• Daimis

Spöket på canterville, var???

Saknar en film jag gillade när jag va yngre... Spöket på canterville...
    Vet nåt var man kan få tag i den? Verkar finnas flera versioner...men jag såg den i slutet av 80-talet....

• Svar på tråden Spöket på canterville, var???
  • Stårschan

Menar du Cantervilles hund, som ju är ett Sherlock Holmes-äventyr, eller är det något annat spöke du menar?

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Jezamine
    Stårschan skrev 2010-01-06 12:15:42 följande:
    Menar du Cantervilles hund, som ju är ett Sherlock Holmes-äventyr, eller är det något annat spöke du menar?
    Baskervilles hund är det du pratar om.Spöket på Canterville är inte samma sak.
    Uppdaterar min presentation!.
  • parvati
    Daimis skrev 2010-01-06 12:04:28 följande:
    Saknar en film jag gillade när jag va yngre... Spöket på canterville... Vet nåt var man kan få tag i den? Verkar finnas flera versioner...men jag såg den i slutet av 80-talet....
    Jag vet vilken du menar, jag såg den också Den kan nog vara svåra att hitta då den inte är så känd. Den bygger ju på en bok som är lätt att hitta annars Just nu står det still vad han heter, har skrivit"Dorian Grays porträtt" också.
  • Stårschan

*rodnar blygt och ber om ursäkt* Det gick visst lite för fort för hjärncellerna idag. Men hittar du  inte rätt version på Imdb?

• basio

Jag minns också den filmen, men den var inte tecknad som den Jezamine föreslår. Jag tyckte också att den var bra (i alla fall när jag var si sådär 9-10 år), men skulle tro att den nog är svår att få tag på.

• Daimis
    parvati skrev 2010-01-06 12:19:59 följande:
    Jag vet vilken du menar, jag såg den också Den kan nog vara svåra att hitta då den inte är så känd. Den bygger ju på en bok som är lätt att hitta annars Just nu står det still vad han heter, har skrivit"Dorian Grays porträtt" också.
    Va kul Ditt nick är samma som min förra katt! OT men det är så ovanlit
  • Daimis
    Stårschan skrev 2010-01-06 12:23:47 följande:
    *rodnar blygt och ber om ursäkt* Det gick visst lite för fort för hjärncellerna idag. Men hittar du  inte rätt version på Imdb?
    http://www.imdb.com/media/rm2283314176/tt0090792

Ah, jo, tack. Den versionen är det jag menar....kan man köpa filmen där oxå???
  • Limus

Oscar Wilde skrev storyn. Tror Neve Campbell hade huvudrollen i en version av spöket på Canterville. Men när jag var liten fanns en äldre version, fantastiskt bra. Min favoritspökis all time.

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • Neko
    parvati skrev 2010-01-06 12:19:59 följande:
    Oscar Wilde?
  • Stårschan
    Daimis skrev 2010-01-06 13:21:41 följande:
    www.imdb.com/media/rm2283314176/tt0090792Ah, jo, tack. Den versionen är det jag menar....kan man köpa filmen där oxå???
    Nej, Imdb är bara en informationssajt för allt som har med filmer att göra.
  • Daimis
    Magrat skrev 2010-01-07 13:11:25 följande:
    Ofta kan man hitta DVD:er från England (de har också region 2) till fördelaktiga priser. Just denna ser ut att vara svår att få tag på, men den verkar finnas på  Amazon.co.uk. www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000QUEK4Q/... Priset som står blir en aning högre vid utcheckning i och med Sveriges lite högre skatter, men det skiljer bara 6-7 procent.
    Tack...men det är inte rätt version...
  • Magrat
    Daimis skrev 2010-01-07 16:39:46 följande:
    Tack...men det är inte rätt version...
    Ah, jag ser att jag slarvade i läsningen och när Limus skrev att en version gjorts med Neve Campbell fick jag för mig det var samma.
    Den med John Geilgud tror jag inte har släppts på DVD. Du kan möjligen hitta den på begagnad VHS via USA eller England.
    http://www.amazon.com/Canterville-Ghost-VHS-John-Gielgud/dp/6302874726 
    http://www.amazon.co.uk/Canterville-Ghost-VHS-John-Gielgud/dp/B00008T3S4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=video&qid=1262891145&sr=1-1 
  • Daimis

Ok... Tack för att du försöker. Jag får hålla utkik o kanske annonsera efter den...? Vore kul att ha den...men helst m svensk text... Kanske nån som har den...nånstans... Vhs är inte det bästa men funkar ju

Svar på tråden Spöket på canterville, var???