• LillYmer

Hjälp mig med GI-mat??

Har endast ätit nyttigt med viktväktarna förut men gillar inte deras metod tack vare att det hurras så mycket för lightprodukter osv, plus att det nästan blir en fixering vid  strikta recept, mat och vägning.

Gi-metoden verkar vara en mer avslappnad metod som man kan följa på egen hand.

Men tyvärr hittar jag inga bra sidor (gratis) där man kan få mycket råd om vad man kan äta.

Om man utesluter kolhydrater ett par veckor för en snabbstart, ska man inte ens äta kolhydratrika grönsaker då som morot och kålrot?

Kan man äta allt kött och ägg samt ostar och keso?

När man kan börja med fiberrika kolhydrater, kan man äta havregrynsgröt och knäckebröd då? Har väldigt svårt att leva utan detta=)

Jag har en lista med gi-värde och jordnötter är väldigt lågt värde. Lägre än kålrot, är det då bättre att ta en näve jordnötter än en kålrot/morot?

Vad äter ni som mellanmål om ni blir sugna??

Länka gärna till bra infosidor som är gratis=)

• Svar på tråden Hjälp mig med GI-mat??
  • Jesster

Morot och kålrot är inte rekommenderat i Rivstarten, precis som knäckebröd och havregrynsgröt. Men jag har ett väldigt begränsat urval av mat jag gillar så jag åt knäckebröd och havregrynsgröt och morot ändå och jag mådde bra och gick ner i vikt.

Ja, du kan nog äta vilket kött du vill, ägg i alla former är helt okej samt ostar och keso.

Jag åt till frukost stekt bacon, ägg och tomat - havregrynsgröt med sötningsmedel och kanel - knäckebröd med ost och kokt ägg

Mellanmål - kycklingsallad - tonfiskröra - räkröra - ägg

Middag - Som vanligt egentligen förutom att jag la till mer grönsaker och tog bort kolhydraterna.

Jag var mätt jämt och hade väldiga problem att komma upp i rekommenderad kalorimängd varje dag Avslutade ibland dagen med ett glas rött.

Nu vill du ha gratisalternativ, och det finns ju lite recept om man googlar. jag använde mig a www.giviktkoll.se och tyckte att det var superbra.

Annars finns ju www.matdagboken.se

Den som söker han finner - www.google.se
  • segnälkab
    www.tasteline.se har jag för mig du kan få GI recept.

Tänk dig att du äter allt som är fett och allt som växer över jord.
    Alltså de feta fiskarna, de feta mejeriprodukterna osv
  • Jesster
    segnälkab skrev 2010-01-08 21:21:39 följande:
    Tänk dig att du äter allt som är fett och allt som växer över jord.Alltså de feta fiskarna, de feta mejeriprodukterna osv
    Nej, det är LCHF, inte GI Med GI är det helt okej med lightprodukter.
  • strommis

många brukar nog blanda ihop lchf och gi, gi står ju för långsamma kolhydrater. visst om man har mycket vikt man vill gå ner så går det fortare om man tar bort alla kolhydrater.
    Det man ska undvika är allt vitt, man kan alltså äta fullkornspasta  och fullkornsris, havregrynsgröt mm.
    Har du problem med sötsug så undvik sötningsmedel, det för mig triggar mitt sötsug väldigt mycket.
    Jag äter alla rotfrukter och nästan all frukt, brukar undvika tex ananas men jag tycker att man ska föröka vara lite förnuftig i sitt tänk, givet är ju vindruvor bättre som fredagsmys än att du sätter i dig chips.

• segnälkab
    Jesster skrev 2010-01-09 07:47:48 följande:
    Nej, det är LCHF, inte GI Med GI är det helt okej med lightprodukter.
    haha, tack för svaret. logga precis på för att klura ut vad skillnaden är mellan LCHF och GI.
     Jag har hittills bara gått på rivstarterna där alla kolhydrater utesluts, då måste det väl bli som LCHF?
  • Jesster
    segnälkab skrev 2010-01-09 11:51:03 följande:
    Jesster skrev 2010-01-09 07:47:48 följande: haha, tack för svaret. logga precis på för att klura ut vad skillnaden är mellan LCHF och GI.  Jag har hittills bara gått på rivstarterna där alla kolhydrater utesluts, då måste det väl bli som LCHF?
    Ja, ungefär (tror jag), fast LCHF är mer strikt med vilka grönsaker man får äta (ovanjord) och så bannlyser de lightprodukter.
  • MajaLarsson

men gi och lchf har väl inte riktigt samma sammansättning  på måltiderna elelr hur man ska säga?
    LCHF förespråkar väl typ 75% fett, 5% kolisar och 20% protein?
    Medan GI har mest protein och kolhydrater i form av grönsaker och mycket lägre fett%?

Kan va ute å cykla nu men tror det är nåt sånt...

Svar på tråden Hjälp mig med GI-mat??