• Anonym (TRÖTT!)

Ångest förvärras framåt kvällen!

Jag mår ofta helt ok under dagarna förutom att jag har ont i rygg, nacke och bröstkorg - förmodligen p g av min oro & ångest. Men oftast hålls tankarna bra i skick - särskilt om jag har fullt upp. Men framåt kvällen - särskilt om jag är ensam hemma - då komemr den krypande - ORON! Är så spänd när jag ska sova så kan inte somna. Ibland kommer panikångest attacker typ då jag nästan somnar! Antar att hjärnan streta imot då mu7sklerna faktiskt börjar slappna av. Är så på min vakt - tror att jag kan "skydda mig bättre" så - typ mot döden - jag vet - totalt irrationellt!

Jag är alltså väldigt medveten om att jag lider av ångest och oro. Jag är en sådan där som hoppar till av minsta lilla. Har inte alltid varit så'n utan tror att det utlöstes av en bilolycka då jag var i övre tonåren. Innan dess var jag en odödlig, orädd, levnadsglad, vild och äventyrlig tjej! Nu så är det en strid inom mig - för jag är ju fortfarande samma tjej igentligen - men hindras av oron & ångesten!

Vet ej var jag vill komma igentligen - men skulle vara intressant att höra hur det är för er andra och vad ni har för kommentarer! & kanske finns det ngn som har tips på hur jag ska kunna få även mitt omedvetna att lyssna på mitt förnuft?!

• Svar på tråden Ångest förvärras framåt kvällen!
  • Anonym

har samma som du jag vet hur det är

• Anonym (TRÖTT!)

Anonym - härligt med en likasinnad - eller vad man ska säga Så hur tar du dig igenom kvällarna?

• Anonym
    Anonym (TRÖTT!) skrev 2010-01-06 14:27:05 följande:
    Anonym - härligt med en likasinnad - eller vad man ska säga Så hur tar du dig igenom kvällarna?
    ja du,går ut på en promenad,ringer till nån,sitter vaken tills jag tuppar av...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-06 18:07:28 följande:
    ja du,går ut på en promenad,ringer till nån,sitter vaken tills jag tuppar av...
    ibland går jag o lägger mig vid 8 tiden för det känns tryggare då när jag vet att barnen o min man e vakna nåra timmar till
  • Anonym

Här är en till som ofta blir orolig och då tar jag en johannesört tablett och sover bra...

• Anonym (TRÖTT!)

Aldrig testat johannes ört - äter du det regelbundet? Vågar dock ej test just nu då vi halft om halft jobbar på att bli gravida igen... Tyvärr funkar ej att sitta uppe eller gå och lägga mig tidigt - somnar INTE.....

• Anonym (jag också)

Jag har det också precis som er...
    när jag inte kan sova brukar jag lyssna på musik, har gjort en spellista med bara låtar som tröstar (ex Rock n roll suicide och I can do better) Då känns det bättre, om än bara en liten stund (vilket faktiskt ofta räcker för att somna).

De nätter jag inte sovit något går jag i alla fall upp tidigt, försöker vara mkt aktiv just de dagarna för att nästa natt få sova gott.

hoppas det blir bättre snart, både för er och mig.

• Anonym (Mamman)

Här är en till som vet hur det är. Jag har lidit av min ångest i många år nu. Nu har jag dessutom ett barn att ta hand om, det gör inte saken lättare kan jag ju säga, speciellt inte när han inte vill somna lätt på kvällen, när jag då får ångestattack är jag inte världens bästa mamma heller tyvärr så då blir det ju inte lättare för stackarn....

Ha mycket lampor tända på kvällen (och natten). Radion är bra att lyssna på när man ska sova tycker jag (för då vet man att de är vakna där, tv är ju förinspelat), eller tv-komedier som Seinfeld där man vet att inget läskigt kommer hända.

Har du någon medicin?

• Anonym (TRÖTT!)

Nej, vågar ej äta medicin.. Du?

• Anonym (Mamman)

Prova medicin ändå, det är underbart när man hittar något som fungerar, som faktiskt tar bort ångesten. Själv tar jag nu Atarax, det har jag gjort i några år, det är inte beroendeframkallande och i hög dos är den faktiskt mot allergi också. Den dämpar min oro och lindrar min ångest jättebra, oftast försvinner den helt bara inom en kvart från att jag tar tabletterna. Men jag blir oftast tillsagd att ta den, av min man eller mamma, för jag får själv dödsångest av att tänka att jag ska ta den, tror att jag ska dö då typ (ja du vet ju hur orationell ångesttankar är). Men när jag väl tar den mår jag som vanligt inom en halvtimme.

om du inte haft kontakt med psykiatrin så kan en första kontakt ju vara att ringa deras jour när du har en attack, jag har gjort så många gånger och de är så bra, pratar en igenom attacken, eller lovar att de ska ringa om en timme och då känns det bättre tycker jag.

Svar på tråden Ångest förvärras framåt kvällen!