• LindaMamman

När ska man introducera ersättning? Eller ska jag bara pumpa ur?

Hej,

jag bor på Malta och här är mammaledigheten 14 veckor bara :( Jag ligger i förhandling att förlänga det, men det är inte säkert att det går igenom.

OM jag nu måste tillbaka till jobbet efter 14 veckor så är det i mitten på februari. Tanken är då att pappan  ska vara hemma med vår son.
    Det jag undrar då är, ska jag pumpa ur mjölk så att det räcker under dagarna eller ska vi börja introducera ersättning?
    Hur tidigt ska vi börja träna på allt detta, och om jag ska pumpa ur, hur mycket pumpar man ur/gång och som sagt, när ska vi börja 'lagra' detta inför februari?

• Svar på tråden När ska man introducera ersättning? Eller ska jag bara pumpa ur?
  • Älsko

Din egen bröstmjölk är ju såklart bäst tills bebisen är 6 månader så tycker absolut att du bara kan ge bröstmjölk..

Svårt att säga hur mkt du bör pumpa ur.. Prova pumpa ur så mkt du kan ge sen flaskan och se hur mkt hon äter så ser ni få ett ungefär hur mkt hon kommer äta vid varje måltid. Jag skulle börja lagrat nu i frysen sen gör det inget att ge erat barn i flaska snart så ni ser att det kommer funka, för flaskan är ju annorlundare mot bröstet och alla barn tar inte flaska direkt och så får man prova sig fram..
  • Cocco

Har du lätt för att pumpa så är det väl inga problem. Har du inte så lätt för att pumpa är det nog ingen dum idé att introducera ersättning.
    Det kan ju också bli så att barnet kommer att amma lite mer när du är hemma så det är inte säkert att det är så hungrigt på dagen när du är borta.

Svar på tråden När ska man introducera ersättning? Eller ska jag bara pumpa ur?