• josen 1

långflygning och gravid?

Jag vet inte hur jag ska göra.

Har fått en fantastisk chans att resa till USA och bo gratis hemma hos en vän.
    Hade i så fall åkt veckan innan påsk då jag är i vecka 23.
    Är det dumt att resa så långt när man är gravid? Och att åka så långt hemifrån?
    Känns som enda chansen i livet och det var inte alls planerat att jag skulle bli gravid nu.
    Vad tycker ni? är det någon som har några erfarenheter av detta?
  • Svar på tråden långflygning och gravid?
  • Veronica27

Jag reste till Vietnamn i vecka 8 och till Belize, Miami och Peru i vecka 18-21. Det gick hur bra som helst! Det endan var att jag var lite trött och behövde vila någon timme på eftermiddagen. Vi sov ute i regnskogen och snorklade. Helt underbart i vattnet när man börjar få mage, man blir ju tynglös. Lite tips är att man inte ska gå genom "röntgen dörrarna" på flygplatsen på grund av stålningen utan be om personlig visitering. Ta med dig vätskersättning och kolla med din hemförsäkring vad som gäller i samband med graviditet. Vissa försäkrningar tilllåter inte att man reser sent i graviditeten. Då kan man behöva köpa en tilllägsförsäkring som täcker ev. sjukhusvård i samband med grav.

Jag tycker absolut du ska åka, ta chansen!

• Fru Kenob

Prata med din barnmorska. Tror inte det är några problem

• helene306

Det är bättre att åka när du ändå inet är så långt gången. Passa på att resa! Stödstrumpor kan vara skönt och tänk på att röra på dig mellan varven. Dricka vatten är också bra. Vi åkte till Egypten när jag var i v18-20, visserligen en flygresa på 5,5 timmar men det var inga problem alls.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Skruttensmamma

I vecka 23 borde det inte vara någon fara att resa. MF/MA brukar ju komma betydligt tidigare, så det är ju en ganska lugn period av graviditeten, de flesta mår väldigt bra då. Det enda jag tänker på är att det är en lång flygresa. Då ska man vara försiktig så att man inte får blodpropp eller svullna ben/fötter.

Skulle något hända medan du är i USA så får du vård där. Se till att du har med dig ett sånt där kort som man beställer från försäkringskassan (tror jag) om att du är svensk medborgare och att svenska staten betalar din vård.

Min spontana reaktion är att du självklart ska resa!

En del flygbolag vill inte flyga gravida, men jag tror att du måste vara betydligt längre gången än vecka 23 innan de bryr sig. Kolla för säkerhets skull!

Diskutera med flygresan med din BM!

• josen 1

härligt med positiva kommentarer! Har försökt få tag i min bm och ska testa igen imon. Undrar hur dom är med visitering i usa nu, dom har väl höjt säkerheten nu ytterligare i tullen!

• Veronica27
    Skruttensmamma skrev 2010-01-07 17:00:05 följande:
     Skulle något hända medan du är i USA så får du vård där. Se till att du har med dig ett sånt där kort som man beställer från försäkringskassan (tror jag) om att du är svensk medborgare och att svenska staten betalar din vård. 
    Kortet gäller bara i europa. Man måste ha privat försäkring som omfattar gravititet vid resor utanför europa för att inte riskera någon tråkigt sjukhusräkning.

I Miami var det dom själv som upplyste gravida att säga till vid visiteringen. Men jag vet inte om det har ändrats. Kan iof inte tänka mig att det skulle vara hela världen om man gjorde det någon gång. Men på våra rundresor hade det blivit typ 30 röntgen gånger om jag inte sagt till.
  • Veronica27

Kortet gäller bara inom EU menar jag :)

• LimitedEdition

Du kan absolut resa, det är ingen fara alls för din graviditet! Tänk på att ta dig en bensträckare då och då under flygningen och ta gärna stödstrumpor.

De flesta bolag låter en flyga t om v 32 på långdistans och till v 36 på inrikes. Efter detta är det också OK att flyga, bara du får ett läkarintyg.

Vad gäller försäkringar så är det mesta täckande tom 28:e graviditetsveckan, ta med dig försäkringsbevis samt kort från Försäkringskassan. Dessa intyg skickas direkt, ring bara dit.

Kom ihåg att en graviditet inte är ett sjukdomstillstånd, res och njut! Kom ihåg att vila och var rädd om dig.

• LimitedEdition

Ang säkerhetskontrollen på flygplatserna är det absolut ingen fara att passera det vanliga säkerhetskontrollerna, du skall däremot aldrig gå in i en X-ray röntgen som finns.

Dessa används aldrig på gravida eller pacemaker bärare..

• Mountains

Flög till Malaysia under min förra graviditet var då i vecka 20-22, det gick finfint. Hade stödstrumpor och drack mycket vatten och juice. Drick mycket på planet! Var uppe och rör på dig så mycket du kan, för att motverka proppar. 

Nu åker jag snart till USA kommer då var i vecka 25 och det kommer säkert gå lika bra det med. Då blir det nog värre att roa dottern på 18 månader
    Åk du och ha det så trevligt!
Svar på tråden långflygning och gravid?