• Una Estrella

till er som fått omtenta??

hur går det att plugga till omtenta samtidigt som man har en pågående kurs, är det jättetufft!? jag kommer att få omtenta och fattar inte hur jag ska ta igen det när jag annat vid sidan om sen....känns lite hopplöst just nu :(

• Svar på tråden till er som fått omtenta??
  • Tecken

Det beror väl på vilket ämne det handlar om, t ex hur lätt man har för ämnet i fråga, hur långt man var från G etc.

• Una Estrella
    Tecken skrev 2010-01-06 14:25:39 följande:
    Det beror väl på vilket ämne det handlar om, t ex hur lätt man har för ämnet i fråga, hur långt man var från G etc.
    det e ju det, jag har skitsvårt för det...kommer ju inte att klara det nu så fattar inte hur jag ska kunna klara det när jag då har en kurs till...
  • Frk Svår

Det beror ju helt och hållet på hur krävande kurserna är. Jag har pluggat till omtentor samtidigt som jag har läst ordinarie kurser men ibland har jag väntat till en senare omtenta om det har varit möjligt. Vissa kurser jag läste hade en omtenta under sommaren eller i slutet av sommaren/början av höstterminen så att man kunde plugga under sommaren.

• Tecken
    Una Estrella skrev 2010-01-06 14:26:50 följande:
    det e ju det, jag har skitsvårt för det...kommer ju inte att klara det nu så fattar inte hur jag ska kunna klara det när jag då har en kurs till...
    Men du får väl göra fler omtentor? På en del skolor finns det uppsamlingstentor på sommaren, finns det på din skola?
  • Paincake

Ett tips är att gå igenom kursplanen och skriv ner allt som du måste lära dig i ett dokument. Gå igenom tentan du kuggade på och se om du kan hitta svaren på det du inte klarade.

Då kan du lägga dokumentet på toa eller någon annan stans där du läser det lite ibland och på så vis håller du kunskapen levande fram till omtentan. 
    Det känns kanske lite mäktigt att sätta sig ner med det en helg när det är många veckor kvar, men tro mig, det är värt det sen.
    Lycka till!
  • Una Estrella
    jag
    Tecken skrev 2010-01-06 14:28:41 följande:
    Men du får väl göra fler omtentor? På en del skolor finns det uppsamlingstentor på sommaren, finns det på din skola?
    inte vad jag vet, detta blir min andra termin så jag har ingen aning. vet att vi har tvp chanser att göra om tentorna...en i februari, bara en månad efter första alltså, och en i april.
  • Christ

Om du vet att du kommer ha ont om tid sen, börja plugga långsiktigt redan nu. Plugga lite hela tiden fram till februari alternativt till tentan i april beroende på hur ont om tid du har just nu.

Det ska inte vara några problem att plugga parallellt med dina vanliga studier, pluggar själv på 200% by default, det som krävs är disciplin

• Una Estrella
    Christ skrev 2010-01-06 15:09:35 följande:
    Om du vet att du kommer ha ont om tid sen, börja plugga långsiktigt redan nu. Plugga lite hela tiden fram till februari alternativt till tentan i april beroende på hur ont om tid du har just nu. Det ska inte vara några problem att plugga parallellt med dina vanliga studier, pluggar själv på 200% by default, det som krävs är disciplin
    men vad händer om jag varken klarar i februari eller april, är det kört då?
  • Tecken
    Una Estrella skrev 2010-01-06 15:22:48 följande:
    men vad händer om jag varken klarar i februari eller april, är det kört då?
    Ta reda på hur många omtentamenstillfällen du har rätt till. Går du en utbildning med "spärrar" (t ex alla kurser från T1 ska vara godkända för att gå vidare till T3, alla kurser från T2 ska vara godkända för att få gå vidare till T4 osv)? Då kanske du redan nu ska kolla upp vad som händer om du misslyckas med alla omtentamenstillfällen, finns det någon möjlighet att söka dispans, när/var/hur ska den skickas?

Kontakta kurssekreteraren (el dyl, det är lite olika beroende på vilken skola/utbildning det handlar om) för att få svar på dessa frågor.
  • Fröken Freda

Beror ju helt på vad du går för kurs och hur tentan är. Skrivit omtentor vid sidan av några gånger men alla omtentatillfällen har varit lättare än första tentatillfället. Lärarna försöker ju ofta inte försvåra det för en, i alla fall inte påd en utbildningen jag går.

Vad jag minns så har man 4-5 tentatillfällen på sig men det kanske är olika för olika skolor/program osv. Kolla med kursansvariga lärare.

Svar på tråden till er som fått omtenta??