• Cubix

Hon är Elak mot sin hund.

Jag har en i bostadsområdet som har en hund av mindre storlek (4-5 kg stor hund kanske). Varje gång hunden gör minsta fel: Gläfser eller drar lite i kopplet eller tittar för lite på henne när hon söker kontakt, nyper hon till honom i nacken /örat till han skriker, slänger sig på rygg, alternativt nyper honom i nacken o slänger ner honom i backen så han skriker. Hon slänger inte honom från hög höjd men det är ändå som ett "nacksving" när hon använder nacken till att lyfta o drämma ikull honom (detta kan hon upprepa upp till 3 gånger inom loppet av 5-10 minuter).

Hunden är drygt 1 år gammal och hon har hållt på så här sen den var 7-8 månader.
    Nu har hon även skaffat en hundvalp av av medelstor ras (tippar på 20kg vuxen). som hon OCKSÅ "fostrar" på detta vis.. denna hund kanske i nuläget är 4-5 månader.

Jag har sagt åt henne tidigare att inte hålla på sådär för hunden lyssnar inte bättre eftersom den gör om sitt "hyss" igen och att det där är alldeles för hårt beteende, men hon bara skrattar bort de o säger att antingen är man för mesig eller för hård.

En annan i området skaffade en hundvalp och dom två personerna började umgås lite lätt då sen berättade personen som beter sig illa mot sina hundar att hon skulle "prova att trycka ner grannens valp och se vad den skulle göra" och valpen hade blivit sur o morrat o försökt bita henne, vad fan, det fulaste man kan göra mot en hund är o "trycka ner den" det sker maximalt 1-2 gånger i en VUXEN hunds liv, om det ska ske överhuvudtaget... det är inget man "provar" sa jag åt henne.

Det är fler än jag som reagerat hur hon fostrar sina hundar.
    vad fan kan man man göra? Var kan man vända sig? har ni någon bra länk där det står hur FEL det är att fostra en hund på det viset hon gör som jag kan printa ut o trycka upp i ansiktet på henne för det jag säger går ut i ena örat.

(Jag har själv en hund, 40kg brukshund som lever jävel ibland men skulle aldrig få för mig att bete mig som hon gör mot sina hundar med min, det är rena jävla maktmissbruk och ordentligt brist på ledarskap)

• Svar på tråden Hon är Elak mot sin hund.
  • The Black Lady

Alla kommuner har en djurskyddsombudsman, kontakta denna!

• Marma

som ovan, men får du inte tag på dom ring polisen så kan de nog koppla dig rätt....det var jag tvungen att göra iallafall....vet inte om jag gick fel väg egentligen men kom fram till rätt person till slut.

• Lathundarna

Det finns lika många fostringsmetoder som det finns hundägare, och jag tror inte det går under djurplågeri det som personen ifråga håller på med - tyvärr. Däremot så är det så förlagda metoder att man får dåndimpen av att höra att de fortfarande existerar.
    Jag har varit i ungefär samma sits men kände personen ifråga (vilket inte underlättar kan jag lova). Det var en ny sida som kom fram i henne när hon skaffade hunden och efter att ha suttit tyst ett par månader så föreslog jag att vi skulle gå på kurs tillsammans. Kanske kan det vara ett alternativ? Och går personen med på det kan man ju medvetet försöka styra in denne på en kurs där de använder t ex klicker {#lang_emotions_dreamer}

• MammaTillDomFinaste

håller med lathunden, det är inte förbjudet att "dänga" en hund. Att slå och sparka är förbjudet, men inte att trycka ner och dra i nackskinn osv.

• Labbematte

Man kan alltid ringa djurskyddshandläggaren (som sitter på Länsstyrelsen sedan ett år tillbaka och inte på kommunen) och berätta vad man sett.

Om det blir värre och fler anmäler har de något att gå på när det hänt förut. Annars kanske de bara kan slå en pling och prata med henne, det kan hjälpa ibland det också.

Ni hittar rätt länsstyrelse här: www.lst.se

• hundpuss

Det är bara tragiskt och man kan ju dra slutsatsen att personen i fråga sett två avsnitt att CM och utsett sig själv till hundexpert. Väldigt vanliga metoder du beskriver TS. Tyvärr får jag väl tillägga.

Svar på tråden Hon är Elak mot sin hund.