vägrar försvinna! Lite äckligt men igår borstade jag tänderna för första gången detta år..... Det gör så enormt ont, jag kan nästan inte äta nånting.. inte ens dricka vatten!

Hur kan proverna visa negativt när jag blir så här???? Vad är det för skillnad på allergi och överkänslighet? Är det att man kan få medicin om man är allergisk?

Jag får även massor av blåsor då jag äter (gillar bara ljus) choklad... jag äter/gillar inte godis men choklad tycker jag om. Vad i chokladen gör att jag får blåsor - är det mjölken?

Fattar ingenting..................

• Svar på tråden Är det skillnad på allergi och överkänslighet?
  • Neko

Allergitester är inte särskilt tillförlitliga, speciellt inte vad gäller allergi mot födoämnen, så visst kan de visa fel. De testar ju trots allt hur huden (eller blodet) reagerar på ämnena, inte magtarmkanalen som ju är vad som ofta regerar starkast vid matallergi.

Dock just tomat, kiwi och andra liknande mat är rätt starkt/syrligt eller vad man ska säga, så även om man inte är allergisk kan man ibland få blåsor eller det kan svida lite. Dock verkar det som att du har det värre än det.

Det är svårt att ge medicin mot matallergi, det finns inget som fungerar riktigt bra förutom jättestarka mediciner och rekommendationen är att man undviker det man är allergisk mot.

Hur är det om du dricker mjölk? Får du blåsor då också?

• JA77

Enkelt förklarat kan sägas att överkänslighet ger lättare symptom än vad en allergi gör.

• Anonym (Överkänslig)

När man kollar allergi är det IgE-reaktioner man tittat på, alltså att man har antikroppar mot det aktuella ämnet. Antikroppar innebär att kroppen känner igen ämnet som främmande och angriper det, istället för att känna igen det som nåt vänligt som tex kroppen behöver. Det är via IgE den typiska allergiska reaktionen utlöses.

Vid överkänslighet har man inte hittat att dessa antikroppar finns i blodet för aktuellt ämne.

Största skillnaderna mellan allergireaktion och överkänslighetsreaktion brukar vara, att om man är allergisk räcker det ofta att få i sig pyttelite av ämnet för att få en reaktion, medan är man överkänslig kan man ibland (gäller dock inte alla) klara små mängder men få kraftigare reaktion ju mer man får i sig.

Man kan även ha andra typer av allergier, tex typ 3-allergi som medieras via IgG-antikroppar, dessa kollas vanligtvis inte inom traditionella sjukvården. De kan också vara övergående.

Eftersom du reagerar som du gör på dessa födoämnen, vare sig det är allergi eller "bara" överkänslighet (vilket kan ge nog så illa reaktion), så är väl tumregeln att undvika att stoppa i sig det man far illa av.

Jag lider själv av många överkänsligheter som inte visat sig på allergitester. Vissa grejjer får jag mycket kraftiga reaktioner på (tex mögel) och andra såpass milda att jag ibland gör undantag/inte undviker (tex ägg).

Vad i chokladen du reagerar på vet jag inte, men det skulle ju kunna vara kakaon. Du kan säkert testa dig fram på egen hand och på så vis komma fram till vad det är, även om det inte är helt lätt.

• Anonym (??)

Neko
    Jag har inte druckit mjölk på massor av år.. så jag vet inte hur jag blir. Har endast haft lite i gröten vid Jul och om jag blivit sugen på varm choklad som jag har druckit det - men inte ''ren'' mjölk. Jag blev så svullen och fick så ont i magen som strålade ner i ryggen då jag drack mjölk så jag slutade. Men även mjölk visade negativt på alla proverna...

JA77
    Tack för ditt svar!

Anonym (Överkänslig)
    Dum fråga kanske.. men borde jag inte få blåsor av ketchup också om jag får det av tomat? Ketchup märker jag ingenting av. Om jag bakar (byter mjölk mot vatten) och har i kakao så får jag inte blåsor av ''bakverket'' utan det är bara om jag äter vanlig Marabou, t.ex..

Jag undviker det jag märker av så gott det bara går.. men ibland är frestelsen för stor! Men då får jag sota för det efteråt också..
    Jag känner av de flesta saker nästan direkt.. Jag fick i mig tomaten på Julaftons kväll och vaknade på maten runt 3-tiden och då hade jag 3 stoora blåsor i munnen. Av kiwi och ananas tar det bara någon minut innan jag känner kliandet i halsen - hinner inte ens äta om en hel kiwi förrän det satt igång! (Mjölk-) Choklad kan ta kanske 1 timme innan jag får ont i magen - får både ont i magen och blåsor i munnen, blåsorna brukar komma senast 1 dygn efter jag ätit det.

• Anonym (??)

äta UPP en hel kiwi ska det såklart stå...

