Åre?? Någon som kan tipsa?
Ska man hyra hus i Åre by eller i Åre Björnen? Eller var? Min kompis frågade mig och jag har ingen aning, så fram med era tips nu!
Tack på förhand!
Ska man hyra hus i Åre by eller i Åre Björnen? Eller var? Min kompis frågade mig och jag har ingen aning, så fram med era tips nu!
Tack på förhand!
Jag vill också gärna ha lite Åre-tips. Vi ska åka dit för första gången nu i vinter och har bokat stuga i området Björnen.
Var man bor beror väl rätt mycket på vilket område som passar en bäst, med tanke på familj och/eller uteliv. För sedan kan man ju ta sig mellan de olika områdena med skidbuss.
Jag tar gärna emot lite packtips också eftersom vi ska åka tåg. Jag har redan fått tipset att skaffa sidenlakan eftersom det tar mindre plats att släpa med sig än bomullslakan.
Åh, jag vill också ha Åre-tips! Vi skall också åka första gången med barnen (7 & 9) i påsk. Vi åker tåg och skall bo i VM-området. Funderar bla. på vilka kläder som behövs i början av april, och hur man smidigast gör med packning mm. när man kommer med tåget på morgonen.
Mamsis: Jag såg att dina barn var ganska stora. Om de är nybörjare är nog Björnen bra, men om de åkt mycket innan är det nog roligare i byn.
Jag bor hellre i mitt i byn där det finns mer utbud på restauranger och after ski, men framförallt vill jag bo nära en lift för så kul är det inte att gå omkring i pjäxor. Har man inte bil med sig så vill man nog bo rätt nära stationen där stora ICA ligger, i alla fall om man har tänkt att laga mat i stugan.
Hej!
Någon utkörning av varor tror jag inte de har. Har aldrig hört talas om den. Ett tips är att om man har barn med sig är Björnen mycket bättre. Sök på googel efter Åre. Finns många olika ställen att boka på. På Åres hemsida ska de finnas information om hyra stuga. Kolla in den. www.are.se
Har ni några tips på var man äter på restaurang med familj då?
Eftersom vi reser i februari då det inte är barmark så är resväska på hjul inte aktuellt, tyvärr. Då blir nog en varsin ryggsäck det bästa alternativet. Men i april borde det ju funka.
Vi har tidigare när vi rest till fjällen med bil förberett mat som vi tagit med oss, men nu tänker vi inte släpa på det. Hur ska man kunna förvara det när man reser med tåg? Nej, det blir att handla och i så fall ta taxin med alla matkassar
Vad man däremot kan göra (som jag börjat med) är att fundera ut vad man vill laga och planera inköp därefter. Det ska ju vara lätt- och snabblagat men ändå god och bra mat. Jag menar, ska man ändå köpa ett paket mjöl till att göra pannkakor att ta med i backen som lunch, kan man lika gärna planera så det räcker till att göra pizza och kalljästa morgonfrallor.
När det gäller sidenlakan så kan man välja hur litet eller stort resepaket man vill ha. Vi valde tre-delat set så det är underlakan, påslakan och örngott precis som i en vanlig säng (som du vill ha det ). Det var dyrt och tar lite mer plats än det som man viker över ett täcke (även det betydligt större än sovsäckvarianten), men det får det vara värt. Jag tog upp och tvättade det i går för att provbädda i kväll
Det känns väldigt lyxigt.
Här är ett sånt tre-delat reselakan: http://www.sidenselma.se/p-100-reseset-i-siden.aspx
Angående hur man gör vid ankomsten så verkar det vara en bit att gå från stationen till liftarna, och på eftermiddagen måste man ju ta sit tillbaka dit, och sedan till boendet. Jag såg på Skistars sida att boendereceptionerna också hade förvaring och omklädning, och det verkar smidigare, så det är vad vi är inne på just nu.
Sidenreseset i tre delar verkar jättebra, men fyra set blir ju 3400:- - lite väl mycket för oss, tror jag.
Var man skall bo var svårt att bestämma, tyckte vi. Vi tror att vi kommer att åka på lite olika ställen, och kanske ta skidbussen en del, och då spelar det inte så stor roll var man bor. Då tyckte vi att det verkade smidigt att bo nära affärer osv. Backarna precis vid VM-byn är ev. lite för branta för dottern, men man kan snirkla sig ner för att komma hem. Hade vi hittat boende till bra pris i något annat område hade vi kanske tagit det istället.
Kan tipsa dom som tänker åka med bil etc till åre att välja 86an i sundsvall istället för e 14. det är sååå himla mycket vackrare vyer. på e14 mellan sundsvall och östersund så ser man mest bara skog men 86-87 an så finns det riktigt snygga utsikter och doms om vill stanna och rasta en stund så finns det lite kul ställen att stanna på som är kul och annorlunda =) det är inte mången mil längre och jag lovar att det helt klart är värt det =)
Tipsa mer tack. Det måste ju finnas massor som varit i Åre och kan tipsa om både ditt och datt