• Chokladmums

Svullna fingrar, knän och fötter HJÄLP!

Ska det vara så här???? Jag fick barn för 8 månader sedan och för ca 2 mån sen började jag få ont i händerna, kunde/kan inte knyta händerna på morgon. Fingrarna är stela och känns svullna. Det hela blev bara värre (jag ammade då fram tills för ca 2 veckor sedan). Jag började få "svullna" knän, kommer inte ner på knä eller kan inte sitta med benen under mig. Värker i knäna om natten, likaså i händerna som domnar på natten. Fötterna är onda att gå på på morgonen, känns stelt i vader och hälsenor. Har sovit dåligt ända sedan killen föddes alltså sömnbrist i 8 mån!!! Är astrött jämt! Har nu vart hos husläkare, som tagit massa prover bla för sköldkörtel, B12, och reumatsikt = alla prover bra!??? Nu värre i händer. Har vart hos neurolog som konstaterat karpaltunnel i båda händerna, överväger väl operation. Händerna har jag väl fått svar på men resten. Vad är detta??? Nån som känner igen sig? Går hos en kinesisk läkare/akupunktör som säger att jag har brist på energi vilket ger ledvärk. Men jag vet inte vad jag ska tro. Har lusläst allt som finns på nätet och tror väl att jag har alla allvarliga sjukdommar som finns. Tycker också att på morgonen att jag ser konstigt, som om ögonen inte riktigt vill fokusera. Börjar tycka att detta är ganska jobbigt nu och alla i min omgivning också (efterson jag pratar om det hela tiden). Har en 8 mån och en 5 åring att ta hand om (plus mannen min). Snälla nån som känner igen sig?
    //Orolig

• Svar på tråden Svullna fingrar, knän och fötter HJÄLP!
  • NoMercy

Ja, på ett ungefär!
    Be om provsvaren. Även om läkaren säger att dina prover är bra kanske du ligger på gränsen. Just sköldkörteln är något som kan strula rejlät trots "bra" prover som dr säger...
    Jag har "bra" värden men mår skit och har fått Levaxin och mår bättre, men ändå inte bra.
    Så be om dina lablistor och återkom sen.

Den som sa de den kan va de.....
  • Chokladmums

Tack för ditt svar! Har faktiskt fått labb svaren av Dr, ska leta fram dom! Vad hade du för symtom då?

• Chokladmums

Kollat mina svar nu: S-TSH 1.8 (ref värde 0,4-4,7), S-T4 fritt 20 (ref värde 12-23). Säger mig igenting direkt. Hade 180 i kobolamin (B12) och ref ligger på 150-650 och för det fick jag medicin, B12 tabletter! Ska träffa Dr igen på tisd, för de har tagit nya prover sen dessa som jag ej fått på papper. Men då hade jag lite högt IgM (immunglobulin)???? ANnars var RA faktor >20 och det ska det vara enl ref.

• alexana

Hej! Jag har fått precis som du!!! Hsr en 3 åring o en snart 6 mån bebis. Bära är ju svårt nu min man har fått va hemma lite. Hur har det gått för dig?

• vildaungarnasmamma

Jag fick som du, min läkare sa att det var pga läkemedlet pronaxen
    För tydligen kunde man samla på sig vätska i lederna pga av pronaxen.
    Ovanligt men det kunde hända.
    Det kan inte vara nått så "enkelt"?

• Kilsbergen

Det kan vara ledgångsreumatism. Det fick jag efter min graviditet och jag hade symtom som liknar dina. Svullna, ömma och ibland varma leder, svårighet att knyta handen, trötthet och morgonstelhet är tecken på det. Diagnos kan ställas trots negativa provsvar. Be din läkare skicka remiss till reumatologen. MIn VC-läkare trodde inte på RA men på reumatologen fick jag diagnos efter 10 min. Ju tidigare behandling påbörjas, desto bättre kan sjukdomen hållas i schack.
    Vill inte skrämma upp dig men detta borde kollas upp! De flesta lever jättebra liv utan smärta med behandling. 

• Chokladmums

Hej igen

Har gått en tid sen jag skrev inlägget!
    Jag har fått diganosen psoriasis artrit. Käkar idag antireumatisk medcin som funkar kanonbra, har inga symtom alls nu! Superskönt! Äter salazypirin.
    Alexana: bäst att kolla upp det! Går ju att göra  något åt. Lycka till!

Svar på tråden Svullna fingrar, knän och fötter HJÄLP!