Jo, lite värme hade ju inte skadat nu faktiskt, hade 14 minus här imorse=) Men detta är vår första vinter i Sverige på 5 år och jag fasade för allt regn och slask, så jag tycker ändå det är lite mysigt med en "riktig" vinter=)
Snön gnistrar, himlen är blå och solen skiner!
Angående jordnötsolja så har vi aldrig råkat ut för att det använts här i Sverige. De flesta här i Sverige är ju ganska medvetna om det här med allergier och just jordnötsallergi har de flesta stor respekt för. Däremot används det mycket i Asien, framförallt i Thailand och Indien.
Vi får hålla tummarna att er flicka växer ifrån er allergi, 95 % gör ju det innan 2-3 års ålder så chansen är stor. Vår stora pojke som nu är 13 år var också känslig som liten, kräktes, reagerade i skinnet och fick ont i magen precis som du beskriver det. När han var 2,5 började vi ge mjölk och sedan dess kan han äta allt med mjölk i, har inga andra allergier heller. Dricker dock inte mjölk, tycker inte det är gott, men så blir det nog om man inte lärt sig det som liten.
Son nummer 2 är nu 5 år och hans allergi har inte klingat av det minsta. Har gjort provokationer varje sommar på sjukhuset och han reagerar lika kraftigt fortfarande, både på mjölk och jordnötter.
Jordnöt är ingen nöt utan är släkt med ärtor och bönor, vår pojke tåler sojabönor trots sin jordnötsallergi och därför ger jag honom soja dagligen så han inte ska utveckla allergi mot det också, likaså hasselnötter som egentligen inte alls är släkt med jordnöten men jag är försiktig överlag med att introducera nya saker till honom, kanske lite för försiktig ibland. Det är ju lätt att bli lite "överförsiktig" och inte ge det ena eller andra för man är rädd att de ska reagera, men det är viktigt att ge dem all mat de tåler, håller man dem "rena" från vissa produkter så kan de utveckla fler allergier, allergianlagen finns ju där. Blev lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar=)
Vi har bott utomlands sedan son nummer 2 var liten bebis, nu har vi återvänt till Sverige och efter några månader här har han nu fått kvalsterallergi som ett brev på posten=(
Kan passa på att tipsa dig om 2 hemsidor med mycket bra information och recepttips, fast du kanske redan hittat dem=)
www.allergimat.com
mjölkfri.com
Låter härligt med lite sol och värme, hur länge ska ni vara iväg?