• Äldre 6 Jan 17:59
    21773 visningar
    18 svar
    18
    21773

    Tvättmedel till bebiskläder?

    Undrar vilket tvätt medel som är skonsammast för en nyfödd bebis. jag är i vecka 37 och vill tvätta lite kläder och sängkläder eftersom dom är så stela och luktar kemiskt när de är nya och har legat i plast. Antar att nått parfymfritt är bäst? Och kan man använda sköljmedel?

  • Svar på tråden Tvättmedel till bebiskläder?
  • snövit­8902
    Äldre 6 Jan 18:00
    #1

    till båda minabarn har ja alltid använd samma tvätt o sköljmedel som jag använder till mig själv o allt annat som tvättas

  • Äldre 6 Jan 18:01
    #2

    Vi kör på skonas parfymfria tvätt och sköljmedel..Rekommenderas av astma och allergiförbundet oxå!

  • Äldre 6 Jan 18:01
    #3

    Jag skulle, precis som du säger, satsa på ett skonsamt parfymfritt tvättmedel, sen vilket märke spelar nog ingen roll. Skippa sköljmedel/mjukmedel, det är bara massa gifter i det

  • anklin­g
    Äldre 6 Jan 18:04
    #4

    Vi har köpt tvättmedel och sköljmedel som är parfymfritt och godkänt av Astma och allergiförbundet.
    Eftersom vi har mycket begagnade kläder så är dom redan mjuka och sköna, men alla nya sängkläder och filtar mm har vi använt det sköljmedlet till.

  • gosnos­ens mamma
    Äldre 6 Jan 18:06
    #5

    Jag har också hört att man ska undvika sköljmedel!

  • Blå Flygar­e
    Äldre 6 Jan 18:15
    #6

    BVC menar att neutral är det bästa, men det finns ju fler än det som är märkt med astma-och allergiförbundets märke o miljömärkt. T.ex grumme o ocean. Tror skona/Ica är det med. Vi använder samma till våra kläder, jag är känslig själv. När dottern föddes tog vi bort sköljmedel till våra kläder med, för hon föddes på sommaren o låg ofta näck på oss, så hon hade våra kläder "på sig" mer än sina egna. Låg mer i vår säng i sin egen med. Vi saknar inte sköljmedlet, som jag trodde vi skulle.

  • Äldre 6 Jan 18:16
    #7

    Tvätta bara med parfymfritt och skippa sköljmedlet. Stryk kläderna istället om du vill ha dom mjuka.

  • Äldre 6 Jan 18:57
    #8

    Eller om du är en lat jäkel som jag: strunta i att stryka och använd parfymfritt sköljmedel

  • Äldre 6 Jan 18:58
    #9

    Vi använder Neutrals produkter.

  • helene­306
    Äldre 6 Jan 19:05
    #10

    Använder tvättmedel från Tvättex och deras sköljmedel. Funkar bra. Jag vill inte ha starka sköljmedel, det finns inget värre än bebisar (och vuxna) som luktar sköljmedel.


    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 6 Jan 19:07
    #11

    Tvättnötter kan du använda med TS. Dom är super.

  • Viktor­smamma
    Äldre 6 Jan 19:09
    #12

    här används det sedan dag 1 ariel el. via och ICA sommardoft (gula flaskan) även till sonen.

    han är nu snart 15månader och har inte reagerat än på tvätt el. sköljmedel.

    kör på samma som er, annars kan de bli en konstig övergång när ni väl ska börja prova med "vanligt" tvätt medel och introducera sköljmedel för första gången..


    Viktor 26/10-08
  • Blå Flygar­e
    Äldre 6 Jan 19:16
    #13
    Skruttensmamma skrev 2010-01-06 18:57:04 följande:
    Eller om du är en lat jäkel som jag: strunta i att stryka och använd parfymfritt sköljmedel
    Eftersom vården och kemikalieinspektionen avråder från sköljmedel gör vi en annan latmansvariant; tumlar allt till bäbisen. Mycket mjukare än om man tar sköljmedel och häng-torkar. Om man inte har tumlare kan man hänga ute (funkar även på vintern om  man bor inåt landet och inte nära kusten) så länge det är uppehåll. Man kan också välja kläder efter matrial, skippa jeans, manchester o dyl, och välja ekologiskt odlad bomull framför konventionell för att få mjukare kläder.
  • Äldre 6 Jan 20:01
    #14
    Viktorsmamma skrev 2010-01-06 19:09:30 följande:
    här används det sedan dag 1 ariel el. via och ICA sommardoft (gula flaskan) även till sonen. han är nu snart 15månader och har inte reagerat än på tvätt el. sköljmedel. kör på samma som er, annars kan de bli en konstig övergång när ni väl ska börja prova med "vanligt" tvätt medel och introducera sköljmedel för första gången..
    Förstår inte varför man behöver övergå till "vanligt" tvättmedel nån gång...
  • Äldre 6 Jan 20:21
    #15

    Jag använder via comfort oparfymerat som tvättmedlel läste på förpackningen och de stod att tvättmedlet rekomenderades av astma och allergiförbundetså det borde väl gå bra?
    Mitt sköljmedel är comfort fresh release och luktar rätt starkt så är väl bäst att byta ut det mot nått mildare. Ska prova att tummla kläderna med:)och se om det räcker med det i stället för sköljmedel.

  • Blå Flygar­e
    Äldre 6 Jan 21:03
    #16
    Skruttensmamma skrev 2010-01-06 20:01:16 följande:
    Förstår inte varför man behöver övergå till "vanligt" tvättmedel nån gång...
    Samma här. Bättre med mindre mängd kemikalier. Och om något så är det större risk att använda sånt från start när huden är tunnare och släpper igenom mer. När barnet väl reagerar så har man problem, för då kan de sen även reagera mot de "vänliga".
  • Smulan­87
    Äldre 6 Jan 21:06
    #17
    allt som är parfym fritt,

    men GRUMMES tvättsåpa, tvättmedel så,
    DET rekomenderar jag!!!
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • nilla
    Äldre 7 Jan 22:54
    #18

    jag använder parfymfritt, skona. :)

Svar på tråden Tvättmedel till bebiskläder?