• Storslagen

Min son vill inte ligga på mage. Vad göra ?

När jag lägger min son (14 veckor) på mage för att träna nacken vill han inte ligga alls länge . Han tycker det är jobbigt verkar det som & vill inte alls . Han blir rent ut sagt SKIITFÖRBANNAD ! Vad kan man göra istället för att träna hans nacke ?
    Är det fler som har det så ?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Min son vill inte ligga på mage. Vad göra ?
  • EJai

Ha han endå på mage men korta perioder. E för han tycker det e jobbigt som han blir förbannad. bra vanligt hos dem små

• rubicon

Bära  barnet i famnen. Då måste de balansera huvudet för att hålla det upprätt. Sjal är jättebra. Men oroa dig inte, tids nog kommer han gilla magläge också. Det är så hysteriskt med "ligga på mage", de tränar sig på andra sätt, ingen har väl sett en ettåring som inte kan lyfta på huvudet!

• saffe

Hejsan! Min första dotter var likadan! Det slutade med att jag gick med henne i famnen eller halvsatt i soffan med henne liggandes på bröstet. Då tränade hon nacken utan att tänka på det! Till slut blev hon starkare i nacken och klarade av att ligga på mage. Största anledningen till att jag gjorde så var att hon började bli platt i bakhuvudet av allt liggande på rygg.. Men det ordnade till sig oxå!

• lillasmilla

Min dotter var likadan. Ville inte alls. Men jag la henne på mage korta stunder varje dag, tog upp henne direkt när hon blev sur. Försökte leka med roliga saker när hon låg på mage, då det skulle vara roligt. En dag tyckte hon det! Nu är hon 1år och går, det kommer!

• Jenny26

Min dotter var precis likadan, fick rent ut sagt nästan panik så jag struntade i att ha henne på magen. På BVC sa dom att en del barn reagerar så och att man då inte ska ha dom på magen eftersom dom känner obehag. Så jag slutade (hade gjort det i vilket falla som helst). Hennes nacka blev lika stabil som alla andra barns. Jag bar henne en del och sen lät jag henne halvsitta lite också.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Storslagen

Åh tack så mycket för snabba svar . Han är duktig på att hålla upp nacken om han ligger på mage i famnen/över armen . Jag vet inte riktigt om han får samma träning ,men det är ju lite . Jag ska försöka lägga honom lite på mage han kanske vänjer sig .
    Men jag behöver inte oroa mig iaf då :) Det är ju skönt , första bebisen , ni vet säkert hur det är !

tack än en gång för svar så snabbt ! :)

• Storslagen

Jag brukar låta min son halvsitta , det gillar han jättemycket (trodde inte deras nackar tränades lika mycket då, men de kanske de gör). Skönt & höra !

• N3D

har aldrig haft min son på mage eftersom att han hatade det. 

jag bar honom i sjal hela tiden o när jag kom till BVC så tyckte de att han var jättestark i nacken och sa oj du måste ha tränat mycket?
    nej han ligger ingenting på mage sa jag. '
    så sjal är jättebra. barnen blir nöjda och utvecklas även utan "träning"
  • Storslagen

Okej . tror du det går likabra med sele ? Jag har bara en bärsele och ingen sjal . Fast det kanske vore att köpa en !

• Mrs Cykel

Min dotter hatade också att ligga på mage, och jag var lite "skraj" över det. Man kände någon konstig press på att man borde träna dem, men hur kul var det när hon blev ledsen?

Det jag gjorde var att lägga henne över mina lår (på mage) eller på mitt bröst när jag var halvsittandes eller liggandes. Då blev det LITE roligare. Sen kunde hon ligga några sekunder på mage på golvet och jag la en spegel under henne så hon hade något att titta på, eller så la jag mig framför henne.

Personligen så tror jag att de tränar upp nacken ändå, så länge de inte bara ligger på rygg hela tiden.

Min dotter hatade som sagt det där med att ligga på rygg, och vände sig inte förrän sent (5-6 månader). Sen kröp hon vid 8 mån, gick vid 11 och springer nu runt, hoppar, sjunger och pratar vid 1,5 år. Så oroa dig inte, det ger sig!

• beabus87

Min son är sådan också.. Han är 5 månader och 2 veckor idag och han vägrar ligga på mage fortfarande. Han blir hysterisk. Däremot älskar han att stå eller sitta upp :)

• Storslagen

underbart och inte vara ensam , och höra att det faktiskt går ändå ! :)
    tack för alla svar :)

• nadia bk

skönt att läsa alla inlägg kännt stor stress efter bvc sa att jag måste träna han på magen att han borde kunna ligga och leka på mage nu...ska nog inte lyssan alltför mycket på dom. han älsakr sitta stå sparka ta sina fötter vrida sida till sida men itne magen han e snart 4 mån

• allakantralla

Hej, min son var likadan, så jag slänger in lite maglägestips som funkade för oss:

På vardagsrumsbordet medan jag läste tidningen.
    På diskbänken medan jag "diskade".
    På köksbordet medan jag åt.
    På golvet medan jag förberedde mat - på golvet.
    På sängen medan vi "sorterade tvätt".
    På min mage medan jag halvlåg i soffan och tittade på tv.

I början fungerade detta bara korta stunder, sedan vande han sig. Och det är inte bara för att träna nacken det är bra med magläge. Det främjar tarmrörelserna, det ger dem ett annat perspektiv på världen och det främjar ålningen som är bra för hjärnans utveckling.

Man får ta vara på små minuter här och där, där man kan ha barnet på mage, det behöver inte vara långa stunder alls.

• M i k s

Skönt att läsa om andra bebisar som inte tycker om att ligga på mage.

Min son är 5,5 månad och han ligger inte på mage. Blir skitsur på en gång. Han tycker det är ok i ca 10 sekunder och sen är han supergrinig i tio minuter. Har inte hjärta att tvinga honom. 

Jag har helt enkelt skitit i att lägga honom på mage och tänker att när han väl rullar över från rygg så kan han ju få ligga kvar där ett tag men eftersom han inte rullat ännu så har inte det heller hänt. Däremot sitter han gärna själv på golvet och leker med sina prylar så för nacken skull är jag inte orolig.

Varken jag eller min syster har varit några mag-barn. Vi har varken ålat eller krypit utan haft en glidvariant på rumpan sittandes. Både hon och jag kan räknas som normala så det där med hjärnas utveckling löser sig säkert ändå.

Mvh
    Miks

• N3D

storslagen: om det är en ergonomisk sele... babybjörn belastar bara barnens ryggar då dom sitter rakt i dem, i sjal eller sele är ryggen rundad, lite som dom ligger i magen :)

• Storslagen

Hej och tack för alla svaren .
    Han har faktiskt börjat tycka om att ligga på mage nu , fast på mjukaste underlaget . Våra magar exempelvis eller i sängen .

Svar på tråden Min son vill inte ligga på mage. Vad göra ?