• StrawberryDaquiri

Vi har inge varmvatten i vår lägenhet, vad har vi för rättigheter?

Vi har varit utan varmvatten i två veckor nu i vår första hands lägenhet. Har pratat med grannarna och det är lika hos flera av dem. När det började trodde vi det berodde på den plötsliga kylan men de har fortfarande inte blivit bättre. Det är lite varmvatten i en minut sen blir det iskallt i typ 3minuter sen kommer det lite varmt en minut igen och sen kallt osv...Men idag när jag duschade var det kallt hela tiden och det rann nästan inge vatten alls ur kranen. Har fått lapp från hyresvärden att de ska stänga av vattnet på fredag och fixa något fel. Vi betalar en hyra på över sju tusen i månaden så jag tycker det känns hemsk att inte ens kunna ta en dusch i varmt vatten! Tycker det är bedrövligt att det tagit så lång tid och fixa problemet. Undrar vad som krävs för att man ska kunna få avdrag på hyran? Kan man få det om man klagar tror ni eller är det här för litet problem?

• Svar på tråden Vi har inge varmvatten i vår lägenhet, vad har vi för rättigheter?
  • Pappa G

Kräv ett avdrag från hyresvärden så får ni se vad som händer.

Enligt hyresavtalet ska det säkert finnas varmvatten tillgängligt dygnet runt.
    Samtidigt så vet vi ju inte vad som är fel, och dessutom har det ju varit långhelg med svårigheter att kanske få fram reservdelar t.ex.

• Örnie

Ni kan ju avvakta till fredag om ni nu har fått det beskedet. Om det inte blir bättring får ni klaga skriftligt - alla grannarna - och hota med att dra in en del av hyran. Ni kan t ex sätta in den indragna hyran på ett speciellt konto som ni informerar hyresvärden om men som han inte kommer åt förrän allt är åtgärdat. Kolla med konsumentrådgivningen om det är ett bra förslag. Vet bara att man gör så i en del andra länder för att sätta tryck på hyresvärden samtidigt som man visar att man har pengarna till hyra beredda.

• FruW

Hej!

Jag tycker nog att ni kan avvakta till fredagen, då skulle väl problemet vara löst? Men ta gärna kontakt med hyresgästföreningen för att få veta vad ni har för rättigheter (o skyldigheter), du kan också kontakta miljökontoret i din kommun, de är tillsynsmyndighet för miljön och människors hälsa, och kan ibland ställa krav på fastighetsägaren att vidta åtgäder om problemen kan anses vara en olägenhet.

Lycka till!!

• Brittan

Be hyresvärden kolla om det är fel på blandaren. Vi hade sådant problem hos oss och då var det den trasiga blandaren som orsakade det.

• StrawberryDaquiri
    Brittan skrev 2010-01-10 14:31:51 följande:
    Be hyresvärden kolla om det är fel på blandaren. Vi hade sådant problem hos oss och då var det den trasiga blandaren som orsakade det.
    Nej det är nått tryckfel tror jag och tydligen så är det lika hos flera av grannarna. Ska ringa på måndag till kudtjänst och kolla vart jag ska vända mig. Det är fler som ska ringa här i huset så jag hoppas att vi kan få någon ersättning eller att de åtminstone fixar det! Inge vidare att duscha i kallvatten! =/
  • Tjorvelina

Hm jag vet att man kan deponera hyran nånstans länsstyrelsen eller länsrätten när det blir nå sånt här o dels så kan inte bostadsbolaget vräka eller lägga på nån straffavgift.
    Föresten är dy med i hyresgästföreningen, är du de så kontakta dom så hjälper dom dig!!!

Tråkigt när det blir så där!!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
Svar på tråden Vi har inge varmvatten i vår lägenhet, vad har vi för rättigheter?