• LitenIsa

Utomlands med 1 årig mjölkallergiker

Ska som rubriken lyder åka utomlands i April med vår då 15 mån gamla dotter som är komjölksproteinallergiker. Satt igår och började prata om hur man löser matfrågan utomlands. Kan man lita på att dem har mjölkfri mat om man ber om det?

Ska visserligen inte till djupaste afrika utan "bara" till lanzarote men ändå .

Burkmat har hon aldrig ätit utan vi har lagat egen mjölkfri mat. Havremjölk har vi tänkt ta med samt nutramigen som hon dricker som välling. Men hon kan ju inte leva på nutra en hel vecka. Plus att hon blir vansinnig när hon inte få "egen" mat och helst samma som vi äter.

Alla tips från er som varit utomland med allergiska barn mottages tacksamt.

Sen en lite ot fråga. Men får man ha med en flaska välling på flyget eller tror dem det är spängmedel i den då?

• Svar på tråden Utomlands med 1 årig mjölkallergiker
  • SrbUmö4M3

Hej!
    Har rest mycket med mjölkallergiskt barn och det brukar funka bra. Vår son har dock aldrig druckit nutra tyvärr, det blir ju mycket enklare då.
    Vår son är superkänslig och jag har alltid haft med mig egen mat till flyget, de förstår oftast inte skillnaden mellan laktos och protein, och laktosfritt kan de fixa men mjölkprotein har de oftast inte koll på. På flyget har vi oftast kalla köttbullar och kall pasta. Fryser man smöret och köttbullarna innan man åker så varar det länge sedan.Saker som jag brukar prioritera att ta med på resor är havremjölk, mjölkfritt smör, mjölkfritt bröd och knäcke, havregryn så man kan koka gröt.  Sedan har celiakiförbundet en toppensida där man kan beställa kort på olika språk där det står vad man inte tål. Tyvärr står det inte på korten att maten inte får tillagas med exempelvis smör, men jag vet inte hur känslig din dotter är.
    Färdig välling får du inte ta med dig, men ha pulvret i flaska så kan de bara fylla på med kokt vatten på flyget sedan. Minns inte var gränsen går för hur mycket vätska man får ha med sig, kanske 20 ml?
    På restauranger brukar vi verkligen försöka vara övertydliga och dubbelkolla flera gånger så de säkert förstår vad vi menar. Gärna be dem upprepa så ni vet att de förstått, i en del kulturer så säger man inte till att man inte riktigt förstått utan chansar på att det nog blir rätt. Men genom att be dem upprepa så får ni reda på om de förstått vad ni menar. Också viktigt att poängtera att de håller isär redskap och tvättar händerna innan de tar i maten som ska vara mjölkfri, beroende på hur känslig er dotter är!
    Hoppas ni får en skön resa!!

• LitenIsa

Tack för alla tips. Var många saker som jag inte tänkt på, bla att bara ha med pulver i flaskan och be dem fylla på vatten Frysa smöret var oxå en bra idé.

Vår dotter är superkänslig och klarar inte ens av att få någon mjölkprodukt på huden (tvätta händerna efter man tagit i ost exemelvis annars får hon utslag) därför vi är lite oroliga när det gäller resauranger. Bra tips med korten som man kan beställa. Det ska vi ordna.

• SrbUmö4M3

Vår son är lika känslig, han reagerar med nässelutslag vid minsta beröring och andningssvårigheter om han får minsta lilla mjölkprodukt i sig. När vi äter ute så brukar vi testa med exempelvis köttet på kinden först för att försäkra oss att det säkert är stekt i olja, är det stekt i smör så kommer nässelutslagen inom ett par minuter.
    Har du fått mediciner till henne? Vi har alltid ett kit med Anapen, antihistamintabletter och Betapred ( kortison ) med oss både till vardags och på resor. Kan vara bra att be läkaren skriva ett intyg på engelska som du kan ha och visa för flygpersonalen om de misstycker angående medicinen.
    Att äta på restaurang är ett gissel med så allergiska barn, vi brukar hålla oss till "ren" mat, exempelvis pommes, kokt potatis eller ris och en stekt köttbit eller grillspett. Pommes kan i och för sig vara lite lurigt, man vet ju aldrig vad de mer friterar i den oljan, men kindtricket brukar funka för oss. Fråga också vilken olja de friterar i, många länder använder sojabönsolja eller jordnötsolja, och jordnötter kan ju vara lite lurigt. Vår pojke är jätteallergisk mot jordnötter också.  De flesta restauranger brukar vara väldigt hjälpsamma, och jag brukar alltid be att få läsa innehållet på förpackningarna själv, det är ju svårt för de som inte är insatta att känna till alla olika namn på mjölkprotein.
    Hoppas att ni får en trevlig resa!!

