• skumgodistessan

    Hur accepterar man barnlösheten?

    Hur ska jag gå till väga för att acceptera att jag inte kan bli gravid?
    Har fått höra av mina läkare att när jag är runt 40 kan jag bli gravid... förhoppningsvis.
    Inte för att vara sån men... jag vill inte ha småbarn när jag e 40, har alltid velat vara en ung mamma.
    Men nu när jag fått veta att jag inte kan, hur ska jag kunna acceptera det och gå vidare? eller kommer man alltid att må så här dåligt eller kommer man bara lära sig att leva med det faktum att jag inte kan få egna barn?

  • Svar på tråden Hur accepterar man barnlösheten?
  • längtans

    Jag tror inte man kan acceptera sin barnlöshet förrens man accepterat att man inte ska ha några/fler barn...tyvärr..

    Sen kanske det handlar om att man kan acceptera sin situation, att man inte fungerar som "alla andra".

    Jag har accepterat min PCO och mina svårigheter, men jag har INTE  accepterat att jag inte ska få ett till barn

    Stort lycka till....varje dag är en kamp, man blir ständigt påmind om sin egen situation!

  • mammahärochnu
    skumgodistessan skrev 2010-01-06 12:30:44 följan Har fått höra av mina läkare att när jag är runt 40 kan jag bli gravid... förhoppningsvis. Inte för att vara sån men... jag vill inte ha småbarn när jag e 40, har alltid velat vara en ung mamma.

    Alla kan ju inte bli unga mammor, av olika skäl. Man tar med glädje emot barnen när dom än kommer, jag lovar dig det. Själv är jag nu gravid efter över 6 års kamp och jag kommer vara 41 när gossen föds  o jag o min man har aldrig varit gladare o lyckligare än nu
  • UpsyDaisy

    Att få barn är ingen rättighet...utan en gåva. En gåva som tyvärr inte alla kan ta del av och detta är givetvis oehört sorligt för de människorna som har drabbats av barnlöshet oavsett orsak.

  • längtans
    UpsyDaisy skrev 2010-01-11 07:40:55 följande:
    Att få barn är ingen rättighet...utan en gåva. En gåva som tyvärr inte alla kan ta del av och detta är givetvis oehört sorligt för de människorna som har drabbats av barnlöshet oavsett orsak.
    Hur menar du? Att om man inte kan få barn så har man ingen rätt att ta hjälp att få ett barn?

    Du har rätt i barn är livets största gåva! Tycker dock att det är mer sorgligt för de barn som föds till en värld av hat och misär....orättvist, javisst!
  • UpsyDaisy
    längtans skrev 2010-01-11 19:19:10 följande:
    Hur menar du? Att om man inte kan få barn så har man ingen rätt att ta hjälp att få ett barn? Du har rätt i barn är livets största gåva! Tycker dock att det är mer sorgligt för de barn som föds till en värld av hat och misär....orättvist, javisst!
    Nej du missförstod mig. Klart människor har rätt till hjälp. Men ibland så hjälper det inte hur mycket hjälp man än får och då får man acceptera att just barn kanske är en av livets gåvor som man får vara utan. Mycket ledsamt, men så är det.
  • Besviken
    UpsyDaisy skrev 2010-01-11 19:22:58 följande:
    Nej du missförstod mig. Klart människor har rätt till hjälp. Men ibland så hjälper det inte hur mycket hjälp man än får och då får man acceptera att just barn kanske är en av livets gåvor som man får vara utan. Mycket ledsamt, men så är det.
    Men UglyDaisy, det är ingen som inte fattar ATT man måste acceptera det. Frågan är HUR. Och den sortens kommentar hjälper ingen att just finna vägar till acceptans. Ställer man en sådan fråga som ts gör, så har hon fattat just att hon MÅSTE acceptera något som är (mer eller mindre) ett faktum + en livs- och identitetskris. 
    Jag har tvyärr heller inga bra råd att ge. Att prata och skriva med andra och bearbeta sina tankar, engagera sig i andras barn/djur/relationer med vuxna kan jag tänka mig funkar. 
Svar på tråden Hur accepterar man barnlösheten?