• soozii

Hemmagjord pizza

I helgen tänkte jag och min sambo äta lite hemmagjord pizza.

Jag har ett problem dock... Jag har aldrig gjort pizza själv förut Så nu behöver jag lite hjälp. Är det någon som har ett bra recept på själva degen, helst som passar i en långpanna?

Och är det någon som har något förslag på något gott som man kan ha på? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hemmagjord pizza
  • Sofiaochjonas

Googla bara på pizzadeg^^ Vi brukar ha på klippt rökt skinka och skivade färska champinjoner. Annars kan man ha på köttfärs också! Bara ens egen fantasi som kan sätta stopp för vad man kan ha på :)

• mammiz77

Det här receptet brukar jag göra efter och det är lagom till en plåt.

Pizzadeg.

25g jäst
    2,5 dl vatten
    2msk olja
    1/2 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke,värm vattnet (fingervarmt) och häll över jästen så den löser sig.häll i salt och olja och blanda i mjölet.Arbeta degen smidig och låt jäsa 1/2-1timme.

Ha på fyllning och grädda i 250grader i en kvart ungefär.

Vi brukar bre ut ketchup längst ner på pizzan,sen tärnade tomater,tacoköttfärs eller skinka eller bacon,lök och kanske champinjoner och ost förstås.

Lycka till med pizzabaket!

• Fruochmamma

Vi brukar glra det enkelt för oss och köpa färdig deg (brukar finnas i kyldisken). Vi slänger på tomatsås, mozarella, soltorkade tomater, ruccola, parmaskinka & oliver.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • leaah

Jag brukar köra på samma degrecept som ovan, sedan öser jag på med följande:

Tomatsås med oregano, chili, peppar och vitlök
    Skinka
    Champinjoner
    Jalapenos
    Oliver och fetaost (på makens sida)
    Röd och grön paprika
    Lök
    Finhackad röd chili

Sedan på med ost och ännu mer oregano. In i ugnen tills den är färdig. Mums! Det blir nog pizza imorgon hemma hos oss ;D

• MBert

Jag kör också på samma grundrecept på pizzadegen. Eventuellt kan man ha i en nypa socker för att påskynda jäsningen. Den bör annars jäsa minst 30 minuter. Sockret jäser bort helt. Den blir bara näring till jästen.
    Vill man ha lite mer smak på pizzabotten, lite krispigare och nyttigare kan man byta ut några dl mot grahamsmjöl.

Tips är att inte köra enbart med ketchup i botten, det blir lite för söt-syrligt. Utan bre på minst lika mycket tomatpuré. Alternativt blanda tomatpuré med krossade tomater. Krydda sen med pizzakrydda direkt på tomat. Pizzakrydda består oftast av oregano, basilika och mejram, ibland även salvia, samt salt och peppar.

Om osten ska vara underst eller överst är väl smaksak. Det vanliga är att man lägger det direkt på tomatsåsen.

Vad man sen ska ha på är väl helt och hållet en smaksak. Inspiration kan man få från vilken pizzalista som helst.
    Skinka och champinioner, eller skinka och ananas är klassiskt.
    Kyckling eller köttfärssås är också vanligt. Lök, paprika och fetaost.
    det finns nog oändligt många kombinationer.

• soozii

Tack för tipsen!

Ikväll ska alltså pizzan göras, och det jag funderar lite på är hur mycket deg det blir på det receptet som ni har tipsat om? Räcker det till att göra en full plåt, dvs en fyrkantig pizza?

• Fille Fjonkan

Fetaost, färska champinjoner och oliver är ett måste på våra hemlagade pizzor. Och helst också ruccola att lägga på efter att de kommit ur ugnen.

Jag är rätt säker på att degen i receptet ovan räcker minst till en full plåt. Kavla riktigt, riktigt tunt om ni inte gillar degiga pizzor.

• Lapplandspärlan

Så här gör jag

Pizza deg:
    2 dl ljummet vatten
    ½ pkt jäst
    1,5 tsk salt
    2 msk olivolja
    5 dl vetemjöl

smula jästen i lite av vattnet (fingervarmt)
    tillsätt resten av vattnet, olja, salt och mjöl.
    Arbeta degen länge antingen för hand lr i assistent.

Mjöla och låt jäsa minst en timma.

Tryck (ej kavla) ut degen på en oljad plåt och låt vila ca 5-10 minuter under handduk.

Sen rekomenderar jag varken ketchup lr tomatpure på pizza, alldeles för sött och om man ändå gör en riktigt pizza deg så tycker jag man ska göra en riktigt tomatsås!
    Du gör den under tiden degen jäser, hur smidigt som helst.

Tomatsås:

Hacka en gul lök och fräs med 4-5 pressade vitlöksklyftor i lite olja.
    Häll på en burk med krossade tomater och låt puttra ca 15min.
    Krydda med salt, peppar och lite socker (socker förhöjer tomatsmaken!)
    Puttra i ca 10 min. tillsätt sedan 1-2 tsk oregano (jag brukar smaka mig fram så jag använder säkert mkt mer än så)
    Puttra ca 15 minuter och låt svalna lite.
    Jag brukar mixa den för att få den helt slät men det är en smaksak.

Sen har jag på tomatsås, mozarella, skinka och smörstekta champinjoner. (Oftast)
    Ost ska enligt "pizzaregeln" ligga under all fyllning för att sedan resa sig över den i ugnen.

Detta räcker till en full ugnsplåt.

Lycka till!

Svar på tråden Hemmagjord pizza