• LitenIsa

Suger åt mig alla tips som du kommer med. Känns som vi fortfarande är i startgroparna för det här med mjölkfri kost trots att hon haft diagnosen sen hon var 6 mån (fyller 1 år imorgon, herregud vad tiden går...).

Nötter har hon inte fått smaka ännu, känns som hon är så strulig och känslig mot mycket så det skulle inte förvåna mig om hon är nötallergiker och åker på en rejäl allergichock om hon får i sin nötter. Så rådet om fritering av pommes var tänkvärt, har inte slagit mig att det kan friteras i jordnötsolja. Gör man det i sverige med eller är det bara utomlands?

Visst kan vi läsa på förpackningarna, men min spanska sträcker sig bara till ett par år under högstadietiden och ärligt talat minns jag knappt något mer än Hola... .

Vi har inte fått några mediciner mot hennes allergi. kankse för att hon inte reagerar med andiningsbesvär utan istället med kaskadspya och en oerhörd magvärk. Ska ta upp frågan med hennes allergiläkare i feb då vi ska på återbesök.

Hoppas också på en trevlig resa poch framför allt lite varmare, är ju hur kallt som helt här i Sverige nu. Synd bara att tiden inte kan gå lite fortare ibland så vi kunde befinna oss på ett plan mot värmen snarast. Men den som väntar på något gott...

Hur gammal är din son? Tänker lite på hur stor chans det är att allerign växer bort då dem är så här superallergiska. Vi har fått orden om strikt mjölkfri diet tills hon är 1½ innan vi prova lite smått med mjölk.

• SrbUmö4M3

Jo, lite värme hade ju inte skadat nu faktiskt, hade 14 minus här imorse=) Men detta är vår första vinter i Sverige på 5 år och jag fasade för allt regn och slask, så jag tycker ändå det är lite mysigt med en "riktig" vinter=)
    Snön gnistrar, himlen är blå och solen skiner!

Angående jordnötsolja så har vi aldrig råkat ut för att det använts här i Sverige. De flesta här i Sverige är ju ganska medvetna om det här med allergier och just jordnötsallergi har de flesta stor respekt för. Däremot används det mycket i Asien, framförallt i Thailand och Indien.
    Vi får hålla tummarna att er flicka växer ifrån er allergi, 95 % gör ju det innan 2-3 års ålder så chansen är stor. Vår stora pojke som nu är 13 år var också känslig som liten, kräktes, reagerade i skinnet och fick ont i magen precis som du beskriver det. När han var 2,5 började vi ge mjölk och sedan dess kan han äta allt med mjölk i, har inga andra allergier heller. Dricker dock inte mjölk, tycker inte det är gott, men så blir det nog om man inte lärt sig det som liten.
    Son nummer 2 är nu 5 år och hans allergi har inte klingat av det minsta. Har gjort provokationer varje sommar på sjukhuset och han reagerar lika kraftigt fortfarande, både på mjölk och jordnötter.
    Jordnöt är ingen nöt utan är släkt med ärtor och bönor, vår pojke tåler sojabönor trots sin jordnötsallergi och därför ger jag honom soja dagligen så han inte ska utveckla allergi mot det också, likaså hasselnötter som egentligen inte alls är släkt med jordnöten men jag är försiktig överlag med att introducera nya saker till honom, kanske lite för försiktig ibland. Det är ju lätt att bli lite "överförsiktig" och inte ge det ena eller andra för man är rädd att de ska reagera, men det är viktigt att ge dem all mat de tåler, håller man dem "rena" från vissa produkter så kan de utveckla fler allergier, allergianlagen finns ju där. Blev lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar=)
    Vi har bott utomlands sedan son nummer 2 var liten bebis, nu har vi återvänt till Sverige och efter några månader här har han nu fått kvalsterallergi som ett brev på posten=(

Kan passa på att tipsa dig om 2 hemsidor med mycket bra information och recepttips, fast du kanske redan hittat dem=)
    www.allergimat.com
    mjölkfri.com

Låter härligt med lite sol och värme, hur länge ska ni vara iväg?