• Anonym (Överkänslig)

Det kan vara den färska tomaten, eller det röda "skalet" som du reagerar på. Ketchup är ju ganska processerad tomat, och funkar den så skulle jag tro att du eventuellt kan äta tillagad tomat, iaf om man "skalat" den. Har du provat gul tomat någon gång? Den är lite mildare.

Kanske är det mjölken du reagerar på, du verkar ju inte använda mjölk så mycket annars. Och där kan det ju vara både laktosen och mjölkproteinet man är känslig mot. Jag är känslig mot båda =P

Jag reagerar också direkt på vissa frukter som kiwi och ananas, kliar i käften. Jag brukar inte få blåsor av "fel" mat, men alla reagerar ju olika. Däremot är det en plåga att äta tomat om jag redan har blåsor.. men jag tål tomat rätt ok i vanliga fall, kan klia lite.

Mjölken låter ju mer att magen reagerar på (så för mig också). Kanske är det så att du är extra känslig i munnen och därför får du värst/ofta resktioner därifrån.

• Anonym (??)

Anonym (Överkänslig)
    Jag åt gul tomat för länge sen.. kommer inte ihåg om jag reagerade på den. Har en lillebror dock som är allergisk mot röda saker - tomat, hallon, paprika... men samma 'sak' fast i en annan färg går bra..
    Krossade tomater känner jag också av, om man har det i köttfärssås eller likande. Så det är kanske själva syran eller nåt jag inte kan äta...?

• Anonym

Jag är en s.k atopiker, vilket betyder att jag är överkänslig eller allergisk mot många olika saker t.ex pälsdjur, gran, pollen, vissa frukter m.m.

Dessutom får jag lätt eksem och nässelutslag på huden samt blåsor i munnen.
    Jag har lättare att få allergiska reaktioner när jag är trött, stressad eller mitt imunförsvar är lågt p.g.a nån annan anledning.

Jag har fått lära mig att om man värmer eller tillagar frukten eller grönsaken man är känslig mot, så försvinner det ämnet som framkallar den allergiska reaktionen.
    Det är säkert därför du kan äta kethup utan att få blåsor.

Mitt tips är att undvika det du får reaktioner mot, och testa dig fram ibland kanske det funkar att äta lite och ibland inte alls.

• Anonym (Överkänslig)

Det är inte helt ovanligt att folk är känsliga mot röda saker, även om det kan verka lite flummigt Jordgubbar är en annan sak som är vanligt att vara känslig mot. Det är det naturliga färgämnet som är lite allergent.

Ja det kanske kan vara syran, eller det färska röda (som kanske finns kvar i skalet, som väl brukar finnas kvar i krossade tomater?).

Anonym: Det har jag också lärt mig, att om man tillagar det man är känslig mot så brukar det fungera bättre. Det är så för mig också, jag tål tex tillagade äpplen bättre än färska.

• Anonym (??)

Anonym och Anonym (Överkänslig)
    Jag fick tipset förut att skala äpplen och päron innan jag åt det  - för att slippa det magonda som jag brukar få efteråt. Och nu känner jag inte av det alls! Samma sak med gurka.. vilket är skumt för det innehåller ju bara vatten, men om jag tar bort kärnorna så kan jag äta det!

• Anonym (Överkänslig)

Hihi, du är lite som mig då Jag skalar också äpplen och päron så funkar det (även råa går hyffsat då). Jag måste skala gurkan, annars blir jag helt knasig i magen. Gurkkärnorna går bra för mig dock.

• Anonym (Överkänslig)

Du förresten. Du kan ev hjälpa munnen lite på traven också, för att lindra blåsproblemet. Prova tandkrämen Zendium om du inte redan gjort det. Vet inte om det funkar på "allergiblåsor", men den är bra hur som helst.

• Neko

Marabouchoklad innehåller ju spår av nötter (och ibland ägg och jordnötter), kanske ngt sådant du inte tål? Jag kan inte äta den chokladen men har inga problem med kakao eller mjölk.

• h8him

Vet en som inte visade någon överkänslighet på mjölktester men som inte tål minsta mjölk i det h*n äter. Delicatobollar påstods vara mjälkfria för några år sedan men de "kan innehålla spår av mjölk" vilket denna människa reagerade på. Samma med förstekta frysta halvfabrikat! Denna person är mjölkproteinallergiker oavsett vad testerna säger.

• Anonym (??)
    Anonym (Överkänslig)
    Provade Zendium för massa år sedan men det hjälpte inte alls, fick tips av tandläkaren att den skulle vara bra, men inte på mig..

Neko
    Nötter har jag inte känt av, de visade också negativt på proverna. Kan äta alla nötter, ja de vanligaste som säljs iallafall...

h8him
    Delicatobollar är en liten svaghet faktiskt.. de äter jag ibland och blir dålig efteråt..
Svar på tråden Är det skillnad på allergi och överkänslighet?