• Tvåbarnsmamma79

Livmodertappen utplånad om det är kanter kvar?!

Var på ställningstagande för ev igångsättning idag. 

(håller ev på att utveckla hav.förgiftning även denna graviditet+att jag är på övertid nu)
    Iaf, så gjordes en gynundersökning som visade att jag var 3 cm öppen, och så sa hon att det bara var kanter kvar?!
    Menas det då att livmodertappen är utplånad eller vad?
    Förstod inte riktigt, så kan nån klargöra?
  • Svar på tråden Livmodertappen utplånad om det är kanter kvar?!
  • Familytime

Nej, då finns det kanter av livmodertappen kvar runt omkring. Så den var inte helt utplånad. Tänk vilken lycka om man ändå kunde få vara öppen tre centimeter! Har gått med enorma förvärkar hela graviditeten och har inte öppnat mig nånting... tredje barnet... hur sjukt är inte det? Varje förlossning har varit super duper seg från 1-4 cm sen har 4-10 gått på rekordkort tid med båda två. Men den här gången hade jag verkligen hoppats på någon liten ynka jävla fitt-centimeter åtminstone.... men icke...

• Tvåbarnsmamma79

Då var det som jag trodde, att den är "nästan" utplånad då?

Detta är andra barnet för mig, och hade en jobbig förlossning med första så jag hoppas denna går lite lättare...
    När är det dags för dig då?
    Lycka till!
  • Familytime
    Tvåbarnsmamma79 skrev 2010-01-07 18:35:49 följande:
    Då var det som jag trodde, att den är "nästan" utplånad då? Detta är andra barnet för mig, och hade en jobbig förlossning med första så jag hoppas denna går lite lättare... När är det dags för dig då? Lycka till!
    Imorgon... ja, jag är beräknad till dess, men när jag var på kontroll idag hos BM så kollade hon om jag hade öppnat mig något. Hon sa att den yttre livmodermunnen är öppen för två fingrar, men att den inre är stängd. Hon visade på nåt papper, men jag förstod ju att jag inte hade öppnat mig några tre cm som jag hade hoppats på, så jag var mest sur och vresig... fan vad man kan bli lack på sånt här alltså.

Sist hade jag hur mycket värkar som helst och min smärtgräns var för länge sen passerad, jag var helt säker på att jag var öppen åtta cm när jag åkte in. Jag skulle ha ryggbedövning och bara åka dit och föda på någon timme, tänkte jag. Hade gått med hur mycket värkar som helst i tio veckor. Jag kommer in och är öppen EN CM!!! Jag har aldrig varit så nära på att klappa till någon i hela mitt liv. Ingen bedövning och inte blev jag inlagd heller, fastän jag hade så ont. Jag fick åka iväg och försöka få igång min förlossning " på riktigt" som de uttryckte det. Jävlar vad förbannad jag var.

Flera flera timmar senare kommer jag tillbaka och då har jag öppnat mig EN HEL CM TILL! Så nu hade jag två då.... jag glömmer det aldrig, jag tänkte att jag ta mig fan aldrig skulle få ut den där ungen... Sen kämpade jag som en dåre upp till fyra cm i flera timmar, men när jag väl nått fyra cm så går det fort som bara den, vilket är skitjobbigt, för den perioden är ju den mest smärtsamma och jobbigaste av allihopa! Tack för det!

Så det blir säkert likadant den här gången. Lång seg latensfas och ett snabbt slut med typ två krystvärkar.... jo jag tackar jag... tur att det är sista... fy sjutton.
  • Smilla75

Jag var också 3 cm öppen när jag blev igångsatt med första barnet, dessutom 14 dagar innan BF. Är rätt säker på att det var havandeskapsförgiftningen som snabbat på det för min del för jag hade inte haft smärtsamma förvärkar. Pest eller kolera...

Svar på tråden Livmodertappen utplånad om det är kanter kvar?!