• Anonym (orolig)

malignt melanom

Hej
    tänkte bara hör med er som fått denna hemska sjukdom,har ni haft det i "normala" prickar åxå eller har det bara varit i typiska maligna fläckar?
    jag har fått ett 10 tal mindre samt några större på ryggen precis där bikinibandet går och man alltid bränner sig mitt på ryggen alltså.
    dom har vuxit i perioder och kliar. läkaren tittade som snabbast för nått år sedan.
    några är mörkare och står ut vissa är ljusare och bulligare.
    har en som  är 5mm sitter ovan skinkan som har svart i sig,oval i formen
    och en till oval på magen,jag hoppas det är ofarliga men litar inte fullt på lakarvården och vill kolla runt om det finns fall som inte inkluderar de värsta. men som även har varit maligna.

tacksam för svar om ni orkar tack.

• Svar på tråden malignt melanom
  • Anonym (drabbad)
    Jag har väl inte den rätta kunskapen att bedöma just dina "prickar" men jag kan berätta hur det varit för mig och den informationen jag har fått:

Jag har ALLTID varit väldigt orolig och haft respekt för födelsemärken på min kropp.
    En sommar upptäckte jajg ett födelse märke på mitt ben jag inte sett tidigare.
    (just ben och bälen är det vanligaste stället för malingt melanom)
    En litet födelse märke c:a 1 cm. i diameter, mellan brunt och inte ojämt eller upphöjt. Men i mitten av detta lilla märke var det en prick precis som ett märke av en bläck penna.
    Jag ringde till VC men dom sa att det är ingen fara det är så vanligt med födelsemärken och det låter inte som ett "farligt" märke. Ha det under uppsickt och återkom om det förändras. Jag gav mig inte utan rinde en annan VC där jag otrolig nog fick en akut tid. (dom orkade väl inte höra mitt tjat)
    Samma eftermiddag kom jag till VC och dom tog bort märket och skickade det vidare på "analys"
    Efter c:a 2 veckor ringde läkaren och ville att jag skulle komma till VC.
    Väl där berättade han att dom upptäckt att det var just mallingt melanom.
    Blev skicckad vidare till kirurgen på sjukhuset där dom skar bort en rellativt stor omkrets av hud runt det borttagna märket. Detta gör dom för att förhindra att det sprider sig.
    Jag blev även väl undersökt för att se att det inte fanns några dotter tumörer, som tur vad fanns inte detta. Dom undersökte även mina lymfkörtlar väl i ljumskar, armhålor, halsen m.m.
    Jag gick första året på kontroller var tredje månad och nu går jag en gång i halvåret.
    Detta skall pågå i 5 år och sedan blir jag frisk förklarad.
    Då har jag enligt läkaren inte större risk än någon annan att utveckla just malingt melanom.
    Enligt min läkare beror ofta just denna cancer sort på solen man utsatts för som barn. Det tar c:a 10-20 år innan malingt melanom visar "sina skador" på huden.
    Jag mår bra idag och har inte behövts opererats mer inte heller några andra behanlingar.

Hoppas du fått lite av den infon du frågade efter?

Önskar dig lycka till och du skall veta att läkarna idag är väl insatta i detta ämne och otroligt duktiga på det!

Symtom på sjukdomen kan vara att födelsemärket börjar växa, klia, ändra form eller färg eller förändras på något annat sätt. Du kan också få nya födelsemärken som plötsligt dyker upp och ser annorlunda ut. Malignt melanom i ögat kan medföra att du ser ljusblixtar i ögats synfält eller att synfältet förminskas, vilken kan uppfattas som skugga.

Undersökning

Läkaren undersöker det förändrade eller nytillkomna födelsemärket. På specialkliniker används ett hudmikroskop för att få en mer detaljerad bild. Eftersom malignt melanom kan sprida sig undersöker läkaren även de lymfkörtlar som tar emot lymfvätskan från tumören. Läkaren gör även en noggrann undersökning av resten av huden för att se om det finns andra pigmentfläckar i huden som behöver avlägsnas eller följas upp.

Behandling

En operation går ut på att avlägsna tumören och omkringliggande vävnad för att förebygga spridning. Cancerfläcken tas bort med skalpell. Hudprovet skickas till mikroskopisk analys för att säkerställa att all cancer har tagits bort.

Ibland tar man också prov på lymfkörtlar för att undersöka om det finns spridning av tumörceller till dem. Om så är fallet opereras även dessa lymfkörtlar bort.

Eventuella ytterligare metastaser, dottertumörer, behandlas utifrån var de sitter med operation, cytostatika (cellgifter) eller strålbehandling. Cirka 85 procent av alla patienter med malignt hudmelanom botas.

Malignt melanom i ögat opereras också. Ibland blir ingreppet lokalt där tumören sitter, men ibland måste hela ögat tas bort. I vissa fall behandlas ögonmelanom med strålbehandling.

• Anonym (drabbad)

Vill bara göra ett tillägg till det jag skrev i föregående inlägg:
    Mitt födelse märke var bara 0,5cm inte 1 cm som jag skrev!

• Anonym (orolig)

tack för svar,jag känner mig som en hypokondriker då jag nyligen varit till läkaren med att jag har ont i mina handleder,tappar saker,det pirrar mm,jag har tappat massa hår,varit supertrött...dom tog lite prover,men det skulle kännas så dumt att gå dit igen och visa upp prickar som hon säkert igen kommer säga "nä dom är ofarliga" men jag tycker det är lite otäckt just då dom ofta kliar och har ändrats.

nu har jag haft en svullen körtel? under käken några dagar åxå så jag blir ju skitnervös att det är ngt och att det satt sig i "lymfarna" åh jag ser mina barn framför mig och hur jag måste lämna dom *snyft* nä jag får helt enkelt gå och kolla och stå på mig!

Svar på tråden malignt melanom