• Anonym (värd)

    Om jag hyr ut svart och det upptäcks, kan hyresgästen råka illa ut då eller bara jag?

    Jag behöver hyra ut min lägenhet men kommer kanske inte att få tillstånd från bostadsbolaget.  Om jag väljer att hyra ut svart och det upptäcks så kommer jag ju att vräkas och ev. polisanmälas, men kommer det att få några konsekvenser för min hyresgäst, annat än att denna måste flytta ut? Jag vill inte sätta någon annan i trubbel, att hyra ut svart käns illa nog.. Har hyresgästen någon skyldighet enligt lag att själv ta reda på om lägenheten hyrs ut vitt?

  • Svar på tråden Om jag hyr ut svart och det upptäcks, kan hyresgästen råka illa ut då eller bara jag?
  • hannis

    Svart eller vitt låter för mig fel då de begeppen brukar användas då man fuskar med att betala skatt och det handlar det ju inte om i ditt fall.

    Jag tror inte hyresgästen har någon skyldighet att ta reda på om uthyrningen är godkänd av fastighetsägaren. Dock ligger det ju helt klart i dennes intresse eftersom han/hon riskerar att bli bostadslös om det upptäcks. Jag hade i alla fall aldrig hyrt en lägenhet i andra hand om detta inte var godkänt av fastighetsägaren!

  • Anatha

    Hyresgästen kommer inte råka illa ut och det enda du själv riskerar är att bli vräkt. Tänk också på att de aldrig kan förbjuda dig att ha en sambo.

  • Anonym (värd)
    hannis skrev 2010-01-06 13:49:58 följande:
    Svart eller vitt låter för mig fel då de begeppen brukar användas då man fuskar med att betala skatt och det handlar det ju inte om i ditt fall. Jag tror inte hyresgästen har någon skyldighet att ta reda på om uthyrningen är godkänd av fastighetsägaren. Dock ligger det ju helt klart i dennes intresse eftersom han/hon riskerar att bli bostadslös om det upptäcks. Jag hade i alla fall aldrig hyrt en lägenhet i andra hand om detta inte var godkänt av fastighetsägaren!
    Nej, det förstår jag. Jag skulle nog inte heller vilja göra det. Men det finns gott om andra som vill det och det förstår jag med tanke på hur det ser ut med bostäder i vår huvudstad.
  • Anonym (värd)
    Anatha skrev 2010-01-06 13:50:27 följande:
    Hyresgästen kommer inte råka illa ut och det enda du själv riskerar är att bli vräkt. Tänk också på att de aldrig kan förbjuda dig att ha en sambo.
    Tack!! Det där med sambo hade jag inte tänkt på.

    Är du säker på att hyresbolaget inte kan polisanmäla en otillåten andrahandsuthyrning?
  • Anatha
    Anonym (värd) skrev 2010-01-06 14:27:57 följande:
    Är du säker på att hyresbolaget inte kan polisanmäla en otillåten andrahandsuthyrning?
    Nej inte säker men jag kan inte komma på vilken lag det skulle kunna bryta mot.
  • MikuAndSaraLi

    Hyresgästen kan också åka dit på det, ja.
    Och det är varje hyresgästs (som hyr andrahand) skyldighet att ta reda på om hyresvärden godkänt. hans/hennes/deras underskrift måste ju stå med på kontraktet.
    Du kan ju välja att riskera det - men tyckert itne det är värt det.
    Ansök istället om att hyra ut i andrahand.

