• Mana08

Allergivänlig katt?

Hej!

Vet att dom sibiriska katterna är allergi vänliga men jag funderar... Finns det verkligen ingen annan ras som vi med pälsdjursallergi kan ha? Visst är dom underbart fina men passar inte våran plånbok direkt.
    Någon som vet någon annan lite billigare ras?

• Svar på tråden Allergivänlig katt?
  • Majsan70

Inget pälsdjur är allergifritt. Vissa tål en del raser o andra tål andra raser. Mycket beror på vilket allergen det är man inte tål.
    Att skaffa katt sm allergisk är att spela med sin hälsa samt att leka med ett litet liv som kanske måste omplaceras.

• MammaEmelie91

Det finns nån medicin mot hösnuva (tror jag) som går att köpa receptfritt på apoteket som funkar på endel. Testa med det? =)

Annars så kan du/ni ju alltid kolla på olika katter, åka dit å kolla å göra ett litet "test" dvs stoppa näsan i pälsen på dom :D Så gjorde min kompis mamma som är allergisk, hon hade även sån medicin mot hösnuva. Å det funkade på henne, bara ett tips.

• pluvdo

Fast det känns som halva nöjet med pälsdjur försvinner om djuret inte har päls...

• Majsan70
    pluvdo skrev 2010-01-07 18:01:04 följande:
    Sphynx! Ingen päls - ingen allergi?
    Även Spynxen har saliv och urin som man kan vara allergisk emot!
  • pluvdo
    Majsan70 skrev 2010-01-07 18:02:21 följande:
    Även Spynxen har saliv och urin som man kan vara allergisk emot!
    Ja, men om det gällde urin- och salivallergi så hade väl inget djur gått? Det finns väl inte djur som har framavlat-för-allergiker-saliv och -urin?
  • Majsan70
    pluvdo skrev 2010-01-07 18:27:26 följande:
    Ja, men om det gällde urin- och salivallergi så hade väl inget djur gått? Det finns väl inte djur som har framavlat-för-allergiker-saliv och -urin?
    Katter är xtrema på detta med allergener. Inga djur är framavlade allergivänliga...det är bar adet att vissa allergiker tål dem som är "allergi" vänliga.
    Att skaffa katt när man är allergiker är att spela rysk roulette både med sig själv o med djuret faktiskt.
  • Tesselajnen

Kan tillägga att man även kan vara allergisk mot hudflagorna på katten, dvs döda hudceller som släpps fria som även Sphynxar avger. Så en pälsdjursallergiker kan vara allergisk mot andra saker än specifikt pälsen på djuret.

Dessutom är en sphynx inte mer vänlig för plånboken, vilket TS också sökte efter.

Det enklaste för att se om det finns någon ras som är bättre än någon annan för just DIG är att hälsa på uppfödare och se om du känner av din allergi hemma hos dem eller inte. Det finns uppfödare som även har "testtid" där man kan ha djuret hos sig under en kortare tid för att se hur det går.

Visst kan receptfria allergimedel funka, men det rekommenderas verkligen inte att användas under längre tid, snarare om man måste vara kattvakt tillfälligt av någon anledning. (Någon tipsade TS om allergitabletter...)

• EmmaOh

Om du tål sphynx eller sibirisk så kan du kanske leta efter omplaceringskatter av de raserna. Eller så får du börja spara. 

Andra raser som vissa allergiker tål är devon rex, cornish rex, och la perm.
    Men som sagt det är väldigt individuellt. Jag tål mina sphynxar men min systers man gör det inte.
  • Mana08

Ok. Tack för alla era svar. Men som det verkar på era svar så får jag nog välja bort en mysig katt i hemmet.

Tack för eran hjälp!

• pluvdo

Jag vet att man även kan vara allergisk mot hudflagor från katten, men återigen så antog jag att det var pälsen ts var allergisk mot, annars hade hon väl inte ens bemödat sig att fråga ifall det fanns allergivänliga katter, då det enda som i så fall är annorlunda är pälsen, inte hud, urin eller saliv.

Svar på tråden Allergivänlig katt?