• Chokladärlivet

bebis som äter hetsigt/stressat

Undrar om det är fler som har "hetsiga" bebisar vid bröstet? Min sprattlar, rycker i vårtorna, bankar på bröstet och rivs. Hon klunkar och sväljer som bara den, som om hon var stressad eller riktigt vrålhungrig fast det inte gått lång tid sedan förra amningen. (har mycket mjölk så det beror inte på att det finns för lite) Det gör att amningen bara känns jobbig och gör ont när hon sliter och drar i vårtorna! Hon sväljer en massa luft och behöver rapa och så kräks hon jättemycket också.

Nån mer som har samma upplevelse??

• Svar på tråden bebis som äter hetsigt/stressat
  • kattis b
    Chokladärlivet skrev 2010-01-07 16:00:54 följande:
    Undrar om det är fler som har "hetsiga" bebisar vid bröstet? Min sprattlar, rycker i vårtorna, bankar på bröstet och rivs. Hon klunkar och sväljer som bara den, som om hon var stressad eller riktigt vrålhungrig fast det inte gått lång tid sedan förra amningen. (har mycket mjölk så det beror inte på att det finns för lite) Det gör att amningen bara känns jobbig och gör ont när hon sliter och drar i vårtorna! Hon sväljer en massa luft och behöver rapa och så kräks hon jättemycket också. Nån mer som har samma upplevelse??
    Oj. Hur gammal är din dotter?
    Har man mycket mjölk kan det vara så att det kommer för fort, så hon hinner liksom inte med. Och därför blir det mycket luft svald också, eftersom hon måste "kippa efter andan" för att hinna med.
    Testa att pumpa ur lite innan hon ska få mat, så det inte är samma tryck. Blir det bättre så vet du vad det beror på.
  • Chokladärlivet

Min lilltös är två månader. Tack för tipset! Har sett att det verkligen sprutar mjölk så det kommer verkligen fort så hon sväljer nog en massa luft. När hon får mat från flaska äter hon lugnare så det verkar som att det är hastigheten på mjölken som är problemet.
    Tack för hjälpen! Amning är verkligen inte enkelt!

• kattis b
    Chokladärlivet skrev 2010-01-10 13:33:16 följande:
    Min lilltös är två månader. Tack för tipset! Har sett att det verkligen sprutar mjölk så det kommer verkligen fort så hon sväljer nog en massa luft. När hon får mat från flaska äter hon lugnare så det verkar som att det är hastigheten på mjölken som är problemet. Tack för hjälpen! Amning är verkligen inte enkelt!
    Hahaha jodå. Det är enkelt, när man väl har fått till allt. :)
    Men i stället för att ge faska, testa som jag sa att pumpa/klämma ur värsta trycket först.
    För det är ju himla praktiskt att inte behöva ta med flaska. :)
  • Aleakim

hej! har samma problem men för mig sprutar inte mjölken ut, jag ser ju att det kommer mkt för det rinner över när hon äter o så skriker hon... jo för mig så är det värsta på kvällarna när hon äter oftare( ca 1 gång i timmen). nån som kan hjälpa mig oxå?

• Aleakim

o jo. min dotter är 7 veckor nu.. går upp bra o e riktigt knubbig så mat får hon ju i sig men hon är som ts skriver så stressig när hon äter, spänner sig och sprattlar o vill inte ta tag- ibland måste ja riktigt hålla bröstet och föra in det i munnen på henne..

• Saken0909

Min tjej är också väldigt sprattlig och tjorvig vid amning, sliter i vårtorna och släpper bröstet vid amning så det rinner ut mjölk.. måste absolut prova det där med trycka ut lite före amning! :) för hon tjorvar ingenting om man ger henne flaska! :) Tack för tipset! :)

• Saken0909

Hon är en månad förresten! :)

• hallonfamiljen

min son som är 4 månader har varit så här alltid. Han e helt sjövild när han äter.

Jag var till amningsmottagningen och de avfärdade helt det där med att trycka ut lite mjölk innan amning. Hon sa att amningen sköts av barnet, man ska inte hålla på o manipulera amning genom att pumpa ur/ta pauser etc.
    Vissa bebisar blir så där när de äter. Låt bebisarna äta som dom äter...
    Själv sitter jag med såriga bröst =)

• Flickan och kråkan

Hej!

Jag har ammat två barn och har båda gångerna haft mjölk i överföd och snabb utdrivningsreflex och då får man det problemet du har TS. Det är jobbigt. Mina bästa tips:

- Liggamma, då rinner mjölken långsammare. Madonnapositionen (liggande barn i famnen på sittande mamma) är absolut värst.
    - Om du inte kan liggamma (ibland är man ju ute eller liknande) så försök att ha henne mer upprätt, sittandes liksom.
    - Amma från samma bröst vid 2-3 amningtillfällen på raken. Byt alltså inte bröst vid varje amningstillfälle. På det sättet får hon i sig den fetare mjölken på slutet villket är lugnande för magen, mölken rinner långsammare andra och tredje gången och man minskar även produktionen något.
    - Om detta inte hjälper så kan man aktivt minska mjölkmängden. Jag frick hjälp med detta av amningscentrum på karolinska. Man ammar från ett och samma bröst cirka 4 tillfällen på raken innan man byter och gör likadant med andra/så länge man vågar helt enkelt. Och så håller man på så tills produktionen minskar. På det sättet sugs det mindre från ett bröst i taget och produktionen minskar. Jag fick göra så med första barnet. Tog cirka 2-3 dygn.
    - För det mesta löser sig problemet av sig själv när de blir sådär 2 månader då de är större och skickligare ammare och helt enkelt kan hantera större mjölkmängder bättre.....men har man väldigt mycket så räcker inte alltid det.

Svar på tråden bebis som äter hetsigt/stressat