  • Anonym (värd)
    MikuAndSaraLi skrev 2010-01-06 14:34:08 följande:
    Hyresgästen kan också åka dit på det, ja. Och det är varje hyresgästs (som hyr andrahand) skyldighet att ta reda på om hyresvärden godkänt. hans/hennes/deras underskrift måste ju stå med på kontraktet. Du kan ju välja att riskera det - men tyckert itne det är värt det. Ansök istället om att hyra ut i andrahand.
    Jag har hyrt ut i andrahand tidigare (med tillstånd) samt själv hyrt i andrahand. Ingen av gångerna stod hyresvärdens (alltså från hyresbolaget) namnteckning med på kontraktet. Kontraktet är ju mellan andrahandsuthyraren och andrahandshyresgästen.
  • Anatha
    MikuAndSaraLi skrev 2010-01-06 14:34:08 följande:
    Hyresgästen kan också åka dit på det, ja. Och det är varje hyresgästs (som hyr andrahand) skyldighet att ta reda på om hyresvärden godkänt. hans/hennes/deras underskrift måste ju stå med på kontraktet. Du kan ju välja att riskera det - men tyckert itne det är värt det. Ansök istället om att hyra ut i andrahand.
    Exakt vad kan drabba hyresgästen? Åka dit vad menar du med det viket straff är det du åsyftar?
  • Themis

    Anatha: Måna bostadsrättsföreningar har i alla fall inskrivet i sina regler att om någon hyr ut i andra hand utan tillstånd så har man förverkat sin nyttjanderätt till lägenheten, man kan bli avhyst och lägenheten blir då tvångssåld.

  • Anatha
    Themis skrev 2010-01-06 15:40:35 följande:
    Anatha: Måna bostadsrättsföreningar har i alla fall inskrivet i sina regler att om någon hyr ut i andra hand utan tillstånd så har man förverkat sin nyttjanderätt till lägenheten, man kan bli avhyst och lägenheten blir då tvångssåld.
    Ja pratar vi BR så stämmer det men nu pratar vi HR och då riskerar du väl "bara`" vräkning? I BR riskerar du ju mer då det kan bli en ofördelaktig försäljning m.m. Men den som hyr riskerar ju fortfarnde inte mer än att bli av med sitt boende.
  • Anonym (Ina)

    TS, du får ha en inneboende, såvida inte värden har något maxantal för boende i lägenheten (t ex 1). För att skaffa inneboende behöver du inget tillstånd från hyresvärden - MEN, hur ska du kunna bevisa att du också bor där? Du bör då vara folkbokförd på adressen.

  • Dreyfus
    Anatha skrev 2010-01-06 14:31:07 följande:
    Nej inte säker men jag kan inte komma på vilken lag det skulle kunna bryta mot.
    Nej, men stämd kan man säkert bli (avtalsbrott, civilrättsmål).
  • Anonym (värd)
    Anonym (Ina) skrev 2010-01-06 15:49:24 följande:
    TS, du får ha en inneboende, såvida inte värden har något maxantal för boende i lägenheten (t ex 1). För att skaffa inneboende behöver du inget tillstånd från hyresvärden - MEN, hur ska du kunna bevisa att du också bor där? Du bör då vara folkbokförd på adressen.
    Det blir nog så det blir. Hyr ut svart men hävdar, om hyresvärden frågar, att vi bor där tillsammans. Jag kommer fortfarane att stå skriven där.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (värd) skrev 2010-01-06 16:09:50 följande:
    Det blir nog så det blir. Hyr ut svart men hävdar, om hyresvärden frågar, att vi bor där tillsammans. Jag kommer fortfarane att stå skriven där.
    Tänk på att skriva ett "inneboendekontrakt" också, så har du något att visa upp för värden också! Finns att köpa i t ex bokhandlar, kostar några tior, men det är det värt.
  • Anonym (värd)
    Anonym (Ina) skrev 2010-01-06 16:11:45 följande:
    Tänk på att skriva ett "inneboendekontrakt" också, så har du något att visa upp för värden också! Finns att köpa i t ex bokhandlar, kostar några tior, men det är det värt.
    Ja, vi får nog skriva ett falskt kontrakt att ha som bevis.
  • Anatha
    Dreyfus skrev 2010-01-06 15:50:01 följande:
    Nej, men stämd kan man säkert bli (avtalsbrott, civilrättsmål).
    Ok och vilken ekonomisk skada har då hyresvärden lidit så vad ska de stämma för? Civilrättsmål har ju inte straffvärde så man stämmer ju för ekonomisk kompensation.
Svar på tråden Om jag hyr ut svart och det upptäcks, kan hyresgästen råka illa ut då eller bara jag?