Hysterisk fyraåring
Skrev precis inlägget i barn 3-5år men kom på att det mer hade hemma här:
Min dotter som precis har fyllt fyra blev helt hysterisk idag. Hon har blivit det tidigare under trotsperioder (eller vad man nu ska kalla det). Det är fruktansvärt jobbigt för både henne och mig. Någon som har det likadant och tips?
Vad som hände idag var att hon inte ville gå från dagis. Efter ett tag med min dotter mer arg så trodde förskolepersonalen att han hjälpte mig genom att vara bestämd och ta på henne overall mm. Jag borde tänkt till och sagt att han inte skulle men samtidigt tycker jag ju också att min dotter måste lyssna och faktisk göra det som ibland ska göras. Min dotter är oerhört "duktig" och vill ta på sig själv mm. HOn blev därför så arg att bli "tvingad" att ta på sig och där barkade det rent åt skogen till.
Jag försökte bära henne skrikande till bilen när jag sätter ner henne börjar hon ta av sig. Snabbt som bara den. Jag tvingar på henne igen men hon drar ner igen och börjar ta av sig kängorna. Jag tänker då (som jag vet att jag gjorde för kanske två år sedan) att ok om hon tar på sig känner hon hur kallt det är och lugnar sig. Blev inte bättre av att två föräldrar till försökte hjälpa och prata med henne. Hon står iaf där i sockar och utan overall och det är kallt och vill gå tillbaka till dagis för att ta på sig själv. Då detta inte gick så slutade det med att jag åter igen bär henne till bilen. Som ni säkert förstår är hon då helt hysterisk och skriker hjälp mig. Den ena föräldern hjälper mig att hålla fast henne för att ta på bältet. Ömsom försöker jag dock prata med henne och släpper henne (hon smiter då bl.a. till framsätet och försöker ta sig ut där) och ömsom håller jag henne (jag kör iaf hem med henne skrikande - vi var i princip hemma). Hemma får jag lyfta in henne och hon sitter sedan i hallen en halvimme och försöker att ta sig ut. Tar på sig overall mm för hon ska ju ut.
Jag är fortfarande helt ledsen över det som inträffade. Hon var verkligen helt hysterisk och jag hanterade det inte bra. Jag skulle sagt till personalen att lämna henne till mig och även till övriga föräldrar (även om de bara var snälla). Samtidigt måste jag ju få henne att lyssna. Några som varit med om liknande och tips tar jaggärna emot för detta måste jag försöka hitta en lösning på.