• vindil

Tillagar du köttfärs som fått som en grå färg/hinna över sig?

Vad jag förstått är det ofarligt att köttfärsen blivit lite brun eller grå, det handlar om hur den är förpackad och pga. syrebrist lr hur det var... men har ändå sett folk som velat byta köttfärsen när den sett ut så. Hur resonerar du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tillagar du köttfärs som fått som en grå färg/hinna över sig?
  • Shorona

Ja.
    Har för mig att det blir brunt om det har kommit i kontakt med syre ett tag.

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • SweetLilly

ja om  den luktar bra! Bjuder även katterna på en bit, de är väldigt kräsna, så skulle den vara det minska dålig vill de inte ha den
    Färgen behöver ju inte vara ett tecken på att den är dålig..

• Tasano

Jepp, det är bara hemoglobinet/myoglobinet som bytt färg - det betyder ju absolut inte att färsen är dålig. De förpackar ju ofta köttfärs/annat kött med kolmonoxid för att det binder starkare och köttet håller den röda färgen längre. Det ser bättre ut men spelar ingen roll för kvalitén.

• Tummelisa

Luktar på den så den luktar fräscht och skrapar också oftast bort det mesta av det som ser brunt/grått ut. Sen steker jag resten och äter med god aptit.

• Gulsåpa

Om jag tillagar köttfärs som fått ett täcke av bakterier över sig?

Nej.

• ThisIsMe
    Gulsåpa skrev 2010-01-07 19:58:53 följande:
    Om jag tillagar köttfärs som fått ett täcke av bakterier över sig?Nej.
    Du får nog läsa på lite du.

Ja, så länge den luktar ok så slängs den inte.
  • Marma

säger som alla andra, lukatra den bar så äts den absolut..

• bakeacake

Sen så får kött den färgen om blodet i det runnit ut.. inget fel med det.. luktar det inte illa så är de bara att äta..

• longing for you

Jag trodde att färgen försvann för att allt blod hamnat i botten på förpackningen, så ja, jag använder den. Men jag luktar alltid på den först i sånt fall...

• PVeraB

har jag den hemma i kylen tillagar jag och äter den. Ligger den på affären och ser ut sån köper jag den inte

Svar på tråden Tillagar du köttfärs som fått som en grå färg/hinna över sig?