• FinastE2010

Hur "fungerar" dr browns nappflaskor?

Ja alltså har fått hem dom men är massa små konstiga delar, jag är fan inte hemma på det här planet.. Vad är t.ex. den lill plastskivan för? Hur ska man göra när man tar med ersättning, tar man bort nappen då tills det är dags för matning eller? Ska man koka alla delarna? Och ska man mata på något särskilt sätt då dom inte ser ut som vanliga nappflaskor?

Jag skulle nog få ihop det själv men det känns tryggare att fråga, hur dumt det än må låta.. ;)

Någon som kan hjälpa mig lite?

• Svar på tråden Hur "fungerar" dr browns nappflaskor?
  • FinastE2010

Ja, precis, tack! :) Men plastskivan jag menar står det är en "travel disk" betyder att jag bara ska ha i den medan jag är ute t.ex. och tar bort när jag väl ska mata? men då kan man ju vara utan den helt eftersom jag kommer göra ersättningen direkt och ha med mig termos med vatten i?

• Belavon

Ja travel disk verkar ju helt onödigt om du inte har vätska i flaskan när du är ute  :) Fast kasnke bra att lägga dit när barnet har ätit klart, det kan ju finnas droppar kvar som läcker och du inte vill ha i väskan. Jag har ingen aning, har ingen erfarenhet alls av dem.

• Lilla Ls mamma

Hej,

Vi använder enbart Dr Brown till vår son eftersom det är de enda han accepterar. Travel disk används mycket riktigt bara när du fraktar flaskan med vätska i observera att insatsen då även måste vara i annars läcker flaskan . Insatsen den beige delen samt röret ska alltid sitta i vid matning annars läcker flaskan. Vi diskar alltid alla delar och i början steriliserade vi dem även i micron efter varje användning. Nu när han är så stor nöjer vi oss med att diska dem noga. Du bör ha fått med en liten diskborste typ piprensarstorlek för att kunna diska insatsen. I övrigt fungerar den som vilken flaska som helst, du behöver inte ha något speciellt läge eller handgrepp. Annars är de enda vi har reagerat på att hålen i napparna är väldigt små så vi har alltid använt en storlek större än vad som rekommenderas dvs 2 istället för 1 och 3 istället för 2. Har du fler frågor så svarar jag gärna på dem.

• Mama Lovely
    Lilla Ls mamma skrev 2010-01-07 13:11:08 följande:
    Vi diskar alltid alla delar och i början steriliserade vi dem även i micron efter varje användning. Nu när han är så stor nöjer vi oss med att diska dem noga.
    Hur steriliserar ni flaskorna i micron?
  • Sommarbarn 2007

Hej, hoppas att du klurat ut hur det funkar med flaskorna.

De vita plastbrickorna har vi aldrig haft någon nytta av, de är helt värdelösa som spärr för att hålla vätskan inne. Satsa istället på att köpa separata travel caps - lock som man skruvar på. Används vid fördel både vid tillagning - häll i vatten - pulver - skaka - värm utan lock i mikron! Eller ställ i kylen och värm senare.

Disk - upp till 6-8 veckors ålder diskade vi förhand och steriliserade i kokande vatten. Enligt vår BVC behöver man därefter bara diska. Vi kör alla delar, avsköljda, utom napparna i diskmaskinen i den övre korgen.

Flaskmatar ni så är ett tips att köpa ett gäng flaskor, lyxigt javisst, men i längden ingen stor investering. Vi har gått runt på 7 flaskor, hade nog gärna haft en till...

Lycka till!

• FinastE2010

Okej, tack för tipsen! Men vart köer man locken till dr browns flaskor? Jag har hittills köpt 3 av dr browns flaskor och 2 ultivent små flaskor. Räcker det till en början elelr bör jag köpa mer? Kommer endast ge ersättning från "start"

• Sommarbarn 2007

Locken finns på babyland eller andra babybutiker, ring runt o fråga om du inte hittar i din närmaste butik. Det finns två olika storlekar beroende på om du har wide neck eller "vanlig".

Hur många flaskor du köper beror enbart på hur ofta du vill diska - I promise - det finns annat att göra med en nyföding. Speciellt omständligt är det första 6-8 veckorna med handdisk och sterilisering. Lägg till att bebisen äter ca 20-30 ml åt gången mellan 6-15 gånger per dag. så kan du göra matten själv, med få flaskor får du diska och sterilisera ofta. 7 flaskor funkade bra, en åttonde hade gjort hela grejen.

Locken är också en livräddare när du ska blanda vällingen - det blir ett himla slabb annars. Tips är att koka vatten och förvara i en steriliserad tillbringare i kylen som du kan ta av när du ska göra ersättning. Byt ut vattnet 1-2 gånger per dygn. Värm sedan några sekunder i mikron så får du rätt temperatur på en gång.

Svar på tråden Hur "fungerar" dr browns nappflaskor?