• LuViGli

Hur länge är barn SPÄDbarn?

Som fråga lyder..

• Svar på tråden Hur länge är barn SPÄDbarn?
  • cicci85

tills de lärt sig gå eller tills de fyllt 1 år.

• SilverEmma

Jag har en 10-månader och jag skulle aldrig benämna henne som "spädbarn". Hon är en bebis...men börjar växa ur det begreppet också enligt mig.

Jag kallade nog henne spädbarn i två månader, sen kändes det inte så längre. Vet faktiskt inte om det finns någon "gräns" vad gäller just spädbarn.

• Xgirl83

Jag har hört att de är spädbarn hela första året eller tills de börjar gå. Men jag tycker mer det känns som att de är spädbarn de första 3-4 månaderna.

• Vivs

Ett år skulle jag nog säga. Läser till barnsjuksköterska och tycker att det är vid ett år man drar gränsen. Till exempel plötslig spädbarnsdöd drabbar barn under det första året, dvs spädbarnsåret..

• cicci85
    Selfish Geene skrev 2010-01-06 14:47:38 följande:
    Jag tror att barnet räknas som "spädbarn" så länge det helammas
    om det inte ammas då?

vad jag läst så är definitionen barn under ett år.
  • Selfish Geene
    cicci85 skrev 2010-01-06 15:20:11 följande:
    om det inte ammas då? vad jag läst så är definitionen barn under ett år.
    Kanske så länge barnet inte äter fast föda då?!
    Begreppet "spädbarn" är ganska gammal, säkerligen betydligt äldre än modersmjölkersättning. Jag har också läst att gränsen går vid 1 år, eller när barnet lärt sig gå. Men jag tycker att det känns fel att säga spädbarn om en 1-åring..
    (Det är bara min personliga uppfattning)

Ps. Jag har hört någonstans att ordet "barn" kommer från "bära" och ska betyda ung. "den som blir buren". Med den definitionen slutar barndomen i... 4-årsåldern? ds.
  • cicci85
    Selfish Geene skrev 2010-01-06 15:29:52 följande:
    Kanske så länge barnet inte äter fast föda då?!
    Men det sker ju så olika, endel börjar ju vid 2 månader och en del vid 10 månader...

Men till 2 mån är de ju typ nyfödda och till 4 mån så är ju bebisarna "småbebisar", sen börjar de ju bli små människor typ
  • Selfish Geene
    cicci85 skrev 2010-01-06 15:33:33 följande:
    Men det sker ju så olika, endel börjar ju vid 2 månader och en del vid 10 månader... Men till 2 mån är de ju typ nyfödda och till 4 mån så är ju bebisarna "småbebisar", sen börjar de ju bli små människor typ
    Själv använder jag knappt ordet "spädbarn" jag säger nog bara "bebis/barn". Misstänker att ordet är på väg att försvinna ur språket, åtminstånne i dagligt tal. 
  • avocadomacka

Spädgrisar är ju griskultingarna tills de slutar dia :P

Men tycker nog att spädbarn är spädbarn tills 4 månader kanske... Sedan tycker jag att de är bebisar :P
  • parvati

Spädbarn är för mig nyfödda, sedan är man bebis till 1 år. Sedan finns koltåldern(toddler på engelska) det kanske man är 1-3 år?

• vittra

Spädbarn är väl egentligen bara en mer korrekt benämning istället för bebis som vi använder i dagligt tal. Spädbarn/bebis är MINST tills barnet är 1 år, vanligtvis brukar man säga 1 år. Men det finns vissa sammanhang inom tex vetenskapliga områden där man talar om en ålder på 1½ eller 2 år innan spädbarnstiden är över. Då räknar man istället den språkliga eller kognitiva utvecklingen som avgränsning.

Det verkar som att många här tänker spädbarn som "nyfödd". Benämningen nyfödd brukar räknas som de ca 3 första månaderna.

• vittra

Jämför med engelskan tex.
    Infant, infancy. Baby. I dagligt tal säger man knappast att man har en liten infant utan man säger ju baby.

Svar på tråden Hur länge är barn SPÄDbarn?