• Anonym

Hur snabbt märker en kille av symptom av klamydia?

En kille som jag har träffat en bra tag hörde av sig idag och sa att han hade fått klamydia och att jag borde testa mig! Ja men de va ju roligt att höra av nån man tycker om...
    Han måste ju ha fått symptom och därför gått och testat sig för jag vet att han inte skulle gå och göra det annars.

Men hur tidigt märker killar av symptom av klamydia? Det borde väl märkas ganska fort efter han har fått det? Jag tänkte att om han har fått det nyligen så kanske jag inte har blivit smittad eller åtminståne inte bärt på det så länge (är livrädd för att bli steril!!)
    Själv så testade jag mig senast i sommras och då hade jag inget så han måste ju ha fått det under det senaste halvåret...

• Svar på tråden Hur snabbt märker en kille av symptom av klamydia?
  • Anonym
    Det är väl rätt vanligt att killar inte alls märker av att dom får klamydia. Jag har läst nånstans att en stor del av all sterilitet beror på oupptäckt klamydia. Både bland män och kvinnor. Men jag tror att det kan behövas en längre period än några månader. Men jag vet inte säkert.
  • Anonym

eller så fick han ett brev på posten med en kallelse för att göra ett test (eftersom man är tvungen till det enligt lag om man får hem ett sådant brev om det finns misstanke om att man kan vara smittad) och så visade sig testet vara positivt...
    Killar har precis som tjejer att inte alla får symptom så det kan ha vart länge, det kan ha varit förra veckan....
    Men det är väl inget att snacka om egentligen utan pallra dig iväg och testa dig så att du kan få medicin om du är smittad.

Lycka till.

• Anonym (Augusta)

Han behöver inte ha haft några symtom alls. Kanske nån han har varit med förut fått klamydia och sen har han blivit kallad. Gå direkt och testa dig, så du får behandling fort om du har det.

Och så kan du prata med den som testar dig om hur du känner. 
    Mitt i alltihop så var det ju ändå bra att han testade sig och att han själv sa åt dig att testa dig. 
    Det är inte så enkelt och självklart det där med smittor.
    Lycka till.
  • Anonym

Jag ska träffa honom i helgen och prata med honom. Fråga hur det kom sig att han gick och testade sig och så..
    Det var han som sa "vi kan ju ses om du vill prata eller nåt" hm...
    Men jag ska självklart gå och testa mig så fort jag kan! är väldigt orolig att jag har fått nåt {#lang_emotions_frown} Kan man få medicin på en gång även fast man inte har fått svaret än?
    Sen om jag har blivit smittad så känns det ju inte så kul att träffa han igen, även fast det inte är hans fel direkt.. Jäkla skit att det var just han som skulle smitta mig (om jag nu har blivit smittad)

• Anonym (Augusta)

När jag träffade den som sen skulle bli min man och mina barns far, så smittade jag honom med Klamydia. Som jag inte visste om att jag hade. Och han var oskuld. Åh vad hemskt det kändes. Men jag hade inte haft så många killar före heller. Min pojkvän innan honom var också oskuld. Det jag inte visste var att han hade vänstrat. Tjejen som smittade honom och jag gick sen i samma barnmorskeutbildning. Och gissa om jag satt och tänkte en del när vi läste om könssjukdomar, men jag sa aldrig nåt.

Jag tycker ändå det var bra att ha sa det själv och vill prata med dig.
    Tycker du om honom och han gillar dig så reder det nog ut sig. Och det är ju inte säkert du är smittad. Och är du det så får man medicin fort.
    Med åren så lär man sig att se vilka problem som är stora och vilka som är rätt lösbara. Men du, HIV är värre. Och det är faktiskt bra att skydda sig. Även om man har p-piller eller nåt annat.
  • Anonym

Men fy va hemskt att gå samma utbildning som henne..
    Men varför låg du med din man om du visste att du hade klamydia då?

Jo egentligen ska man alltid ha kondom så man slipper sånt här! men man är inte så smart alla gånger..

• Anonym (Augusta)

Nej nej, Jag visste inte alls att jag hade klamydia, då hade jag självklart inte legat med honom. Inga symtom. Men han, blivande mannen, fick, då gick han och testade sig. Och sen jag. Sen ringde jag exet, som vänstrat. Om däremot han ringde upp tjejen som smittat honom och sen blev min klasskamrat, vet jag däremot inte. Ville aldrig prata med henne om det och då hade det gått tio år. Hon kanske inte heller visste om att hon var smittad.

Ja, herregud, vad trassligt det kan bli. Men min man älskade mig i alla fall. och det redde upp sig. Var ju heller inte mitt fel att exet vänstrat.
    Problemet med kondom är att det är trist och inte självklart om man ändå har nån annan preventivmetod. Men det finns ju definitivt poänger med att se till att behålla sin fertilitet.
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2010-01-06 19:05:47 följande:
     Kan man få medicin på en gång även fast man inte har fått svaret än? Sen om jag har blivit smittad så känns det ju inte så kul att träffa han igen, även fast det inte är hans fel direkt.. Jäkla skit att det var just han som skulle smitta mig (om jag nu har blivit smittad)
    Medicinen är vanlig antibiotika (Tror jag.), så det är väldigt onödigt att ta det innan man fått svaret:)
Svar på tråden Hur snabbt märker en kille av symptom av klamydia?