• USB

Reducil och gyn...

Kan en gynläkare skriva ut Reducil(tror det stavas så) eller måste man gå genom en vårdcentral?
    Min övervikt hänger ju ihop med PSO:n så därför tycker jag att de på gyn borde kunna hjälpa mig med vikten.
    Pratade med läkaren om Metformin men jag har ganska lågt blodsocker så hon ansåg att den medicinen inte var något för mig.
    Tänkte jag skulle höra med henne om Reducil när hon ringer nästa gång.

• Svar på tråden Reducil och gyn...
  • LiselottePCOS

Man kan ha lågt blodsocker  och ta metformin, jag hade 2,4 i faste socker när jag började med medicinen.  Efter en tids anvädning gick det upp till mer normala 4,5.

Verkar som gynekologen inte har rätt/tillräcklig kunskap om Metformin.  Vanligt att läkare inte känner till varför Metformin kan hjälpa vid PCOS om de inte har läst på ordentligt om det.I

nsulinreistens betyder inte högt blodocker , det betyder att man producerar för mycket insulin som kroppen inte kan använda på rätt sätt och blodocker nivåerna brukar hålla sig normala. Det är ingen fara att ta metformin, har man normal 9insulinfunktion händer inget farligt, om du inte är insulinresitent kommer Metforminet inte påverka dig på något farligt/obehagligt vis.

Reductil kansk en gynekolog kan ha kunskap om om du har tur.   Troligen bättre att vända sig till vårdcentralen.

Du kan passa på att fråga läkaren på vårdcetralen om Metformin... har du tur kanske den kan det och vet vad PCOS är.

De läkare som är bäst på metformin är  endokriniologer som arbetar med diabetiker vilka ofta har insulinreistens
    Titta gärna efter länkar i min blogg på passagen.. Har endel text om Metformin där.

Svar på tråden Reducil och gyn...