Pappa ledighet efter förlossning?
Hur fungerar det med ledighet efter förlossningen? För mig som blivande pappa och hur mycket ledighet har man rätt att ta ut totalt.
Hur fungerar det med ledighet efter förlossningen? För mig som blivande pappa och hur mycket ledighet har man rätt att ta ut totalt.
Du har 10 tillfälliga pappadagar att ta ut under de första 60 levnadsdagarna om ni får 1 barn.
Sen dina SGIdagar får du ta ut precis när du vill, bara inte du och den blivande mamman tar ut för samma dag eller att du jobbar/får annan ersättning för den dagen du vill ha pappadag.
Ni kommer att få gå en kurs på FK innan förlossningen (den anmäler man sig till själv). Men precis som nån sa, du har 10 pappadagar att ta ut vid födseln. Dessa 10 dagar kan du, om du vill dryga ut på, genom att bara plocka ut halva dagar (du får ju då 20 dagar ledigt istället, men bara betalt för 10) eller mindre. Det beror ju lite på hur mycket man klarar sig på och hur länge man kan vara borta från jobbet, men 10 dagar kan arbetsgivaren inte neka dig.
Dessutom kan du ju ta ut pappadagar de dagar mamman inte tar ut sina, och om du meddelar din arbetsgivare 2 månader (tror jag, kan vara 3) i förväg att du vill ta ut pappadagar så gå det före vanlig semester.. Sen har du 60 dagar som är helt vikta till dig, som ska tas ut innan barnet är 8 år, resten av de 180 dagarna kan du om du vill ge till din tjej. Men tänk på att det finns en jämställdshetsbonus nu som betalas ut om ni delar lika på dagarna, 13 000 är ingen förmögenhet, men det är en semesterresa!
Passa på att vara ledig och lära känna den nya lilla varelsen som kommer och lycka till!
Klarar man sig ekonomiskt så har båda föräldrarna rätt att vara föräldralediga första 18 månaderna. Vare sig man tar ut fp eller inte.
Efter barnets 1-årsdag så väljer de flesta att skydda sin sgi, om man har en sådan. Då krävs det att man tar fp/jobbar 5 hela dagar/vecka.
ja, se till att vara hemma så mycket som möjligt och skicka iväg mamman att jobba så fort hon slutar amma.. ;).. Jag var hemma ett år med sonen och ångrar det inte en sekund.. kan definitivt rekommendera det!
Har du en möjlighet att spara och ta ut semester i samband med de tio första pappadagarna så gör det. Jag lyckades vara hemma i sju veckor efter förlossningen och är så glad över det...
Jag tog 10 dagar direkt efter förlossningen, sedan tog jag alla dagar utom de 3 månader mamman inte kan ge bort, min sambo studerade istället så vi kunde vara hemma båda två. När vårt andra barn kom 14 mån senare så tog jag studieledigt och är nu hemma med båda barnen och studerar på distans på kvällarna. Det kostar men jag kan vara hemma med barnen så länge det passar mig och barnen.