• Nyfikna jag

resa till mexico i v 14

Hej!
    Vi har planerat en resa till Mexico där vi ska resa runt med buss och bil och bo på olika ställen. Allt på egen hand. Nu är det så att vi genomgår ett provrörsförsök och om allt går vägen kommer vi vara i v 14 när det är dags att åka. hur hade ni gjort? Åkt ändå? skippat resan? Har någon erfarenhet att resa som gravid? Några tips?

• Svar på tråden resa till mexico i v 14
  • evaoregon

Jag skulle valt ett annat land att resa i som gravid.  Mexiko har ju en del mindre trevliga sjukdomar som t ex dengue feber så jag skulle välja ett västland med bra sjukvård.  Själv reste jag runt i nästan 2 månader i Nya Zeeland, Australien och på Fiji då jag var gravid och det var inga problem alls. 

• Platano

Tror inte det är någon fara. Är gravid och bor i mexico. Jag hade åkt ändå Det är ett underbart land att uppleva och bara ni har koll på vad ni äter och så, så går det nog bra. De har bra sjukvård här också. Du kan gå till privat läkare och det behöver inte vara svindyrt.

• Lowika

Lånar och sparkar lite på den här tråden... Vi planerar barn, och kom plötsligt på att vi vill göra "den där resan". Nu är det just Mexico som vi spanar på i november. Jag är inte gravid, men ska man sluta försöka en stund? Och hur länge? Åka lite gravid, mycket gravid, eller inte gravid alls...

• Platano

Precis i början på en graviditet hade jag nog inte velat åka någonstans pga av eventuellt illamående. Men vissa mår ju jättebra även i början och då är det ju ingen fara Jag hade inte slutat försöka pga av en resa. Har hört att det är bäst att åka runt mitten av graviditeten för då mår man oftast som bäst, men det är ju upp till var och en. Sen är inte Mexico något "konstigt" land att vara gravid i, speciellt inte om ni åker till stranden och turistorter. Var i Mexico vill ni åka?

• evaoregon
    Platano skrev 2010-06-07 17:29:34 följande:
     Precis i början på en graviditet hade jag nog inte velat åka någonstans pga av eventuellt illamående. Men vissa mår ju jättebra även i början och då är det ju ingen fara Jag hade inte slutat försöka pga av en resa. Har hört att det är bäst att åka runt mitten av graviditeten för då mår man oftast som bäst, men det är ju upp till var och en. Sen är inte Mexico något "konstigt" land att vara gravid i, speciellt inte om ni åker till stranden och turistorter. Var i Mexico vill ni åka?
    Dengue feber blir ju vanligare och vanligare i Mexiko.  Inte något som jag skulle vilja ha varken som gravid eller ej.

www.cancuncare.com/forum/living-cancun-riviera-maya/13834-health-update-re-dengue-fever-us-consulate.html
  • Lowika

Yucatan är tanken, en veckas rundresa och en vecka "all inclusive"

• evaoregon
    Lowika skrev 2010-06-07 20:17:05 följande:
    Yucatan är tanken, en veckas rundresa och en vecka "all inclusive"
    Verkar som de flesta svenskar reser just dit?  Amerikaner reser dit och till ett antal andra turistorter också, men resandet har minskat en del på senare år pga ökat våld och sjukdomar. 
  • Lowika

Det är väl typ där i mexico som det finns svenska charterresor helt enkelt :D

Lagom mix av kultur och beach som jag ser det :D och lite snorkling.

• evaoregon
    Lowika skrev 2010-06-07 20:30:03 följande:

Själva Cancun är vad jag förstått väldigt stort och "plastigt", helt uppbyggt för turister och ingen lokalbefolkning.  Utanför Cancun går det dock att hitta lite mer genuina ställen. 
  • Platano
    evaoregon skrev 2010-06-07 20:23:02 följande:
    Verkar som de flesta svenskar reser just dit?  Amerikaner reser dit och till ett antal andra turistorter också, men resandet har minskat en del på senare år pga ökat våld och sjukdomar. 
    Har du varit i Mexiko?
    Lowika skrev 2010-06-07 20:30:03 följande:

Yucatan är superfint. Ja, där är mycket turister, men  man behöver inte åka långt för att se lite mer "genuint" mexico, om det är det man vill All inclusive är bra också , eftersom det kan vara svårt att hitta mat som man känner till när man aldrig varit i landet innan.
Svar på tråden resa till mexico i v 14