Hur länge är barn SPÄDbarn?
Som fråga lyder..
Som fråga lyder..
tills de lärt sig gå eller tills de fyllt 1 år.
Jag har en 10-månader och jag skulle aldrig benämna henne som "spädbarn". Hon är en bebis...men börjar växa ur det begreppet också enligt mig.
Jag kallade nog henne spädbarn i två månader, sen kändes det inte så längre. Vet faktiskt inte om det finns någon "gräns" vad gäller just spädbarn.
Jag tror att barnet räknas som "spädbarn" så länge det helammas
Jag har hört att de är spädbarn hela första året eller tills de börjar gå. Men jag tycker mer det känns som att de är spädbarn de första 3-4 månaderna.
Ett år skulle jag nog säga. Läser till barnsjuksköterska och tycker att det är vid ett år man drar gränsen. Till exempel plötslig spädbarnsdöd drabbar barn under det första året, dvs spädbarnsåret..
Spädgrisar är ju griskultingarna tills de slutar dia :P
Spädbarn är för mig nyfödda, sedan är man bebis till 1 år. Sedan finns koltåldern(toddler på engelska) det kanske man är 1-3 år?
Spädbarn är väl egentligen bara en mer korrekt benämning istället för bebis som vi använder i dagligt tal. Spädbarn/bebis är MINST tills barnet är 1 år, vanligtvis brukar man säga 1 år. Men det finns vissa sammanhang inom tex vetenskapliga områden där man talar om en ålder på 1½ eller 2 år innan spädbarnstiden är över. Då räknar man istället den språkliga eller kognitiva utvecklingen som avgränsning.
Det verkar som att många här tänker spädbarn som "nyfödd". Benämningen nyfödd brukar räknas som de ca 3 första månaderna.
Jämför med engelskan tex.
Infant, infancy. Baby. I dagligt tal säger man knappast att man har en liten infant utan man säger ju baby.