• Puffy75

Är själv allergisk mot mjölkprotein och gluten och mina reseerfarenheter är lite sisådär. Åker man till ett charterresmål som man ju oftast gör med barn brukar det funka rätt bra. Men det gäller att ha lite tur så man kommer i kontakt med rätt person på restauranger etc.
    Man måste poängtera att det är jätteviktigt att man inte få fel mat. Jag är själv väldigt skeptisk när jag får in mat och brukar fråga 2 ggr ibland - vilket ofta räddat mig för när man pekar på något och frågar om där verkligen inte är ...i - så jo, det är det ju. Och så får man ha in ny mat.

SÅ mitt råd är att ta inte alla svar för givet. Kolla noga. Och ta med egen mat.
    Har ni lägenhetshotell är det ju rätt enkelt att ordna till egen mat annars är en vattenkokare och ett kärl bra. Och packa resväskan med mat av allehanda slag...
    Och på flyget rekommenderar jag å det varmaste egen medhavd mat! Ibland får man kanonfint någon gång har jag fått riskakor och ett äpple.
    Vad gäller vällingen på flyget är det nog tveksamt. Man får ju inte ens ta med handkräm! Kan ni inte ta en tom flaska och nutrapulver och sen be om lite tevatten väl på plats på flyget?

• aloevera

I Spanien använder de väldigt sällan smör till matlagning, oftast är det olivolja. Men självklart ska du dubbelkolla när ni äter ute. 

Spanska maträtter som KAN innehålla mjölkprotein:
    Croquetas (kroketter)
    Tortilla de patatas (potatisomelett)
    Vichysoise (grönsakspuree)
    Pure de verduras (grönsakspuree)
  • Lillasnigel07

När du frågar på restaurangen om det innehåller mjölk, nämn ordet allergi  flera gånger (på cypern funkade det utmärkt med engelskan, men ta reda på det på spanska) i samband med beställningen för då tar de det mer på allvar. Ha dessutom pentry så ni kan laga mat. Kanske är det lättare med all inclusive-hotell där du kan ha ringt och pratat med dem innan resan och sen kunna gå in i köket och prata med dem? Har inte testat det alternativet själv...

När jag var i Frankrike var de helt ovilliga att hjälpa till med allergierna (mina) när jag frågade på engelska så jag tog fram min lilla fickpalör (kan ingen franska alls), lärde mig orden jag, allergisk, mjöl, mjölk. I efterhand har jag fått veta att jag på påhittad franskt uttal sa -Mig allergisk mjöl mjölk. ;) Lite kul, men så hjälpsamma alla blev, sprang in och ut i köket o kollade o pekade!
    Ta med en tom liten thermos och en tom PET-flaska till flyget, så fyller du på på flygplatsen i fiket. Inga problem!
  • april79

Hej!

Har också rest utomlands till Spanien och Kanarieöarna med mjölkallergisk son, när han var 7 månader första gången och 19 månader andra gången.

Har inte läst alla andra inlägg ovan så kanske lite upprepningar men detta är vad vi har gjort:

Haft med välling på flyget vid start och landning, vilket motverkat problem med öronen eftersom enklare för barnet att tryckutjämna om det suger på något. Gör så här med vattnet (får ej ha med färdigblandat in på flygplatsen) - ha pulver i två flaskor och ha en termos i väskan. Be sen bara om lite tevatten på ett fik inne på flygplatsen och köp en flaska vanligt vatten. Sedan kan ni sköta blandningen själva på flygplanet och slipper blanda in personalen som har fullt upp med annat vid start och landning. Har funkat jättebra för oss.

Beoende på flygtider har vi haft med en burk med mat som lunch, men det tar jättelång tid för personalen att värma denna på flyget då det ej finns micro. Säg därför till i mycket god tid innan (kanske en halvtimma-timma) eller se om ni på något sätt kan värma maten i påse med varmt vatten. Alt. kör med kall barnmat, som frukt eller annat så kanske ni kan äta när ni landat. Kan vara bra att veta att barnmat med skruvlock får man ta med på flygresan, bara den är oöppnad.

Se på plats till att ha med er översättning av vad mjölk (utan mjölk), mjölkallergi, smör, grädde mm.mm. heter på spanska så att ni kan visa upp detta där det behövs. Brukar fungera utan problem. (sin leche tror jag utan mjölk heter och detta kan vara bra att ha koll på när man t ex köper bröd och kollar innehållsförteckningen).

Sen finns det ju sådant man kan räkna ut är mjölkfritt om ni lagar mat själva, t ex köttfärs och tacos etc. På restaurangen vågade vi chansa på spagetti bolognese överallt efter att ha frågat om det var mjölk i det och det gick bra. Pommes frites är ju generellt ingen fara och någon grillad köttbit. Pizza utan ost kan funka om degen är mjölkfri.

Ofta har de ju  mycket mindre mjölk i sin mat i södra europa än vad vi har så upplever att det är enklare där.

Ta gärna med egen havremjölk etc. i bagaget, svårt att få tag på där nere, liksom välling, gröt etc. Vegetabiliskt smör har vi fått tag på utan problem i affären.

Hoppas ni får ordning på allt, ha en trevlig resa!

• cahi

Har precis varit på Lanzarote med våra två barn som är mjölkallergiska. Vår dotter är 3 år och reagerar kraftigt på både mjölk och ägg. Vi hade med egen mat på flyget. Reste med Fritidsresor och var tvungen att ringa flygbolaget innan så att de skrev in det på vår bokning, är ju alltid smidigare om det inte blir tjafs om det när man väl är på planet. Dottern älskar Nutramigen så vi hade med en hel burk i handbagaget och det gick bra.

Utbudet på Lanzarote vad gäller mat i affären var sådär, vi är glada att vi tog med havremjölk och mjölkfritt smör i resväskan för det hittade vi inte där. Sen lagade vi all vår mat själva på rummet. Det enda vi köpte var pommes i restaurangen på hotellet (Cinco Plazas, de hade för övrigt dålig koll på maten när jag frågade). Det finns ett McDonalds i Puerto del Carmen som vi åt på, det är verkligen superbra att man alltid kan lita på McDonalds!

Vi hade också med ett allergikort som vi beställt på Celakiförbundets hemsida, jag visade även upp det i mataffären och fick hjälp med att läsa innehållsförteckningen på de varor jag var osäker på. Tex var det svårt att hitta pålägg(skinka) som var mjölkfritt. Kan även tillägga att de sålde Mariekex i affären=superbra.

På flygplatsen i Lanzarote finns ett Burger King efter säkerhetskontrollen, vi åt inte där men om man vill ladda på med mat till flyget kan ju det vara bra.

Trevlig resa!

• LitenIsa

Kul med någon som precis varit på lanzarote.

Då blir det till att ta med sig en hel del hemmifrån så hon inte blir sjuk där nere.

Tackar för tipsen.

• LitenIsa

Tänkte bara tacka för alla tips vi fick i denna tråd innan vi åkte. Vi är nu hemkomna från vår semester och det har gott över förväntan. Vi fick mycket hjälp ifrån reseledarna på hotellet som tom åkte iväg till en större matbutik och köpte mjölkfria produkter till oss. Hotellet hade tagit in mjölk och yogurt som hon kunde äta till frukost. Fast första morgonen fick vi ingen hjälp av dem då de tagit in laktosfritt istället för mjölkfritt men det löste sig snabbt.

Lagade en del lunch på rummet med hjäölp av produkter som reseledarna försåg oss med. Vi har fördelen att hon inte är sojaallergiker utan kan äta sojaprodukter (vet att dem helst inte ska det men i brist på havrebaserade produkter så fick hon det ibland, bättre än mjölk .

Hade med oss mat på flyget och det var aldrig något strul i någon säkerhetskontroll.

cahi: Bodde på samma hotell som er

Svar på tråden Utomlands med 1 årig mjölkallergiker